Gå til innhold

Bygging av PC 15k. Kan gammel kabinett/psu brukes?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å bygge meg en ny maskin som skal brukes til spill, photoshop og alt annet normal (?) bruk.

Har i dag et CM Stacker kabinett som jeg tenkte å bruke videre. Det eneste ankepunktet er at det ikke er USB 3 uttak i fronten. Er dette noe som kan skiftes? Eventuelt finnes det noe som kan monteres i en CD bay med usb3?

Her er delene jeg har satt sammen. Delvis inspirert av Gamer PC20K tråden startet av AThought. (Takk for det)

HK:----- ASUS P8Z77-V DELUXE Z77 S-1155 ATX IVY

CPU:-- Intel Core i7 3770K

RAM:--CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600...

GPU:--ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB PCI-E

SSD:-- INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK

CPU Kjøler:--- NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3

Blu-Ray:---LG BLURAY BD-R 12X BULK INTERNAL BLACK

Litt usikker på om denne blu-ray saken klarer 3D, men på den annen side skal ikke denne PC brukes til film så da er vel det unødvendig?

Har i dag en Mist500w PSU. God gammel sliter. Klarer den å dra dette opsettet her? Kjørte en watt kalkulator og kom til minimum 340w og anbefalt 390w. Det var med et vanlig GTX680 kort. Asus kortet jeg skal ha er jo overklokket. I tillegg hadde det vært greit med litt oc på CPU.

Snakker vi mission impossible med mist'n her?

Skal max ha en vanlig HDD i denne boksen. Resten er på NAS.

Har skjerm, tastatur, mus, hdd.

Noen andre tanker om oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Hva skal pcen brukes til ?

Ang Hovedkortet, her kan du fint gå ned til PRO versjonen.

Trenger du 16GB ram ?

Ang skjermkortet, så kan du jo gå ned litt til OC av samme kortet. Sparer en hundrelapp og to der.

Ang PSUen du har fra før, hvor mye strøm gir den på 12V linjen ?

Lenke til kommentar

Heisann.

Hva skal pcen brukes til ?

Ang Hovedkortet, her kan du fint gå ned til PRO versjonen.

Trenger du 16GB ram ?

Ang skjermkortet, så kan du jo gå ned litt til OC av samme kortet. Sparer en hundrelapp og to der.

Ang PSUen du har fra før, hvor mye strøm gir den på 12V linjen ?

Takker for svar.

PC'n skal brukes til spilling og redigering av bilder/video.

MIST 500w har 18A+18A på 2x12V linjer. Er dette for lite?

Når det gjelder ram er det så billig nå at det nesten er dumt og ikke kjøpe 16.

Hva skiller pro og deluxe på asus? Er det bare e-sata og antall usb3 eller er det noe annet som er verdt 400,-?

Lenke til kommentar

Hvis det er: http://www.hardware....00bhe12/14173/4 den du har vil nok det gå men er neppe noe særlig for verken SLI/Crossfire eller overklokking så da bør du kjøpe enten:

Skal du først kjøpe strømforsyning er Silver Power SP-SS750M 750W PSU til 750 kr i dag veldig god tilbud eller Corsair TX V2 850W.

Angående blueray 3d støtte vil alle bluerayspillere klare det, eneste kravet er nvidia skjermkort (3dvision briller) og en 120 hz skjerm f.eks DVI duallink kabel og programvare f.eks powerdvd.

Angående forskjell mellom Deluxe og ikke er ofte deluxe kan ha en del tilbehør f.eks bluetooth ekstra trådløs nettverkkort, ekstra USB3 som kobles som PCI-E kort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis det er: http://www.hardware....00bhe12/14173/4 den du har vil nok det gå men er neppe noe særlig for verken SLI/Crossfire eller overklokking så da bør du kjøpe enten:

Skal du først kjøpe strømforsyning er Silver Power SP-SS750M 750W PSU til 750 kr i dag veldig god tilbud eller Corsair TX V2 850W.

Angående blueray 3d støtte vil alle bluerayspillere klare det, eneste kravet er nvidia skjermkort (3dvision briller) og en 120 hz skjerm f.eks DVI duallink kabel og programvare f.eks powerdvd.

Angående forskjell mellom Deluxe og ikke er ofte deluxe kan ha en del tilbehør f.eks bluetooth ekstra trådløs nettverkkort, ekstra USB3 som kobles som PCI-E kort.

Sli er i utgangspunktet en ikke sak, men overklokking av CPU er ønskelig. Klarer jeg 4.2-4.5 på 3770k er jeg mer en fornøyd, men blir 500w for svak for dette?

Silveren du linket til var jo et godt tilbud. Skal tygge på den.

Blir deluxe HK siden jeg er glad i tilkoblingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Muligens den strømforsyningen du har går så vidt.

Men jeg ville ikke regne med det hvis den er noen år allerede. Og det kan også tenkes rippelverdiene ikke blir helt bra for maskinen hvis du belaster alt maksismalt over tid.

Så jeg hadde heller kjøpt Silver Power SP-SS750M nå som den er billig.

Så burde levetiden på prosessor og hovedkort holde ennå lengere. Er jo greit å ha en ekstra PSU hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Muligens den strømforsyningen du har går så vidt.

Men jeg ville ikke regne med det hvis den er noen år allerede. Og det kan også tenkes rippelverdiene ikke blir helt bra for maskinen hvis du belaster alt maksismalt over tid.

Så jeg hadde heller kjøpt Silver Power SP-SS750M nå som den er billig.

Så burde levetiden på prosessor og hovedkort holde ennå lengere. Er jo greit å ha en ekstra PSU hvis noe skulle skje.

Da kjøper jeg Silver Power SP-SS750M. Er nok bedre å ha noen watt i banken ja. Takker for input.

Lenke til kommentar

Hva gjør en PSU dårlig? Er det støy eller hva?

Slik jeg ser det står jeg da igjen med disse 3 750w alternativ (3-5 i din liste). Hva skiller disse og hvorfor bør jeg velge den ene fremfor den andre?

Resten av hardware blir bestill via Dustin så dette var jo en pluss.

Endret av Daywalker
Lenke til kommentar

:wallbash:

hva er det su snakker? skaff deg faktaene først du... Silver Power SP-SS750M er basert på Seasonic M12D!

den er faktisk en bedre PSU enn de fleste du har lista opp der, unntaket er vel XFX XXX 850W

Endret av olestokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at tilbudet på Silver Power 750w er gått ut. :ohmy: Er det noen som kan forklare hva som skiller en god og dårlig PSU?

Om jeg bruker min gamle 500w. Hvordan merker jeg om den er for svak? Krasjer maskinen? Eller risikerer jeg at den ikke starter i det hele tatt.

Noen andre tanker om PSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...