Gå til innhold

spørsmål om dårlig syn

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på om noen kan si meg muligheter til hvorfor jeg har dorlig syn, om det er noe galt med meg..

Jeg har i kansje 1 år elns hatt veldig dorlig syn på mitt venstre øye.

Det virker som at det er bare når jeg ser direkte på noe med øyet.

Jeg kan prøve å bruke sidesynet mitt for å se noe, men på direkten er det som en tykk tåke forran øyet mitt. Det er konstant, og det virker som det kan forrandre seg litt (ikke sikker, men det virker som at vis jeg har konsentrert meg mye (som når jeg spiller) på øyet blir det mer tåkete).

Jeg var i går å skjekket synet mitt. Ho tok noen bilder, gikk med et lys oppi øyet mitt (vet ikke offer) og sjekket synet mitt men fikk bare -0.25 i resultat, og bildene viste ikke noe galt med øynene mine.

Jeg har blitt fortalt at jeg kansje kan ha en hjerneskade (ikke av ho som skjekket meg) da pupillen i venstre øyet er mye større en den i høyre.

Takk på forrhånd for svar ;)

- Gutt 15 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, fortalte du damen som sjekket øyet ditt at du så en tåke?

Dra tilbake og si det, eller dra til legen din og spør h*n. Ta deg en tur etter skolen imorgen til enten øyenlegen eller legen din og forklar. Eller så kan du jo ringe da.

Det eneste tipset du kommer til å få her er det du får nå, si ifra til legen, ikke et internettforum.

God bedring! :)

- SLi

Endret av SLi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil bare si tusen takk igjen for svar :)

Hadde det ikke vært for deg kunne jeg muligens vært blind nå :)

Jeg dro til fastlegen som la merke til at jeg bare hadde 0.1 visus... (10% syn)

Da han ikke kunne finne ut hva som var galt sendte han meg til øyelege så sent som dagen etterpå.

De brukte evigheter på å sjekke meg, men fant ut at jeg hadde fått en såkalt netthindeavløsning..

Det vil si at netthinda mi var sprukket og det slapp inn veske som fikk den til å løsne fra underlaget.

Jeg måtte gjennom en opperasjon og har nå mye bedre syn :D

Lenke til kommentar

Godt å høre at det gikk bra med deg :-)

Men, hadde du gått rundt i ett år med netthinneavløsning? Etter det jeg har lest så er netthinneavløsning en ganske akutt sykdom, som medfører permanente skader på synet hvis man ikke blir operert ganske fort. Cellene i en løsnet netthinne skal visst ikke leve så veldig mange dager uten tilførsel av blod. Husker du om du hadde noen symptomer i form av lysglimt eller "floaters/fluer" i øyet før denne skyggen dukket opp?

Lenke til kommentar

Jeg syntes også dette var veldig rart. Men legen sa jeg var veldig heldig..

De kunne ikke si noe om når dette har startet, men at det omså kansje kunne ha vært hele livet mitt.

Så det er antageligvis ikke akutt i alle tilfeller. Men dette var også et veldig spessielt tilfelle, da den både hadde revnet på et veldig uvanlig sted i øyet og at jeg bare er 15 år.

Jeg la ikke merke til noen fluer. Jeg merket før at jeg kunne konsentrere meg på et sted dypt med lukkede øyne og stedet jeg fokuserte på ble større og lysere og endret farge ettersom jeg konsentrerte meg mer. Det er veldig rart, men jeg tenkte at det var en helt normal ting med øyet før etter opperasjonen. Jeg la også merke til at det var mange "makker" som fløt rundt i synsfeltet mitt og bevegde seg bort når jeg så på. Og en siste uskrevet ting er at jeg så (og ser) i bølger på øyet.. En rett linje ville ikke være rett og alle bokstaver og ting jeg så på var veldig rare. Som i et cirkus med bølgede speil.

I ettertid har det vært helt greit. Jeg har fått tilbake ekstremt mye av synet mitt (70%-) og må starte å bruke briller. Har -3.5 - -4 i styrke og går på trykkdempende øyedråper og piller.. Litt plagsomt med alle øyedråpene i starten :p

Men noe litt kult er at jeg nå kan kjenne den lille strikken (cerclage) jeg fikk rundt øyet mitt :p Jeg synes det er veldig interresant :)

Takk for støtten :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...