Gå til innhold

Studere i Norge eller utenlands?

ventaja

Anbefalte innlegg

Jeg vil høre noen synspunkter om hva folk mener er best; om det er bedre å studere i Norge eller i et annet land?

Jeg ønsker å ta en BA i Internasjonale studier (spansk og internasjonale relasjoner) i Australia. Det er mye penger involvert; opp mot 700 000 kr, men jeg skal ta et fri år og forhåpetnligvis spare minst 100 000 kr.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier studere i utlandet så er det ett par ting jeg lurer på. Tenker du på å ta hele utdannelsen i utlandet eller bare utveksling? Hvilket/hvilke land er det du vurderer og studere i og hva er det du tenker og studere?

Jeg tenker å ta hele utdannelsen i Australia og en BA i Internasjonale studier. Altså, et lån på ca. 700 000 kroner.

Lenke til kommentar

Har ikke noen personlig erfaring med og studere i Australia da jeg studerer i UK, men kan kjenne meg igjen på størrelsen på lånet. Jeg blir ferdig i år så jeg vet ikke hvor attraktivt det er for arbeidsgiver at du har tatt alt i utlandet men det er definitivt en erfaring og ta med seg videre.

Fra min erfaring så vil jeg si meg enig med Blåbær men må bare legge til litt ekstra. Hvis du ikke kan få en tilsvarende grad i Norge og/eller det faglige nivået er mye høyere der borte så anbefaler jeg og dra. Hvis ikke så vil jeg anbefale å ta utdannelsen i Norge + ta ett år eller ett semester utveksling slik som Blåbær anbefaler, det er uansett god erfaring å ha vært utenlands.

Hvis du skulle velge å ta hele graden utenlands vær 100% sikker på at det er det du vil. Du taper ganske mye penger hvis du ombestemmer deg på andre året, pluss at det er veldig mye du må ordne på egen hånd. Når det er sagt så har jeg noen venner som har tatt utdannelsen sin i Australia og de angrer ikke pluss at de har fått mange positive erfaringer.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Husk aa tenk paa nettverk. Det er viktigere enn en tror, og problemet med aa studere i Australia er at hoveddelen av dine medstudenter vil veare australienere, som det er meget tvilsomt er av noen verdi for et nettverk om du bor i Norge. For en arbeidsgiver vil det ikke gi noen verdi at du har studert i Australia mao og Australia har et litt frynsete rykte (ufortjent, men mange eldre tror du bare kommer til aa surfe).

Studere i Europa gj0r at en vertfall har et nettverk av studenter som jobber i Europa etter utdannelsen og da er av mye st0rre verdi for en arbeidsgiver. Det optimale er nok aa ta en bachelorgrad i Norge + evt utveksling eller ta master i utlandet etter bachelor.

Lenke til kommentar

Husk aa tenk paa nettverk. Det er viktigere enn en tror, og problemet med aa studere i Australia er at hoveddelen av dine medstudenter vil veare australienere, som det er meget tvilsomt er av noen verdi for et nettverk om du bor i Norge. For en arbeidsgiver vil det ikke gi noen verdi at du har studert i Australia mao og Australia har et litt frynsete rykte (ufortjent, men mange eldre tror du bare kommer til aa surfe).

Studere i Europa gj0r at en vertfall har et nettverk av studenter som jobber i Europa etter utdannelsen og da er av mye st0rre verdi for en arbeidsgiver. Det optimale er nok aa ta en bachelorgrad i Norge + evt utveksling eller ta master i utlandet etter bachelor.

Takk for ditt svar!

Du kommer med et veldig godt poeng som jeg ikke har tenkt på Jeg vil så gjerne dra til Australia pga. livsstilen og fordi det er et engelsk språklig land, og jeg tror jeg vil ha mer utbytte av det i framtiden. Jeg vil definitivt ikke studere i Storbritannia av ulike grunner. Jeg har alltid hatt Tyskland som annen studieland; skolene er gode, det er også billig å være student der har jeg hørt. Jeg er bare veldig usikker; ANSA og karriereveiledere får studier i utlandet til å hørtes ut som en bra investering, mens andre forteller at det er bortkastet penger. Jaja...

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å betale ned det lånet med McDonalds-jobben du vil være kvalifisert for etterpå?

Tough love - it's the only kind of real love.

Mcdonalds-jobben? Tror du virkelig at en BA i Internasjonale studier er verdt så lite? Da tar du feil. Kunnskap om internasjonalisering er veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet og jeg vil også ha mange muligheter både nasjonalt og internasjonalt.

Jeg skrev det ikke i innlegget, men jeg har også lyst til å ta praktisk-pedagogisk utdanning i framtiden (i Norge), så hvis jeg ikke får en bra jobb har jeg noe annet, som jeg liker, å falle tilbake på.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

Hvilken skole tenker du å ta denne utdannelsen ved? Hva er semesteravgiften? Hvor mye får du i tilleggsstøtte fra Lånekassen? Hva er det som gjør at du velger å ta utdannelsen din i Australia framfor i Norge, når sjansene for jobb med en BA i Internasjonale Studier er faretruende lave - spesielt hvis du ikke kan vise til arbeidserfaring ved siden av studiene eller har kontakter og nettverk i landet du ønsker å jobbe i (noe jeg går ut ifra at er Norge)?

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å betale ned det lånet med McDonalds-jobben du vil være kvalifisert for etterpå?

Mcdonalds-jobben? Tror du virkelig at en BA i Internasjonale studier er verdt så lite? Da tar du feil. Kunnskap om internasjonalisering er veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet og jeg vil også ha mange muligheter både nasjonalt og internasjonalt.

Copy-paste fra universitetets nettsider? Check.

Jeg skrev det ikke i innlegget, men jeg har også lyst til å ta praktisk-pedagogisk utdanning i framtiden (i Norge), så hvis jeg ikke får en bra jobb har jeg noe annet, som jeg liker, å falle tilbake på.

Vet du hva kravene for å få ta PPU er?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo logisk aa taa internasjonale studier i utlandet, og det b0r veare et hav av valgmuligheter der ute.

Hvorfor ikke ta noe i spania da? De har mange gode universiteter i Madrid og Barcelona blant annet og da passer jo spansk fint inn?

Det er viktig aa ta valg etter hjertet, men betale 700k for utdannelse i Australia ville jeg ikke gjort. Selvsagt kan du jo pr0ve aa faa arbeid i utlandet etter endt utdanning, men vet at vertfall Australia er rimelig hardt aa skaffe seg arbeid i. Dette b0r ogsaa sjekkes opp grunding paa forhaand.

Jeg tar master i utlandet, og jeg baserte valget paa jobbmuligheter f0rst, saa hadde jeg en liste hvor jeg da kunne se an hvor det ville veart kjekkest aa bo.

Lenke til kommentar

UIO: Du må ha minst 60 studiepoeng innenfor det eller de fagene du søker opptak til.

Og ja, jeg kopierte det også fra UIO. Hvis du ikke vil hjelpe, men heller være nedsettende, kan du bare drite i det. Hvis du tror jeg tar feil, rett opp i det i stedenfor.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

UIO: Du må ha minst 60 studiepoeng innenfor det eller de fagene du søker opptak til.

Og ja, jeg kopierte det også fra UIO. Hvis du ikke vil hjelpe, men heller være nedsettende, kan du bare drite i det. Hvis du tror jeg tar feil, rett opp i det i stedenfor.

For det første er krikkert nedlatende, ikke nedsettende.

For det andre har du fått synspunkter, med tillegsspørsmål. Hvorfor ønsker du å studere i utlandet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Internasjonale studier har veldig mange spennende arbeidsomraader, saa aa angripe studieretning som moderator naar traadstarter sp0r om Utland kontra Norge er helt haapl0st.

Eksempler er innen hjelpeorganisasjoner, ambassadene i hele verden, div andre interesse organisasjoner osv.

For ordens skyld studerer jeg noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hvilken skole tenker du å ta denne utdannelsen ved? Hva er semesteravgiften? Hvor mye får du i tilleggsstøtte fra Lånekassen? Hva er det som gjør at du velger å ta utdannelsen din i Australia framfor i Norge, når sjansene for jobb med en BA i Internasjonale Studier er faretruende lave - spesielt hvis du ikke kan vise til arbeidserfaring ved siden av studiene eller har kontakter og nettverk i landet du ønsker å jobbe i (noe jeg går ut ifra at er Norge)?

Jeg vil gjerne studere ved University of Queensland, U. of Melbourne eller kanskje Murdoch University. Jeg vil jobbe i Norge, men bare i et par år etter fullført studier. Etter hvert vil jeg skaffe meg et jobb i et spansktalende eller engelsktalende land. Det er derfor jeg tror at en BA fra Australia er mer verdt siden, på et internasjonalt basis, vil en BA fra Norge være like mindre verdt som en BA fra Australia er i Norge. Ingen kjenner til Norske universiteter, mens Australske universiteter er kjent internasjonalt. Jeg tror heller ikke at det er umulig å skaffe seg jobb i Norge, til tross for at jeg ikke danner ett nettverk i Norge. Det hørtes bare veldig urealistisk ut, men selvfølgelig vil mulighetene være mer begrenset.

Semesteravgiftene er vanvittige høye; ca. 120 000 kr (kommer an på hvilken universitet jeg kommer inn på.)

Jeg vil dra til Australia fordi jeg vil ikke gi slipp på en gylden mulighet på å oppleve noe nytt. Det er ikke mange som får muligheten til å studere i et annet land. For det andre, føler jeg meg veldig uinspirert i Norge. Det er den samme rutinen hver dag, jeg møter de samme holdninger og verdier - jeg er rett og slett lei av den norske kulturen og ønsker en forandring. Jeg føler at hvis jeg drar til, f.eks, Australia vil jeg bli inspirert og dermed mer motivert ved studier. Jeg får uansett erfaring hvis jeg går på et uni. i Australia; hvis man har gode nok karakterer får man jobbe som praktikant i en organisasjon i et annet land i seks måneder. På denne måten oppretter jeg et nettverk siden UIO eller andre Høyskoler tilbyr ikke dette i Norge.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar
UIO: Du må ha minst 60 studiepoeng innenfor det eller de fagene du søker opptak til. Og ja, jeg kopierte det også fra UIO. Hvis du ikke vil hjelpe, men heller være nedsettende, kan du bare drite i det. Hvis du tror jeg tar feil, rett opp i det i stedenfor.
For det første er krikkert nedlatende, ikke nedsettende. For det andre har du fått synspunkter, med tillegsspørsmål. Hvorfor ønsker du å studere i utlandet?

Hm. ok. Norsk er ikke mitt morsmål, jeg er Fransk, så takk for den :hrm: Jeg har allerede skrevet til deg hvorfor jeg vil studere i utlandet, så les det. :)

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

Det er jo logisk aa taa internasjonale studier i utlandet, og det b0r veare et hav av valgmuligheter der ute.

Hvorfor ikke ta noe i spania da? De har mange gode universiteter i Madrid og Barcelona blant annet og da passer jo spansk fint inn?

Det er viktig aa ta valg etter hjertet, men betale 700k for utdannelse i Australia ville jeg ikke gjort. Selvsagt kan du jo pr0ve aa faa arbeid i utlandet etter endt utdanning, men vet at vertfall Australia er rimelig hardt aa skaffe seg arbeid i. Dette b0r ogsaa sjekkes opp grunding paa forhaand.

Jeg tar master i utlandet, og jeg baserte valget paa jobbmuligheter f0rst, saa hadde jeg en liste hvor jeg da kunne se an hvor det ville veart kjekkest aa bo.

Vel, den økonomiske situasjonen i Spania gjør ikke landet veldig tiltrekkende akkurat nå. Jeg tror at siden jeg har romantisert ideen av å studere i Australia, har det gjort meg litt blind for sannheten. De fleste har vel rett at det er dumt å betale 700 000 kr for en BA. Vi får se om jeg velger Australia eller et annet land i Europa. Jeg vil jobbe i Norge fordi lønnen er veldig høy i forhold til andre land og med tanke på den økonomiske krisen EU landene er i, er det ikke sikkert hvor lenge krisen vil vare. Så du har vel rett; jeg burde tenke på jobbmuligheter og som jeg har blitt fortalt; er det ikke så ettertraktet å ansette en person med BA fra Australia. Uansett, takk for ditt synspunkt! :)

Lenke til kommentar

Du virker naa motivert noe som er det viktigste. Melbourne er ogsaa meget bra, ikke h0rt saa mye om de andre. Men naar tenker du aa starte, s0knadsfrister osv er vel snart ute for start til h0sten?

Finn ogsaa ut om det er mulig aa faa stipend paa skolene. Ofte har de veldig gode stipendordninger og gir kanskje til saa mye som 60-70% av studente. Her jeg studerer har flesteparten av utenlandstudentene stipend (gratis bosted og nedsatt skolepenger).

Problemet med h0yt studielaan gir ogsaa problemer med boliglaan om du ikke har backing fra foreldre. F.eks med 500 000 i l0nn og 500 000 i studielaan faar en kanskje 1.5 til i laan i Norge som gir en garasje i visse deler av landet.

Lenke til kommentar

Du virker naa motivert noe som er det viktigste. Melbourne er ogsaa meget bra, ikke h0rt saa mye om de andre. Men naar tenker du aa starte, s0knadsfrister osv er vel snart ute for start til h0sten?

Finn ogsaa ut om det er mulig aa faa stipend paa skolene. Ofte har de veldig gode stipendordninger og gir kanskje til saa mye som 60-70% av studente. Her jeg studerer har flesteparten av utenlandstudentene stipend (gratis bosted og nedsatt skolepenger).

Problemet med h0yt studielaan gir ogsaa problemer med boliglaan om du ikke har backing fra foreldre. F.eks med 500 000 i l0nn og 500 000 i studielaan faar en kanskje 1.5 til i laan i Norge som gir en garasje i visse deler av landet.

Jeg skal ta et friår og jeg starter i februar 2014 så jeg har mer enn nok tid på å ta en avgjørelse. Når det gjelder stipend er det sikkert mulig å få det på universitetene, men jeg har ikke veldig gode karakterer og jeg regner med at utdeling av stipendene går på hvor gode karakterer man har.

Samtidig tror jeg at jeg burde bruke min sunn fornuft og tenke på framtiden. Opplevelsen alene er kanskje ikke verdt å betale 700k for en utdanning som jeg kan få gratis i, f.eks. Danmark eller til en veldig lav pris i Tyskland. Jeg vil heller ikke være avhengig av mine foreldre for å få en boliglån....

Hvor er det du studerer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...