Gå til innhold

Ta opp 1t-matte fra videregående?

AyiaNapa

Anbefalte innlegg

Hei, mine venner :)

Jeg går i 1. klasse på videregående, og jeg har hatt en helt grei start etter min mening.

Det inntrykket jeg har fått ut ifra dialog med lærerne er at jeg får dette i de fem avslutningsfagene:

Naturfag: 5

Samfunnsfag: 6

Engelsk: 5

Geografi: 5

Når det kommer til matten, kommer det veldig an på hvordan jeg gjør det på den kommende tentamen som jeg har på fredag. Jeg har ikke jobbet veldig bra med matten dette året, og jeg vil tro at jeg ender på en 3'er eller 4'er.

Det jeg da lurer på, er hvilke muligheter jeg har for å fjerne denne karakteren fra vitnemålet, og erstatte den med en bedre karakter.

- Kan jeg ta 1T om igjen, og dermed erstatte karakteren fra 1. klasse?

- Er det mulig å erstatte 1T karakteren fra 1. klasse med å ta opp igjen 1P, slik at jeg lettere kan oppnå en bedre karakter?

- Når har jeg muligheten til å ta erstatte karakteren? Kan jeg ta den opp igjen samtidig som jeg går på videregående, eller må jeg vente til jeg er ferdig?

- Tenker også og ta et år i militæret etter vgs, kan det være smart og ta opp igjen faget der?

Jeg skal også ta S1 i 2. klasse og S2 i 3. klasse. Vil det da være lett og ta opp igjen 1T i militæret eventuelt?

Tusen takk for svar! Dere vil bli belønnet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du kan ta eksamen som privatist. Jeg hadde det gamle systemet med 1MX, 2MX og 3MX. Droppet 1MX og 2MX, slik at jeg bare tok 3MX fikk da godkjent de to andre. Men om dette fortsatt går er jeg usikker på. Ville ha tatt meg en liten samtale med en studieveileder på skolen din.

Lenke til kommentar

- Kan jeg ta 1T om igjen, og dermed erstatte karakteren fra 1. klasse?

Ja.

- Er det mulig å erstatte 1T karakteren fra 1. klasse med å ta opp igjen 1P, slik at jeg lettere kan oppnå en bedre karakter?

Ja.

- Når har jeg muligheten til å ta erstatte karakteren? Kan jeg ta den opp igjen samtidig som jeg går på videregående, eller må jeg vente til jeg er ferdig?

Du kan ta opp faget med en gang til høsten nå, fortsatt mens du går på videregående.

- Tenker også og ta et år i militæret etter vgs, kan det være smart og ta opp igjen faget der?

Ulempen med dette er at du ikke havner i kvoten for førstegangsvitnemål når du søker høyere utdanning. Dette unngår du dersom du tar opp faget mens du går på videregående.

Jeg skal også ta S1 i 2. klasse og S2 i 3. klasse. Vil det da være lett og ta opp igjen 1T i militæret eventuelt?

Med tanke på at pensumet i S1 omtrent er det samme som i 1T, så burde ikke toppkarakteren være vanskelig.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk, dette var til svært stor hjelp, og veldig beroliggende! :)

Jeg tror det vil være litt tidlig å ta opp igjen 1T allerede til høsten. Men er det mulig å vente til høsten i 2013 og ta 1T opp igjen da? Da har jeg jo hatt S1 i ett år, og i tillegg er ingen fag avsluttende om høsten, så det vil ikke påvirke noen andre karakterer.

Målet mitt er å utdanne meg til å bli siviløkonom på NHH. Der lå snittet i 2011 på 53 poeng i førstegangsvitnemålskvoten og 55,2 poeng i ordinær kvote.

Jeg er litt usikker på om jeg klarer å komme inn på førstegangsvitnemålskvoten, så er det egentlig ikke like greit og ta opp igjen 1T etter videregående, slik at jeg kan fokusere på de andre fagene? Men for all del, det hadde vært veldig greit å bli ferdig med faget slik at jeg slipper å stresse med det etter videregående og eventuelt i millitæret.. :hrm: Tar i mot alle råd og synspunkter med glede :)

Lenke til kommentar

Om du vet at du ender opp med å ta opp fag etter videregående, så er det ikke noe særlig poeng å ta det opp nå, nei. Likevel, det er litt surt om du faktisk kunne kommet inn men glapp unna på grunn av karakteren din i 1T (ikke at det trekker ned så veldig mye i det store og det hele, men litt forskjell utgjør det).

Prøv å vente til du er godt i gang med S1, enten til våren eller høsten i 2013. Så kan du se gjennom et par eksamener i 1T og vurdere om du synes at dette er noe du kan greie uten problemer. Personlig tok jeg opp 1T til våren i fjor mens jeg hadde R1, og det var en ganske enkel sekser for å si det sånn.

Endret av OneWingedAngel
Lenke til kommentar

Tusen takk, dette hjalp virkelig. Tar nok enten opp eksamen denne høsten, eller høsten 2013. Fordelen med å ta den nå til høsten, er jo at da er jeg veldig godt forberedt etter jul når det gjelder S1.

Men fins det en oversikt over hvilke forskjellige muligheter og tidspunkt man har for å ta eksamen 1T? Hvor tidlig ute må man være når man skal søke om å ta eksamenen opp igjen? Og er det en felles eksamen for alle som skal ta 1T eksamen opp igjen hvert halvår, uansett hvilke klasse man går i, og om man er ferdig med vgs?

Lenke til kommentar

Fikk 5 til standpunkt i faget, men det var fordi jeg ikke jobbet noe særlig med det før det var for sent. Satte av to uker før eksamen til å øve, i tillegg til at jeg kom opp i R1 uken etter også. Rundt denne tiden var standpunktkarakterer praktisk talt satt, så eksamensarbeidet gikk ikke utover de andre fagene.

Det krever litt selvdisiplin å ta opp et fag som privatist, men som sagt burde ikke 1T være noe problem om du har hatt S1. :)

Lenke til kommentar

Greit, takk for svar! Men hva skjer hvis jeg tar opp igjen eksamen, men ikke er fornøyd med karakteren. Er det da mulig å ta eksamen enda en gang, er det en grense for hvor mange ganger man kan ta opp eksamen i et fag? Og hvor mye koster det egentlig å ta opp et fag som privatist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...