Gå til innhold

Nøkkelord på bilder forsvinner

Anbefalte innlegg

Hei

Til nå har jeg hatt et greit sorteringssystem for bildene mine med mapper sortert på ÅÅÅÅMMDD og beskrivelse, og hvert bilde med 001, 002 osv med en beskrivelse lik mappenavnet.

Jeg trenger nå å få litt mer orden da jeg ikke finner igjen bilder jeg leter etter like fort lenger. Nøkkelord, keywords, tags er det jeg skal bruke. Problemet er at når jeg legger inn nøkkelord eller beskrivelse på bildet i utforsker så blir de ikke lagret på bildet når jeg går ut og inn i egenskapene igjen.

Hvorfor skjer dette?

Jeg forsøker også å legge det inn med Microsoft Pro Photo Tools, men den sliter med å legge inn data også.

Er bildene skrivebeskyttet? For jeg tror ikke de er det...

Jeg får forøvrig byttet "Forfatter" (eller fotograf om du vil), så bildene er ikke helt skrivebeskyttet i såfall..

Har noen en forklaring på dette??

Edit: Leif.

Endret av jim_smyth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags fil-format er det på bildene ? Mulig windows fun kan lagre informasjonen i en viss type filer.

Hvis du har veldig mye bilder vil jeg anbefale å kanskje kikke på programmer som er litt mer egnet til slikt arbeid.

Hvis du synes Adobe Lightroom evt. Elements blir for dyrt (eller komplisert) kan du jo teste gratis programmer som Picasa (som har bl.a annsikts-gjennkjenning slik at å tagge bilder med personer går mye fortere.)

Lenke til kommentar

JPG/JPEG er de filene jeg vil tagge. vært borti liknende?

Adobe Lightroom har jeg prøvd, men synes det er så tungrodd å bruke. Ting må importeres og jeg føler at det er ganske rotete. kan være jeg ikke har skjønt helt hvordan jeg skal bruke programmet, men da har de også gjort en for dårlig jobb;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som har en løsning?

Er det noen som legger inn keywords på bildene sine? I hovedsak er jeg ute etter å legge keywords på selve bildefilen slik at det kan hentes opp i flere programmer. Nå har jeg imidlertid fått lagt inn keywords via utforsker men det er jo ikke aktuelt på titusen bilder;-)

Lenke til kommentar

OK. Og da legger keywordene seg på selve bildefilen og ikke i et "system" i ACDSee?

Skjer det samme med Lightroom? Eller havner det i et register i programmet? Mistenker det siste...

Grunnen til at jeg ikke har blitt helt venn med Lightroom er at man må importere bildene, også føler jeg at jeg ikke har helt kontroll på hva som blir importert og ikke, osv... Alle bildene ser ut til å havne i samme oversikt (vinduet midt i programmet) og det blir derfor uoversiktlig.... Det skal liksom være så enkelt, men jeg har sikkert ikke satt meg godt nok inn i det.

Lenke til kommentar

Det er vel det samme med ACDsee som Lightroom at keywords lagres for det meste i en intern database. Men du slipper å eksplisitt importere bildene inn i ACDsee; det holder å peke på katalogen.

Det er mulig at enklere programmer som Irfanview kan gjøre det du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...