yolo94 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hei! Jeg fylte 18 år for ikke så lenge siden og skal da ut å kjøpe meg drikke. Men jeg har til nå omtrent bare drukket øl, og er egentlig litt lei. Lurer på om dere har noen tips til hva jeg kan kjøpe? Har jo også tenkt meg ut i morgen og vil helst ikke ha så mye å drasse på. Er det noe jeg får kjøpt som er en flaske liksom, men nok til å bli brisen/full? Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Vikingfjord, Kalinka, Tic Tac, Mickey Finn og Koskenkorva får du hvertfall kjøpt når du er 18. 15-20% ca. Får dem vel i flasker fra 0,5 til 0,7l tror jeg. Kanskje noen har litersflasker, men har ikke sett det selv. EDIT: Flere av disse får du også med 40%, så les på flaska før du går til kassa. Endret 29. april 2012 av jigaplow 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Sidan du poster i juss forumet: § 1-3. Definisjoner I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. I denne loven betyr: - alkoholfri drikk: drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol - alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol - alkoholholdig drikk gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol - alkoholholdig drikk gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol - alkoholholdig drikk gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin. Som alkoholholdig drikk etter denne lov regnes ikke væsker som ved denaturering eller av andre grunner er uhensiktsmessig som berusningsmiddel og heller ikke væsker som bare er tilsatt den mengde alkohol som er nødvendig for oppløsning eller holdbarhet. Bestemmelsene i denne lov gjelder ikke alkohol som i medhold av annen lov selges, kjøpes, utleveres eller sendes til medisinsk eller teknisk eller vitenskapelig bruk, eller sprit til desinfeksjonsbruk. Departementet kan gi forskrifter om hvilke alkoholholdige produkter som skal regnes som alkoholholdig drikk, og om hvilke alkoholholdige drikker som skal regnes som brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende virkning. og § 1-5. Aldersgrenser Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrift om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for personer med fagbrev dersom fagbrevet har naturlig sammenheng med salgs- og skjenkevirksomhet og utdanningen gir tilstrekkelig opplæring i alkohollovgivningen. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Som 18 åring har du derfor lov til å kjøpe alle typer alkohol som er svakare enn 22% (I praksis at den sterkaste alkoholen du kan kjøpe er 21,9%) Du kan altså kjøpe; øl, cider, rusbrus, vin, portvin samt enkelte typar likørar og utblanda brennevin. Off topic prat om kva som er nok alkohol i spoiler: Ei heilflaske med ca 20 % alkohol tilsvarer ca ei halvflaske med 40%. Dette burde være tilstrekkelig for ein 18 åring. Dersom du er tvil så kan du berekne kor mykje du sprit du treng basert på kva du vanligvis drikker av øl. Ei 0,3 liters flaske med øl tilsvarer 4 cl med 40 % (ei alkoholeinheit) eller 8 cl med 20 %. Drikker du ein 6-pack med 0,3 flasker ca 0,5 liter med 20 % brennevin. Ei heilflaske med 20% brennevin tilsvarer nesten 9 flasker med øl. 2 Lenke til kommentar
yolo94 Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Flott! Tusen takk for svarene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå