Gå til innhold

Studere i Norge eller utenlands?

ventaja

Anbefalte innlegg

Jeg vil høre noen synspunkter om hva folk mener er best; om det er bedre å studere i Norge eller i et annet land?

Jeg ønsker å ta en BA i Internasjonale studier (spansk og internasjonale relasjoner) i Australia. Det er mye penger involvert; opp mot 700 000 kr, men jeg skal ta et fri år og forhåpetnligvis spare minst 100 000 kr.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier studere i utlandet så er det ett par ting jeg lurer på. Tenker du på å ta hele utdannelsen i utlandet eller bare utveksling? Hvilket/hvilke land er det du vurderer og studere i og hva er det du tenker og studere?

Jeg tenker å ta hele utdannelsen i Australia og en BA i Internasjonale studier. Altså, et lån på ca. 700 000 kroner.

Lenke til kommentar

Har ikke noen personlig erfaring med og studere i Australia da jeg studerer i UK, men kan kjenne meg igjen på størrelsen på lånet. Jeg blir ferdig i år så jeg vet ikke hvor attraktivt det er for arbeidsgiver at du har tatt alt i utlandet men det er definitivt en erfaring og ta med seg videre.

Fra min erfaring så vil jeg si meg enig med Blåbær men må bare legge til litt ekstra. Hvis du ikke kan få en tilsvarende grad i Norge og/eller det faglige nivået er mye høyere der borte så anbefaler jeg og dra. Hvis ikke så vil jeg anbefale å ta utdannelsen i Norge + ta ett år eller ett semester utveksling slik som Blåbær anbefaler, det er uansett god erfaring å ha vært utenlands.

Hvis du skulle velge å ta hele graden utenlands vær 100% sikker på at det er det du vil. Du taper ganske mye penger hvis du ombestemmer deg på andre året, pluss at det er veldig mye du må ordne på egen hånd. Når det er sagt så har jeg noen venner som har tatt utdannelsen sin i Australia og de angrer ikke pluss at de har fått mange positive erfaringer.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar