muffe Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 På min mandrake 9.1 std. installasjon er det kun root som får tilgang til floppy. Hvordan endrer jeg tillatelsene til /dev/fd0 (floppy) slik at alle har FULL tilgang? Regner ikke med at det er noen sikkerhetsrisiko å gi alle full tilgang til floppy'n. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Med fare for å æsse på leggen; chmod a+rwx /dev/fd0? Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Mitt forslag er å starte Mandrake Control center, gå til System, gå til UserDrake. Dobbeltklikk på brukeren som skal ha tilgang. Så velger du "tabkortet" med groups. Derifra legger du til gruppen "floppy". Det skal gjøre susen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 På min mandrake 9.1 std. installasjon er det kun root som får tilgang til floppy. Hvordan endrer jeg tillatelsene til /dev/fd0 (floppy) slik at alle har FULL tilgang? Regner ikke med at det er noen sikkerhetsrisiko å gi alle full tilgang til floppy'n. På mitt system ser fd0 slik ut: gspr@giraffe:~$ ls /dev/fd0 brw-rw---- 1 root floppy 2, 0 Mar 18 18:06 /dev/fd0 Vet ikke hvordan det er hos deg, men som du ser, hører her fd0 til gruppen floppy. Gruppen har fulle skriverettigheter. Det er derfor helt KLART lurest av deg å gjøre folk som skal ha tilgang til floppyen medlem av gruppen floppy! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Mitt forslag er å starte Mandrake Control center, gå til System, gå til UserDrake. Dobbeltklikk på brukeren som skal ha tilgang. Så velger du "tabkortet" med groups. Derifra legger du til gruppen "floppy". Det skal gjøre susen. Upraktisk. Når man begynner å bruke grafisk grensesnitt til sånt som det der, er verden på gal vei! Den jevne bruker lar da være å lære seg konsollen, og det er ikke til å komme bort i fra at konsollen er en svært viktig del av GNU/Linux. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Terminal, because speed matters 8) Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Du kan forandre din "entry" i /etc/fstab til dette /dev/fd0 /hvor/jeg/mounter/floppy auto noauto,user,sync 0 0 Det gjør SuSE'n... :smile: vmlinuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå