Comic Sans Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Rett meg hvis jeg tar feilt men du kan få stipend på andre grunnlag enn kun karakterene dine. Nå kan jeg ikke si dette helt sikkert i og med at jeg ikke har noe erfaring fra Australia men jeg vet at du kan få stipend for sportslige prestasjoner for i eksempel USA eller fordi du er utenlandsstudent, noe de praktiserer hvor jeg studerer. Tror derfor ikke det er urimelig og anta at de sannsynligvis har noe lignende der hvor du har lyst til og studere. Vil bare stresse punktet til fisken igjen, det viktigste er at du selv er motivert Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Angående studielån: Melbourne ligger på tillegsstipendlisten til lånekassen, så skolepenger mellom 116 000kr og ~165 000kr vil dekkes som stipend, om du ikke var klar over det. ANSA har en kampanje gående for tiden for å sette fokus økende studielån for utenlandsstudenter, kalt ut:rop. Det kan også hende den blir tatt delvis til følge før du begynner å studere, og at lånbyrden blir noe lavere. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Angående studielån: Melbourne ligger på tillegsstipendlisten til lånekassen, så skolepenger mellom 116 000kr og ~165 000kr vil dekkes som stipend, om du ikke var klar over det. Vil det dekkes som stipend eller økt lån? Virker urimelig at man skal få så mye penger gratis for å studere i australia. Har bekjente som tok utveksling dit, de fikk ikke noe ekstra stipend for skolepenger, de måtte dekke det selv. Lenke til kommentar
fisken007 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Jeg faar rundt 50% av skolepengene mine dekket i stipend av laanekassen, men dette er master, vet ikke hvordan det er paa bachelor. Til TS: Studerer i Italia, helt greit, men ikke noe jeg ville anbefalt av hele mitt hjerte Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) For Bachelor funker det slik i utlandet: 50% stipend, 50% lån, for skolepenger opp til ca 60 000kr. 100% lån for penger mellom 60 000kr og 116 000kr. 100% stipend for penger mellom 116 000kr og ~178 000kr, for skoler på tileggstipendlisten. Alt utover dette må tas av egen lomme. Et problem med dette i forhold til tillegstipendlisten er at mange av disse skolene har økt skolepengene veldig mye de senere årene, og en betydelig andel vil overskride den øvre grensen i nær fremtid. Hvis ikke lånekassen følger etter vil de fleste gode engelsktalende universiteter bli valgt bort pga økonomi Endret 4. mai 2012 av luser32 Lenke til kommentar
ventaja Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) For Bachelor funker det slik i utlandet: 50% stipend, 50% lån, for skolepenger opp til ca 60 000kr. 100% lån for penger mellom 60 000kr og 116 000kr. 100% stipend for penger mellom 116 000kr og ~165 000kr, for skoler på tileggstipendlisten. Alt utover dette må tas av egen lomme. Et problem med dette i forhold til tillegstipendlisten er at mange av disse skolene har økt skolepengene veldig mye de senere årene, og en betydelig andel vil overskride den øvre grensen i nær fremtid. Hvis ikke lånekassen følger etter vil de fleste gode engelsktalende universiteter bli valgt bort pga økonomi Kanskje er det bare meg som er dårlig i matte, men jeg aner ikke hvor jeg fikk 700 000 kr fra. For tre år med skolepenger for f.eks Univerity of Queensland 369 000 kr (123 000 kr per år) Basisstøtte for tre år = 277 500 kr Reisestøtte = 16 576 kr Etter omgjøring av lånet må jeg betale ca. 298 104 (ikke inkludert tilleggsstipend i tilfelle jg ikke kommer inn på en universitet som får ekstra støtte) Beløpet kommer også an på kursene. Nå tror jeg at jeg drar uansett fordi 300 000 kr i lån er ikke så verst. Tusen takk luser32, jeg ville gitt opp håpet og ikke beregnet dette på nytt hvis det ikke var for innlegget ditt Endret 3. mai 2012 av ventaja Lenke til kommentar
ventaja Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Jeg faar rundt 50% av skolepengene mine dekket i stipend av laanekassen, men dette er master, vet ikke hvordan det er paa bachelor. Til TS: Studerer i Italia, helt greit, men ikke noe jeg ville anbefalt av hele mitt hjerte Nei, det forstår jeg hehe Jeg har vært på ferie i Italia og jeg likte meg ikke der. Så det blir definitivt ikke Italia Endret 3. mai 2012 av ventaja Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Litt usikker på hvordan du har regnet, men for ett år får jeg denne lånandelen for deg: 92500*0.6 + 116 000-30 000 + 7000 = 148 500 (basislån + (skolepenger-stipend) + lån reiseutgifter) I tillegg til dette så blir det evt 7000 kr av egen lomme om du ikke får tileggstipdend. Da snakker vi fort 450 000 - 500 000 kr i lån etter tre år. (Som fortsatt er betraktelig mye bedre 700 000kr). Selv kommer jeg vel til å ende opp med ca 540 000kr i lån etter en fireårig integrert master. Lenke til kommentar
ventaja Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Hm... Jeg regnet 50 % av 369 000 kr = 180 000, 40 % av 277 500 = 111 000 og - 7000 av de 16 576. Muligens du har rett fordi jeg er patetisk dårlig i matte. Likevel er ikke det beløpet du oppga så verst. Endret 3. mai 2012 av ventaja Lenke til kommentar
foorex Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Jeg ser fra Lånekassens liste over tilleggsstipend så er det kun University of Melbourne som ligger der. Hvis semesteravgiftene er så høye som du skriver vil du kun få de dekket (over 116 100kr) med å velge den skolen. Er din B.A. tre (3) eller fire (4) år? Som John Bernander (Sjef NHO) sa, "Det holder ikke med en nasjon av velfødde heimfødinger når vi skal ut og møte den internasjonale konkurransen." Hvis du blir hjemme i Norge, så vil du sannsynligvis angre senere i livet på at du ikke reiste. Jeg er selv lei av den norske kulturen og ønsker en forandring. Så derfor flyttet jeg til Pennsylvania. Går på Penn State og tar en 4 årig B.S. der. Men husk. Utdanning i utlandet er nødvendigvis ikke noe bedre enn utdanning i Norge. Sørg for at dette er en utdanning som ikke finnes eller er betydlig bedre enn i Norge. Det vil du tjene mest på. Endret 20. juli 2012 av matshg Lenke til kommentar
ventaja Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Jeg ser fra Lånekassens liste over tilleggsstipend så er det kun University of Melbourne som ligger der. Hvis semesteravgiftene er så høye som du skriver vil du kun få de dekket (over 116 100kr) med å velge den skolen. Er din B.A. tre (3) eller fire (4) år? Som John Bernander (Sjef NHO) sa, "Det holder ikke med en nasjon av velfødde heimfødinger når vi skal ut og møte den internasjonale konkurransen." Hvis du blir hjemme i Norge, så vil du sannsynligvis angre senere i livet på at du ikke reiste. Jeg er selv lei av den norske kulturen og ønsker en forandring. Så derfor flytter jeg til Pennsylvania til høsten. Har kommet inn på Penn State og skal ta en 4 årig B.S. der. Men husk. Utdanning i utlandet er nødvendigvis ikke noe bedre enn utdanning i Norge. Sørg for at dette er en utdanning som ikke finnes eller er betydlig bedre enn i Norge. Det vil du tjene mest på. B.A er på tre år og jeg antar at utdanningen i Int. studier er noen lunde bedre enn det man kan få i Norge ettersom Australske universiteter har en lang tradisjon med å lære bort det faget (etter Britisk model), mens Norske universiteter begynte å gjøre det for et par år siden. (Den nåværende modellen for Int. studier i Norge går etter den Britiske modellen, før var den etter den Amerikanske og karriere veilederen på vgs nevnte at den Britiske modellen er bedre.) Så hvis erfaring har noe å si, tror jeg at jeg vil tjene mer på å ta utdanningen i Aus. Jeg skal jobbe i et og et halvt år, og planen er å spare minst 120 000 kroner fordi jeg skal ikke studere ved Universitet i Mebourne siden de har ikke internasjonale studier. Jeg vet at mange påstår at norske arbeidsgivere ikke vil ansette en personen med BA fra Australia, men ærlig talt er du helt riktig; jeg vet at jeg vil angre på det og det er tross alt en god investering å ta utdanning i utlandet. Takk for svaret ditt! Endret 5. mai 2012 av ventaja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå