Gå til innhold

Når er begravelsen til Windows Phone?

Anbefalte innlegg

Veldig interessant tema dette her.

Som de fleste her har fått med så er Microsofts største melkeku office produktene. Det er vel lite annet av applikasjoner som brukes av "alle" uansett plattform. Uten Office er ikke Microsoft verdt en dritt. Selv om man bruker Mac på jobben så er det fortsatt Office som gjelder for kontorintegrasjon.

Microsoft er et av de virkelig mangehodede trollene i IT-bransjen. Som det nevnes i artikkelen så har MS brukt fem år på å komme med sin "iphone". Det største problemet til microsoft er fokus, de satser på Office på alle platformer, xbox, kinect på windows, pekeskjermer og Windows 8, programvareutvikling, databaser, spillutvikling, søkemotorer, cloudtjenster og nå sist bokhandeltjenester ebøker på nett i samarbeide med Barnes and Nobel. Rett og slett skremt av Apples iBooks store og Amazon Kindle. (nettbrettrevolusjonen)

Det er umulig for en bedrift å ha fokus på alt. Microsoft skal også på død og liv segmentere alle sine produkter inn i alt for mange katergorier for å kunne selge noen ting dyrt til bedrifter og rimeligere til private. Hvor mange utgaver var det egentlig de kom ut med av Windows Vista? Alt for mange er et helt klart opplagt.

Microsoft er fortsatt veldig store på alt som har av etablerte bedriftsystemer. De eier så og si alt av som kjører av lisenser på klientplatformer og office og mailapplikasjoner. De har også vært innovative og harlykkes bra med nye Office versjoner på PCog Mac og Lync og sharepoint og er i det hele tatt sterke på mange tradisjonelle bedriftsplatformer. De tjener også gode penger på utviklingsplatformen sin .NET og hele økosystemet rundt dette.

Microsoft er i det hele tatt gode på all type software som kjører i bedrifter på servere og klienter på tradisjonell måte. Dette kjører på hardware som er optimalisert og som har vært på markedet i lang stund. Det som er litt interessant er så se hvem som er de tradisjonelle Microsoftbrukerne. Jeg vil tippe at snitalderen på de som bruker windows som OS er høyere enn de som bruker Mac. (Kjære PC spillere, ikke bli fornærmet dere er en liten nisje sett i sammenhenge med alle bedriftsbrukere.)

Ser man på hvilken som helst høyskole eller ny oppstartet bedrift med unge folk så er det veldig mye MAC´er ute og går. Det lenge proklamerte Linuxrevolusjonen har vi sett lite til. (Ja jeg vet at MAC OS Er baserte på BSD Linux..) Det Microsoft virkelig må holde fokus på oppi dette er ikke å markedsandeler på Officeplatformen sin, da det er her de virkelig store lisensinntektene sitter. Hvis de taper mye på lisensinntekter på Windows platform og at folk begynner å bruke alternativer til Office i stor skala så er det virkelig ute og sykler og vil ha mye mindre penger de kan kanalisere over til nye subsidierte produkter.

Når det kommer til pekebaserte enheter som telefoner og nettbrett er ståa en helt annen. Like sikkert som at Office og Windows server og AD er sterke merkervarer i bedriftssammenheng så er iOS og Android sterke merkevarer inne smartphones og nettbrett. Disse har fått etablere seg over en tidsperiode der microsoft kun har sittet på gjerdet da de rett og slett ikke har hatt skikkelig fokus på disse produktene. Med Windows 8 phone ser vi nå et sterkt fokus på Office integrasjonen som tidligere nevnt er deres melkeku. Vil de lykkes med dette?

Ser man på Apple så seiler de opp som IT-verdenes Mercedes og BMW. Flotte statussymboler som både besluttningstagere og folk med penger vil ha. Det finnes få tilsvarende lekre produkter med like stor glinsefaktor i bransjen. Folk synes ikke det er like stas å kjøre en fullspecet Toyota Corolla selv om den kan fåes med både skinnseter navigasjon og 6 liters motor som det er å kjøre en ny BMW. Dette gjør at for å kunne konkurrere med spesielt apple som selger på design og android som selger på funksjonalitet så må Microsoft komme opp med noe lurt. Faren er at de prøver å være like lekre som Apple og like funksjonsrike som Andoid og et man rett og slett ender opp med en "rånebil" som ingen vil ha. Litt for spesiell å se på kjempemasse utstyr, men ting føles "feil".

Som det påpekes i annonsen og som jeg selv har erfart. Jeg har hatt både Android og iPhone og har kjøpt en haug med Apper til den ene platformen. Da jeg for et års tids siden byttet platform blei jeg litt sur over at jeg måtte kjøpe alle appene på nytt. Dessuten var jeg veldig vant til det ene systemet og fant meg ikke til rette på den andre platformen. Har hørt fra flere ikke fanboys at dette er en gjengs oppfatning. Man venner seg til den ene platformen og da føles det andre ikke riktig.

Det smarteste microsoft gjør er å holde seg til å levere tjenester som office og bedrifsapplikasjoner og satser hardt på det de kan, nemlig applikasjonsutviklling og få sine applikasjoner ut på alle platformer, om det heter iOS Android eller annet. Windows 8 kan bli et tveegget sverd. Microsoft bruker Winphone for alt der er verdt å vise at office fungerer best på WinPhone. Faren med dette er at hvis folk ingorerer Winphone så vil de også ignorere Office. Er ikke Micirosft best tjent med å heller utvikle Office integrasjonen på iOS og Andoid enn å mislykkes på WinPhone? De er nødt til å lykkes med strategien her. Hvis ikke vil det gå dårlig med både WinPhone og Office som er den virkelig store melkekua. Hva skjer den dagen det kommer en verdig konkurrent til Exchange og AD som fungerer på alle type enheter og som faktisk blir tatt i bruk i stor skala?

En annen ting Microsoft skal passe seg for et Xbox720 eller hva den nå blir hetende. Man kan vel ikke akkuratt si at konsollspilling er den nye trenden for tiden? Både PS Move og Kinect var vel ikke akkuratt noen braksuksesser. Det folk spiller på for tiden er nettbrett og mobiler. I stedet for lange spill så kaster folk seg over causal gaming nå de har litt tid ledig både her og der.I tillegg bruker folk med tid på sosiale enn på å sitte alene og spille. Nå blit det jo bedre og bedre spill integrasjon i facebook som gjør at folk også kan spille der. De av oss som har testet onlive og lignende type løsninger vet at de faktisk fungerer greit og det er jammen ikke dårlig for produkter som har vært så kort tid på markedet. Hvordan ser onlive og lignende type løsninger ut om 3 år?

Igjen kjære gamere, det handler ikke om dere. Xbox en super spillemaskin, men det er fortsatt ikke mange som spiller på den i forhold til på mobilen. De fleste av dere som skriver her inne forbinner microsoft med Windows klient plattform, xbox og winphone i ymse varianet. Ser man på inntektene til microsoft så er de ganske klare.

Min spådom er at microsoft bør gå i seg selv og rendyrke de det kan som er applikasjonsutvikling og la andre ta seg av hardwarebygging. Både Windows Phone og Xbox og en fæl musikkspiller har vel blødd mer penger i tidenes løpp når man ser på invisterte kostnader enn hva de faktisk kunne ha fått ved å invistert penger i mer og bedre programvareutvikling som der er råe på.

Endret av Mazeking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokia og wp kommer bare vent! Etter som både Android og ios begynner og bli "ferdig" så vil konsumentene se etter noe nytt, helt nytt som det ikke noen kopier av, og da vil vi sitte om 5-10 år og le av android og ios som håpløse gammeldagse mobil systemer.

For det er en ting som artikell forfatteren har glemt, at konsumentene er ubereinlige, absolutt INGEN i se eller Nokia så IOS og iphone som noen trussel i forige år tusen, og når den først kom så ble de totalt tatt på sengen med buksa langt nedpå knærene. Markeds analytikerene sa sikkert at det kom til og bli en flopp, så vi kan le av wp idag men bare vent, det kommer bedre wp telefoner etterhvert, og ikke minst det kommer andre systemer enn wp, android og ios, så ingen vet hva som skjer om 2-5 år fram i tid.

Ferdige? På hvilken måte begynner de å bli ferdige? De har bare såvidt begynt. MS derimot, med WP er eldgammelt. WP er bare en ansiktsløfting på gode gamle CE/WM, og etterhvert NT. WP har vært på markedet i snart to år, og har ikke kommet noen veg. Årsaken til det er ene og alene at ikke "konsumentene" vil ha det.

Lenke til kommentar

Når man vet at man har et bedre produkt enn konkurrentene, så gir man jo ikke opp med det første. :)

Det er jo derfor WP sliter, Android og iOS brukere vil ikke skifte fordi de har det beste.

Vel etter at jeg i år har fått nytt nettbrett og ny telefon med henholdsvis honeycomb og ics så kan jeg ikke si at jeg er fryktelig imponert av Android. Minnehåndteringen på det er en vits og multitasking blir i praksis ubrukelig.

Prøv følgende: Start opp en IM client (i mitt tilfelle IM+ pro), nettleser (i mitt tilfelle Opera mobile men har også prøvd med stock browser) og til slutt nrk nettradio programmet. Veksl litt mellom nettleseren og im kliente samt last noen sider og se hva som skjer. I mitt tilfelle ble nettradioen avsluttet etter maksimum 3 minutter både på min mobil (One X) og nettbrettet (samsung galaxy tab 7.7)

Hvis dette er det beste som finnes der ute så kan de bare beholde det for min del. Netbooken min med 1GB RAM klarer mer enn dette på ett fullverdig OS!!

Jeg kommer til å vurdere WP og nettbrett med windows når de får ordentlig hardware.

Endret av valen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Multitasking synes jeg og er en vits på Android, der vinner iOS. Den eneste grunnen til å kjøpe WP slik jeg ser det er god e-post og office-pakken. Alt annet er bedre på iOS og Android. Nå venter jeg bare på at Slay skal komme med et innlegg der han må påpeke at den sosiale integriteten er best på WP slik han alltid gjør :)

Lenke til kommentar

Når man vet at man har et bedre produkt enn konkurrentene, så gir man jo ikke opp med det første. :)

Det er jo derfor WP sliter, Android og iOS brukere vil ikke skifte fordi de har det beste.

Vel etter at jeg i år har fått nytt nettbrett og ny telefon med henholdsvis honeycomb og ics så kan jeg ikke si at jeg er fryktelig imponert av Android. Minnehåndteringen på det er en vits og multitasking blir i praksis ubrukelig.

Prøv følgende: Start opp en IM client (i mitt tilfelle IM+ pro), nettleser (i mitt tilfelle Opera mobile men har også prøvd med stock browser) og til slutt nrk nettradio programmet. Veksl litt mellom nettleseren og im kliente samt last noen sider og se hva som skjer. I mitt tilfelle ble nettradioen avsluttet etter maksimum 3 minutter både på min mobil (One X) og nettbrettet (samsung galaxy tab 7.7)

Hvis dette er det beste som finnes der ute så kan de bare beholde det for min del. Netbooken min med 1GB RAM klarer mer enn dette på ett fullverdig OS!!

Jeg kommer til å vurdere WP og nettbrett med windows når de får ordentlig hardware.

Det er bare N9 som virkelig kan multitasking. Der fungerer alt som det skal. iPad har null og niks multitasking, ICS er egentlig ikke helt på jordet, men fremdeles henger det igjen fra tidligere versoner av Android. WP er en vits i så måte. Du har en task switcher, men den fungerer omtrent som iOS, programmene legges i dvale. Når det er sagt, så henger mye også på de aktuelle appene du bruker, hvor mye memory de krever for å holde det gående. Opera er en memory hog, spesielt hvis du har flere tabber åpne. NRK nettradio kan også være programmert helt håpløst programmert, og ikke minst IM programmet. Det kan også være at noen av disse rett og slett er programmert til å stenge etter noen minutter ute av fokus.

Men, at slike ting på magisk vis blir bedre med WP8 kan du bare glemme. Multitasking er ikke i fokus hos MS på enheter med lite memory og beskjeden prosessorkraft. NT kjernen har utviklet seg gjennom 15 år til å kjøre bra på topp HW, dvs masse memory og mye prosessorkraft. I dag er den så langt unna det som kreves av mobile systemer som det går an å komme. Det enkleste og mest effektive for å spare memory og batteri og få den til å kjøre på enklere prosessor er å kutte ut multitasking. I teorien skulle NT være helt perfekt for å kjøre mange forskjellige prosessorer, for eksempel på mobile enheter, men i praksis vil det kreve enormt mye arbeid og tester og prøving og feiling for at multitasking skal virke skikkelig. Husk at Apple, som får til det meste, har gitt opp dette. Det er kun Nokia som kan det, og da virker det på en konfigurasjon, N9, og den kjører Linux.

I det hele tatt så skjønner jeg ikke denne ukritiske forhåpningen til at MS skal bli så uendelig bra med WP8/Win8, og at de får til alt det som nevnes her. Historisk er det helt motsatt. De har brøytet seg veg og brukt monopolet sitt for alt det er vært, slått ned alt av motstand, kjøpt opp konkurrentene som kunne noe osv.

Lenke til kommentar

Det er bare N9 som virkelig kan multitasking. Der fungerer alt som det skal. iPad har null og niks multitasking, ICS er egentlig ikke helt på jordet, men fremdeles henger det igjen fra tidligere versoner av Android. WP er en vits i så måte. Du har en task switcher, men den fungerer omtrent som iOS, programmene legges i dvale. Når det er sagt, så henger mye også på de aktuelle appene du bruker, hvor mye memory de krever for å holde det gående. Opera er en memory hog, spesielt hvis du har flere tabber åpne. NRK nettradio kan også være programmert helt håpløst programmert, og ikke minst IM programmet. Det kan også være at noen av disse rett og slett er programmert til å stenge etter noen minutter ute av fokus.

Men, at slike ting på magisk vis blir bedre med WP8 kan du bare glemme. Multitasking er ikke i fokus hos MS på enheter med lite memory og beskjeden prosessorkraft. NT kjernen har utviklet seg gjennom 15 år til å kjøre bra på topp HW, dvs masse memory og mye prosessorkraft. I dag er den så langt unna det som kreves av mobile systemer som det går an å komme. Det enkleste og mest effektive for å spare memory og batteri og få den til å kjøre på enklere prosessor er å kutte ut multitasking. I teorien skulle NT være helt perfekt for å kjøre mange forskjellige prosessorer, for eksempel på mobile enheter, men i praksis vil det kreve enormt mye arbeid og tester og prøving og feiling for at multitasking skal virke skikkelig. Husk at Apple, som får til det meste, har gitt opp dette. Det er kun Nokia som kan det, og da virker det på en konfigurasjon, N9, og den kjører Linux.

I det hele tatt så skjønner jeg ikke denne ukritiske forhåpningen til at MS skal bli så uendelig bra med WP8/Win8, og at de får til alt det som nevnes her. Historisk er det helt motsatt. De har brøytet seg veg og brukt monopolet sitt for alt det er vært, slått ned alt av motstand, kjøpt opp konkurrentene som kunne noe osv.

Fordi alle forløpige rapporter sier at Windows 8 er ekstremt lettdrevet. Det sies det bruker mindre minne og er raskere enn windows 7 (som jeg allerede syns er ett helt ypperlig OS). Linux syns jeg i utgangspunktet ikke har så fantastisk minnehåndtering og det er absolutt ikke overlegent windows 7 på moderne hardware vil jeg påstå etter egen bruk av linux både privat (Fedora 16 nå) samt jobb (RHEL).

Derfor jeg har troa, selv om ting tyder på at Microsoft prøver å gjøre windows mer lukket. WP er allerede lukket nok.

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å anstrenge seg for å prøve å redusere apple fanboy tendensene. Det virker som folk flest er storfornøyd med WP8, så ved mitt neste mobilkjøp så kommer jeg nok til å snuse litt på en windows telefon. Når det er sagt så ser jeg ikke greia med iphone. Jeg mener den er klønete å bruke i forhold til alternativene.

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å anstrenge seg for å prøve å redusere apple fanboy tendensene. Det virker som folk flest er storfornøyd med WP8, så ved mitt neste mobilkjøp så kommer jeg nok til å snuse litt på en windows telefon. Når det er sagt så ser jeg ikke greia med iphone. Jeg mener den er klønete å bruke i forhold til alternativene.

Windows 8 != WP8

Kan du fortelle om en eneste person som har installert WP8 på noe som helst. Nokia/MS vil ikke engang bekrefte/avkrefte om det i det hele tatt er mulig å installere WP8 på eksisterende Lumia (610, 710,800 og 900).

MS kommer med mange "Windows 8". Flere forskjellige for Intel PC. Mange forskjellige for Tablet og mange forskjellige for telefon (WP8), både Intel og ARM. Det vil også bli skille mellom Windows og Windows RT rent funksjonsmessig. En tablet med ARM blir for eksempel kastrert mht å kjøre server config programmer sammenlignet med tablet for Intel.

Dette kommer til å bli et eneste stort rot. Ikke fordi det ikke er teknisk mulig å ordne opp i rotet, men fordi MS vil lage skiller slik at de kan prissette forskjellig.

Jo mer jeg studerer dette, jo mer blir jeg overbevist om at dette går rett vest. MS kan ikke konkurrere med Apple og Google ved å lage det vanskelig for folk.

Apropos Apple fanboys. Du er klar over at de fleste du kaller Apple fanboys er oppvokst under MS-åket? Apple og Google har vært en befrielse fra en kronglete og tungrodd PC-verden, styrt av Microsoft. Nå skal folk liksom tilbake til jævelskapen fordi Microsoft sier at de har noe bedre? Fakta er at dagens WP ikke er noe bedre. Folk vil ikke ha det, det er salgstallenes klare tale etter to år på markedet. Fakta er at kjøper du en Lumia 800/900 til mange tusen i dag, så vet du ikke om den kommer til å ta del i "herligheten" om 3-4 måneder. Ingen vet om de kan oppgraderes til WP8.

Lenke til kommentar

Multitasking synes jeg og er en vits på Android, der vinner iOS.

Jeg regner med at du har prøvd Android 4.0.3 sin multitasking?

Er det tilfelle at du har prøvd det så finner jeg det enormt morsomt at du finner Android 4.0.3 sin multitasking for å være dårligere enn iOS sin multitasking.

Hva er det med Android 4.0.3 sin multitasking som er så dårlig?

I Android 4.0.3 så får jeg opp bilde av applikasjonen som kjører i bakgrunnen før jeg bare kan swipe til venstre eller høyre for å lukke programmene.

Hva får du med iOS?

Jo et knøttlite rødt ikon du må trykke på og ingen bildevisning av programmet som kjøres i bakgrunnen.

Så for å ha ting på den rette siden, så er iOS sin multitasking møkk i forhold til Android sin multitasking.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Fordi alle forløpige rapporter sier at Windows 8 er ekstremt lettdrevet. Det sies det bruker mindre minne og er raskere enn windows 7 (som jeg allerede syns er ett helt ypperlig OS). Linux syns jeg i utgangspunktet ikke har så fantastisk minnehåndtering og det er absolutt ikke overlegent windows 7 på moderne hardware vil jeg påstå etter egen bruk av linux både privat (Fedora 16 nå) samt jobb (RHEL).

Derfor jeg har troa, selv om ting tyder på at Microsoft prøver å gjøre windows mer lukket. WP er allerede lukket nok.

Igjen Windows 8 != WP8. Alt kjører NT kjerne, men det blir som å sammenligne an Android telefon og en Linux server, begge har Linux kjerne.

Når det er sagt så er NT i seg selv et utmerket OS. Det ble utviklet i sin for å kjøre på mange forskjellige prosessorer, og har det såkalte HAL som gjør at resten av OS'et blir nesten 100% uavhengig av mikrokoden som opererer mot prosessoren(e).

At NT teknisk sett kan bli bra på mobiltelefoner tviler jeg ikke på, rent teoretisk. I teorien skal det bli bedre enn alt annet til dags dato. Det er ikke der problemet ligger. Windows 7 er for eksempel teknisk sett et mye bedre og mer avansert OS enn OS X fra Apple. Brukermessig er imidlertid OS X mange hakk bedre.

Et OS er mye mer enn en kjerne, og det er da problemene kommer med MS. Man skal heller ikke glemme at det er 10-15 år siden NT fungerte på annet enn Intel, selv om NT i sin tid gikk på mange forskjellige prosessorer. I dataverden er 10-15 år et hav av tid og mye har skjedd siden den gang, så jeg ser for meg en total ombygging av hele OS'et.

Lenke til kommentar

Windows 8 != WP8

Kan du fortelle om en eneste person som har installert WP8 på noe som helst. Nokia/MS vil ikke engang bekrefte/avkrefte om det i det hele tatt er mulig å installere WP8 på eksisterende Lumia (610, 710,800 og 900).

MS kommer med mange "Windows 8". Flere forskjellige for Intel PC. Mange forskjellige for Tablet og mange forskjellige for telefon (WP8), både Intel og ARM. Det vil også bli skille mellom Windows og Windows RT rent funksjonsmessig. En tablet med ARM blir for eksempel kastrert mht å kjøre server config programmer sammenlignet med tablet for Intel.

Dette kommer til å bli et eneste stort rot. Ikke fordi det ikke er teknisk mulig å ordne opp i rotet, men fordi MS vil lage skiller slik at de kan prissette forskjellig.

Jo mer jeg studerer dette, jo mer blir jeg overbevist om at dette går rett vest. MS kan ikke konkurrere med Apple og Google ved å lage det vanskelig for folk.

Apropos Apple fanboys. Du er klar over at de fleste du kaller Apple fanboys er oppvokst under MS-åket? Apple og Google har vært en befrielse fra en kronglete og tungrodd PC-verden, styrt av Microsoft. Nå skal folk liksom tilbake til jævelskapen fordi Microsoft sier at de har noe bedre? Fakta er at dagens WP ikke er noe bedre. Folk vil ikke ha det, det er salgstallenes klare tale etter to år på markedet. Fakta er at kjøper du en Lumia 800/900 til mange tusen i dag, så vet du ikke om den kommer til å ta del i "herligheten" om 3-4 måneder. Ingen vet om de kan oppgraderes til WP8.

hehehe.. DET er helt nyttesløst å diskutere med deg på dette. Du har bestemt deg for at du ikke liker WP, og slik kommer din mening til å forbli i det uendelige. Uansett hvilke argumenter noen skulle komme med for..

Til info er WP ikke bare en ny UI. Men et nytt OS HELT FRA SCRATCH. Ikke noen videreføring av Windows Mobile... Du kan ikke ha studert temaet mye, det er vel heller ingen grunn til det siden du har bestemt deg for å ikke like WP, uansdett om det blir bedre, eller ER bedre enn andre alternativer. DET eksisterer ikke noe annet OS som er mer sømløst integrert med f.eks. Facebook, eller for den saks skyld mail, kalender og kontakter(være seg exchange, hotmail eller G-mail.. DET er bare fakta, enten du liker det eller ikke..

Men at du IKKE liker WP er selvsagt din sak, og det må du gjerne fortsette med.. Men vit at det er MANGE som liker det, spesielt blandt brukere som ikke vil ha annet etterpå.

3400,- for en Nokia Lumia 800 synes ikke jeg er en blodpris. Og til info så trenger ikke en WP noen 2kjerner, OS'et funker kjapt og knirkefritt med specsa som er minstekravet.

Lenke til kommentar

Hehehe! Det var et glimrende eksempel på ironi. :D

Du bør være litt tydeligere neste gang, folk kan jo tro at du faktisk mener det du skriver... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 != WP8

hehehe.. DET er helt nyttesløst å diskutere med deg på dette. Du har bestemt deg for at du ikke liker WP, og slik kommer din mening til å forbli i det uendelige. Uansett hvilke argumenter noen skulle komme med for..

Til info er WP ikke bare en ny UI. Men et nytt OS HELT FRA SCRATCH. Ikke noen videreføring av Windows Mobile... Du kan ikke ha studert temaet mye, det er vel heller ingen grunn til det siden du har bestemt deg for å ikke like WP, uansdett om det blir bedre, eller ER bedre enn andre alternativer. DET eksisterer ikke noe annet OS som er mer sømløst integrert med f.eks. Facebook, eller for den saks skyld mail, kalender og kontakter(være seg exchange, hotmail eller G-mail.. DET er bare fakta, enten du liker det eller ikke..

Men at du IKKE liker WP er selvsagt din sak, og det må du gjerne fortsette med.. Men vit at det er MANGE som liker det, spesielt blandt brukere som ikke vil ha annet etterpå.

3400,- for en Nokia Lumia 800 synes ikke jeg er en blodpris. Og til info så trenger ikke en WP noen 2kjerner, OS'et funker kjapt og knirkefritt med specsa som er minstekravet.

Tullprat! WP8 bruker NT kjerne. Den har eksistert siden 1991 eller noe. Selvsagt er den utviklet mye siden den gang, men alt dette har jeg allerede skrevet om i denne tråden. Poenger er at det IKKE er mange som liker WP. Det er det hele artikkelen dreier seg om. Langt de fleste foretrekker Android og Apple.

Å bruke NT kjernen har masse fordeler framfor CE (som brukes i WP 7.X) En av disse fordelene er at man er fri til å bruke nermest all slags CPU, det være seg Intel, ARM en kjerne eller fler kjerner. NT Takler alt i teorien. CE er ikke så fleksibel.

WP7.X: har CE kjerne ,Windows CE 6 R3, (CE 7 har støtte for 2 kjerne, det har ikke CE6. Siste WM bruker CE 5.2)

WP8: har NT kjerne, Win RT, NT 6.2 (99% sannsynlig)

Win8: har NT kjerne, NT 6.2 og NT 6.2 RT (Win7 bruker NT6.1)

Men, med Nokia med i utviklingen tyder ting nå på at de vil fortsette også med CE kjerne på mange av sine telefoner. De vil også ha low end som tar over mye av Symbian, og da blir det for tungt med NT. Fornuftig egentlig, men det er enda en spiker i kista for WP8 (med NT) på eksisterende Lumia serie. Mulig de kaller nyere WP basert på CE 6/7 også for WP8? Who knows.

Lenke til kommentar

Hehehe! Det var et glimrende eksempel på ironi. :D

Du bør være litt tydeligere neste gang, folk kan jo tro at du faktisk mener det du skriver... ;)

Skal prøve ;)

Lenke til kommentar

Har min tredje iPhone for tiden men selvfølgelig heier jeg på at Microsoft skal lykkes med sitt OS på telefon og pad. Det er supert for oss forbrukere at det kommer enda en sterk aktør på markedet. Har såvidt prøvd en Windows telefon og likte den godt. Når tiden kommer for en ny telefon så vil jeg gjerne vurdere en Nokia med Windows.

Lenke til kommentar
Apple solgt mer enn 122 millioner iPhones, samtidig som Microsofts markedsandel i smarttelefon-markedet har blitt redusert fra 14 til under 2 prosent.

Ok, så her kommer man med tall for iPhone, og prosent for MS. Forøvrig har jeg sett tall som sier at MS har 6% markedsandel i 2012... http://www.google.no...:86&tx=97&ty=45

Hvis man ser kun på prosent ser man at iPhones markedsandel også har sunket betraktelig i samme periode.

MS har også solgt flere WP-telefoner i år enn i fjor, og har således vekst de også. Men det er klart, WP kom seint på markedet og veinen opp kommer til å bli lang og tung.

Når det er sakt kjørte AT&T kundebarometer på sine kunder, og der kundene som eier Lumia 710 mer fornøyd en iPhonekundene. Andre undersøkelser konkluderer med at brukere av iPhone og WP gir en totalscore som er lik, men at WP-brukere gir høyere score på selve OS'et enn iPhonebrukere. iPhonebrukere gir imidlertid høyere score på applikasjoner og tilgjengligheten på disse, og dermed blir scoren den samme.

Personlig mener jeg at WP som OS er bedre enn både android og iOS, by far. Det er noen små ting som jeg savner på android når det kommer til personlig tilpasning, men det savnet er ikke stort nok til at jeg dropper WP. Antall applikasjoner skjer det noe med hver dag.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

<quote>Apple solgt mer enn 122 millioner iPhones, samtidig som Microsofts markedsandel i smarttelefon-markedet har blitt redusert fra 14 til under 2 prosent.</quote>

Ok, så her kommer man med tall for iPhone, og prosent for MS. Forøvrig har jeg sett tall som sier at MS har 6% markedsandel i 2012... http://www.google.no...:86&tx=97&ty=45

Mr. Nygaard Hansen er en tekstprodusent. Han genererer mye tekst, og inni all fyllmasse-teksten står det av og til noe lurt. Han er også flink med tall, og da mener jeg ikke nødvendgvis å utarbeide statistikk, men å vrenge den til sin egen fordel.

Det gjør det innimellom litt vanskeligere å diskutere med ham, men det er ikke noe annet enn hva man kan forvente av f.eks. diskusjoner av konsoller (PS3 vs. Xbox). Han er bare litt eldre og kjappere i hodet. ;)

Lenke til kommentar
Apple solgt mer enn 122 millioner iPhones, samtidig som Microsofts markedsandel i smarttelefon-markedet har blitt redusert fra 14 til under 2 prosent.

Tips: Se på datoen til den artikkelen. Den er produsert i slutten av 2011, og betyr dermed ikke annet enn at noen har tatt en liten titt inn i en tåkete krystallkule...altså rimelig irrelevant for faktiske markedsandeler. ;)

Hvis man ser kun på prosent ser man at iPhones markedsandel også har sunket betraktelig i samme periode.

Gitt at du snakker om perioden artikkelen viser til, altså høsten 2010 til april 2012, så har markedsandelen for iPhone i smarttelefon-markedet økt fra ca 17% til 24% i samme periode.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Multitasking synes jeg og er en vits på Android, der vinner iOS.

Jeg regner med at du har prøvd Android 4.0.3 sin multitasking?

Er det tilfelle at du har prøvd det så finner jeg det enormt morsomt at du finner Android 4.0.3 sin multitasking for å være dårligere enn iOS sin multitasking.

Hva er det med Android 4.0.3 sin multitasking som er så dårlig?

I Android 4.0.3 så får jeg opp bilde av applikasjonen som kjører i bakgrunnen før jeg bare kan swipe til venstre eller høyre for å lukke programmene.

Hva får du med iOS?

Jo et knøttlite rødt ikon du må trykke på og ingen bildevisning av programmet som kjøres i bakgrunnen.

Så for å ha ting på den rette siden, så er iOS sin multitasking møkk i forhold til Android sin multitasking.

javisst har jeg prøvd det. Det hjelper ikke så mye med såkalt multitasking når Android relaster applikasjonen når jeg bytter mellom de.

Vet ikke hvor dårlig det er på iOS. Men det forandrer ikke det faktum at Android ikke er godt nok i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...