wanshu Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg har en master i informatikk, med toppkarakterer i de fleste fag. Jeg var ferdig utdannet for to år siden. Siden da har jeg jobbet som produktansvarlig. Det er jeg ganske lei av nå. Jeg har lyst til å prøve meg som utvikler. Problemet er at jeg er så redd for alt jeg ikke kan... Jeg har jo gode karakterer i alle programmeringsfagene fra universitetet. Så på papiret skal jeg kunne en del. Men når jeg ser på stillingsannonser blir jeg litt overveldet over listene med ting jeg ikke kan noe som helst om. Jeg har hovedsaklig programmert i Java, og litt i Pyton og C++. Jeg kan ikke noe om databaser, og når de snakker om bygging og slikt så kan jeg ikke noe om det heller. Jeg føler universitetsutdannelsen er så teoretisk. Men altså, de som studerte sammen med meg må jo ha hatt det på samme viset da de begynte i jobb? Jeg er også litt redd for at det kanskje blir kjedelig å bare kode? Hvor mye får utviklere vanligvis være med på å bestemme kravspekken? Hvordan er det egentlig når man kommer helt fersk ut i jobb som utvikler? Får man opplæring i ting som byggescript og gud vet hva? Forventes det at man skal kunne dette fra før? Noen generelle råd til hva jeg kan gjøre for å bli mer sikker i en slik jobb? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Jeg har jo gode karakterer i alle programmeringsfagene fra universitetet. Så på papiret skal jeg kunne en del. Men når jeg ser på stillingsannonser blir jeg litt overveldet over listene med ting jeg ikke kan noe som helst om. Jeg har hovedsaklig programmert i Java, og litt i Pyton og C++. Jeg kan ikke noe om databaser, og når de snakker om bygging og slikt så kan jeg ikke noe om det heller. Jeg føler universitetsutdannelsen er så teoretisk. Men altså, de som studerte sammen med meg må jo ha hatt det på samme viset da de begynte i jobb? Alle må begynne et sted. Det er ikke sundt for et utviklingsmiljø å bare ha senior programmerere. Mange seniorer blir ettervert sære og ønsker ikke å programmere noe som ikke er "kult". I næringslivet er det krav til høyere produktivitet enn i en læringssituasjon. Derfor innfører man (java)rammeverk som gjør programmeringen "lettere" for å løse et bestemt problem. Kan man prinsippene om programmering burde det være lett å sette seg inn i et nytt rammeverk. Når det er sagt, er nok programmering mer enn en 8-4 jobb, og man bør ha interesse for dette på fritiden for å bli god. Du kan jo f.eks se på http://www.springsource.org/ som er av de mest brukte rammeverkene i dag. Jeg er også litt redd for at det kanskje blir kjedelig å bare kode? Hvor mye får utviklere vanligvis være med på å bestemme kravspekken? Store bedrifter bruker ofte dokument drevet design, dvs at en Arkitekt skriver hele kravspesifikasjonen på forhånd, og så sender dette til "produksjon". Her er ofte utvikleren lite med i designprosessen. Men det har vist seg at dette er en ganske ineffektiv måte å drive utvikling på, siden det er vanskelig å forutse alle problemstillinger på forhånd. Derfor er agile utvikling i ferd med å ta over. Det er billigere å lage kode enn å lage dokumenter. I slike utviklingsmodeller sitter programmerereren sammen (helst i samme rom) med oppdragsgiveren og lager designet sammen. Hvordan er det egentlig når man kommer helt fersk ut i jobb som utvikler? Får man opplæring i ting som byggescript og gud vet hva? Forventes det at man skal kunne dette fra før? Det forventes at du kan bygge koden din. Hvilke byggescript som brukes varierer fra bedrift til bedrift. Noen bedrifter har egne team som bygger koden. Der jeg jobber bruker man parprogrammering. Dvs. det sitter alltid to sammen, der en observerer og en koder. Og så bytter man på rollene. Ideen er at dette skal gi kode med mindre feil, og dermed økt produktivitet. Noen generelle råd til hva jeg kan gjøre for å bli mer sikker i en slik jobb? Start med et hobbyprosjekt Endret 29. april 2012 av obergeru 3 Lenke til kommentar
underdark Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 For å si det sånn - nyutdanne utviklere kan IKKE alt dette du nevner her da de er ferdige på skolen. Dette lærer man i regi av første arbeidsgiver. Bare se på de store, CapGemini, Accenture, Steria, BEKK, hvor mange nye ansatter ikke de i året. Her finnes det opplæringsopplegg for å få folk opp og gå relativt kvikt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå