Omnithunder Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Nei, det tror jeg absolutt ikke. Men når enkelte antyder at bruk av anonymisert surfing er kriminelt, så er det greit å minne om at "dokumentforfalskning" og "falsk identitet" faktisk er godt på vei (og vel så det). Bruk av VPN / TOR er ikke kriminelt. Men er det ulovlig å bryte betingelsene til for eksempel en utenlandsk nettside som for eksempel blogspot? Står det i norges lover at det er ulovlig å lyve til en fyr i utlandet? Det er jo ikke snakk om noen form for legalt bindene dokumenter her. Man er ikke i kontakt med politiet, og man forsøker ikke å få tak i for eksempel en type offisiell legitimasjon. Norsk lov gjelder på norsk område, likeledes som eksempelvis amerikansk lov gjelder i USA. Bryter du som nordmann loven i USA, vil du bli dømt etter amerikansk lov. Når du aksepterer vilkårene på et nettsted, er dette et bindende dokument. Hvorvidt du bryter loven i det landet nettstedet er registrert vil variere fra land til land. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Karolina, ikke blir forvirret av hva eleNef skriver, det har ingenting med hva du ønsker å utføre. Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Karolina, ikke blir forvirret av hva eleNef skriver, det har ingenting med hva du ønsker å utføre. Ok, takk for oppklaringen! Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Nei, det tror jeg absolutt ikke. Men når enkelte antyder at bruk av anonymisert surfing er kriminelt, så er det greit å minne om at "dokumentforfalskning" og "falsk identitet" faktisk er godt på vei (og vel så det). Bruk av VPN / TOR er ikke kriminelt. Men er det ulovlig å bryte betingelsene til for eksempel en utenlandsk nettside som for eksempel blogspot? Står det i norges lover at det er ulovlig å lyve til en fyr i utlandet? Det er jo ikke snakk om noen form for legalt bindene dokumenter her. Man er ikke i kontakt med politiet, og man forsøker ikke å få tak i for eksempel en type offisiell legitimasjon. Norsk lov gjelder på norsk område, likeledes som eksempelvis amerikansk lov gjelder i USA. Bryter du som nordmann loven i USA, vil du bli dømt etter amerikansk lov. Når du aksepterer vilkårene på et nettsted, er dette et bindende dokument. Hvorvidt du bryter loven i det landet nettstedet er registrert vil variere fra land til land. Ja, så hva sier norsk lov? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Jeg fant dette på regjeringen.no: § 15 Identitetstyveri og bruk av uriktig identitet For identitetstyveri straffes den som uberettiget bruker uriktig identitet ved elektronisk kommunikasjon. Som uriktig identitet anses identiteten til en annen fysisk eller juridisk person og identitet som ikke tilhører noen. Straffen er bøter eller fengsel inntil 3 år. For grov overtredelse er straffen fengsel inntil 6 år. For liten overtredelse er straffen bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Kilde: http://www.regjering....html?id=449948 Jeg fant ikke dette noen plass i lovverket. Det nærmeste jeg kom var dette: § 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om åa)oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller b)påføre en annen tap eller ulempe. Medvirkning straffes på samme måte. Redigert: Kilde på den siste: http://lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#190a Endret 1. mai 2012 av Bozzeye Lenke til kommentar
fenele Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Som om det 1: Blir oppdaget 2: Blir prioritert av politiet. De har nok med å stoppe folk som kjører for fort i 80 sona. -- Når det gjelder min tidligere post om addons har det ikke noe med TOR/Proxy å gjøre men det er lurt å bruke for generell privacy. Endret 1. mai 2012 av eleNef Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg fant dette på regjeringen.no: § 15 Identitetstyveri og bruk av uriktig identitet For identitetstyveri straffes den som uberettiget bruker uriktig identitet ved elektronisk kommunikasjon. Som uriktig identitet anses identiteten til en annen fysisk eller juridisk person og identitet som ikke tilhører noen. Straffen er bøter eller fengsel inntil 3 år. For grov overtredelse er straffen fengsel inntil 6 år. For liten overtredelse er straffen bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Kilde: http://www.regjering....html?id=449948 Jeg fant ikke dette noen plass i lovverket. Det nærmeste jeg kom var dette: § 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om åa)oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller b)påføre en annen tap eller ulempe. Medvirkning straffes på samme måte. Redigert: Kilde på den siste: http://lovdata.no/al...2-010.html#190a Jepp. Det er naturligvis ulovlig å utgi seg for å være en annen faktisk person, men ut i fra det jeg forstår så dekker ikke dette helt fiktive identiteter, som å for eksempel kalle seg Dolan Dukk på en nettside som ber deg om navnet ditt uten å kreve legitimasjon. Kjekt om noen med bedre innsikt i norges lover kan klarifisere dette. Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg anbefaler at du laster ned VirtualBox og en Linux-distro som heter TAILS som kommer med verktøy som gjør det du ønsker enklere: http://www.virtualbox.org/ https://tails.boum.org/index.en.html Her er en seks minutters video som går gjennom alle steg du trenger å utføre: http://www.youtube.com/watch?v=XahtXUZTPcc Jeg holder på å laste ned tails nå, og lurer på noe: Når det står at jeg skal laste inn ISO-image, så kan jeg både klikke på Tails 0.11 ISO Image, Tails 0.11 Signature, Tails 0.11 Torrent og Tails 0.11 Torrent Signature. Skal alt dette lastes ned? Håper på svar! Lenke til kommentar
fenele Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Last ned enten Tails 0.11 ISO Image eller Tails 0.11 Torrent. Forskjellen mellom de to er at Tails 0.11 ISO Image ligger på serveren/websiden til TOR mens Tails 0.11 Torrent er en torrentfil som laster ned Tails ISO filen. Hvis du ikke vet hva torrent kan du bare trykke på ISO linken. Signature brukes kun til å forsikre seg at det er riktig fil man har lastet ned. Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Last ned enten Tails 0.11 ISO Image eller Tails 0.11 Torrent. Forskjellen mellom de to er at Tails 0.11 ISO Image ligger på serveren/websiden til TOR mens Tails 0.11 Torrent er en torrentfil som laster ned Tails ISO filen. Hvis du ikke vet hva torrent kan du bare trykke på ISO linken. Signature brukes kun til å forsikre seg at det er riktig fil man har lastet ned. Takk! Jeg prøvde å trykke på Signature etterpå, men ingenting skjedde. Er det riktig? Betyr det at jeg har lastet ned riktig fil? Litt forvirret nå... Lenke til kommentar
fenele Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Du trenger ikke å bry deg om signature. De brukes kun til å sjekke om det er korrekt/ekte fil man laster ned. F.eks hvis man laster ned ISOen fra en annen mirror/host eller får den av noen så kan man sjekke at det ikke er en falsk fil man får. Endret 3. juni 2012 av eleNef Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Her er en seks minutters video som går gjennom alle steg du trenger å utføre: http://www.youtube.com/watch?v=XahtXUZTPcc Jeg har lastet ned Virtual Box og Tails og sitter nå og ser på videoen... Hva skal man egentlig gjøre akkurat i det øyeblikket videoen går fra å vise Tails nedlastingssiden til å vise et svart-hvitt bilde som bakgrunn og Oracle VM Virtual Box Manager foran? Skal man åpne Virtual Box eller er det noe annet man skal gjøre? Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg må antakelig ha alt inn med teskje, men når jeg går inn på Virtual Box på maskinen min, så står det at jeg må opprette en virtuell datamaskin på PCén min, og jeg må velge hva slags operativsystem jeg skal innstallere og navn på den virtuelle maskinen. Det står at navnet vanligvis skal speile software og hardware konfigurasjon. Hva skal jeg gjøre? Jeg er mest vant med Mac, så sånn sett burde jeg vel velge Mac OS X? Men koster det ikke noe å laste ned et operativsystem eller bare dumper det ned i maskinen min av seg selv? Jeg har jo allerede et operativsystem på maskinen, så sånn sett har jeg kanskje betalt for det allerede? Nå trenger jeg litt hjelp, kjenner jeg... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg må antakelig ha alt inn med teskje, men når jeg går inn på Virtual Box på maskinen min, så står det at jeg må opprette en virtuell datamaskin på PCén min, og jeg må velge hva slags operativsystem jeg skal innstallere og navn på den virtuelle maskinen. Det står at navnet vanligvis skal speile software og hardware konfigurasjon. Hva skal jeg gjøre? Ser du på 1:28 i videoen er det mulig å pause og se hva som er valgt i videoen. Det er f.eks valgt "Other Linux" under maskintype.Men koster det ikke noe å laste ned et operativsystem eller bare dumper det ned i maskinen min av seg selv? Jeg har jo allerede et operativsystem på maskinen, så sånn sett har jeg kanskje betalt for det allerede? Nå trenger jeg litt hjelp, kjenner jeg...Tails er basert på Linux. Linux er i de fleste tilfeller gratis. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei, har du forstått poenget hvorfor du skal kjøre VirtualBox? Jeg tror det kan bli litt tungvindt å kjøre en virtuell-maskin inne på din Mac igjen. Altså unødvendig. Det eneste du da klarer å unngå er at om noen får taki din Mac og ser igjennom informasjonskapsler eller lignende kan den personen ikke se at du har en blogg som du holder på med. Dette krever jo også at du har et annet passord inne på den virtuelle-maskinen du bare kan slik at man ikke får logget på den også. Altså, du vil ikke bli helt anonym med bare en virtuell-maskin, alle nettsider du besøker med en virtuell-maskin blir bare lagret i en virtuell-harddisk som det heter, og ikke på selve maskinen du sitter på, noe som gjør det vanskligere å spore opp at du har en blogg da. Det beste er faktisk å opprette en blogg på et gratis nettsted, hvor du ikke oppgir noe informasjon om deg selv. Dersom du vil skjule deg fra selve nettstedet, altså de som driver f.eks Blogg.no så er proxy veien å gå. Her har du eksempel på hvordan proxy som Tor fungerer: Det du ser at du skjuler deg fra selve serveren, ikke brukere og andre som kan se bloggen. Prøver bare å opplyse hva du prøver på om du ikke har helt forstått Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg må antakelig ha alt inn med teskje, men når jeg går inn på Virtual Box på maskinen min, så står det at jeg må opprette en virtuell datamaskin på PCén min, og jeg må velge hva slags operativsystem jeg skal innstallere og navn på den virtuelle maskinen. Det står at navnet vanligvis skal speile software og hardware konfigurasjon. Hva skal jeg gjøre? Ser du på 1:28 i videoen er det mulig å pause og se hva som er valgt i videoen. Det er f.eks valgt "Other Linux" under maskintype.Men koster det ikke noe å laste ned et operativsystem eller bare dumper det ned i maskinen min av seg selv? Jeg har jo allerede et operativsystem på maskinen, så sånn sett har jeg kanskje betalt for det allerede? Nå trenger jeg litt hjelp, kjenner jeg...Tails er basert på Linux. Linux er i de fleste tilfeller gratis. Takk, men jeg skjønner ikke hvordan man får virtual box til å se slik ut som den gjør fra og med bilde 1:16. Er det fordi en virtuell maskin allerede er innstallert på datamaskinen? Ok, jeg velger Linux, men jeg jeg skjønne noe av det, eller trenger jeg kanskje ikke forstå det? Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Hei, har du forstått poenget hvorfor du skal kjøre VirtualBox? Jeg tror det kan bli litt tungvindt å kjøre en virtuell-maskin inne på din Mac igjen. Altså unødvendig. Det eneste du da klarer å unngå er at om noen får taki din Mac og ser igjennom informasjonskapsler eller lignende kan den personen ikke se at du har en blogg som du holder på med. Dette krever jo også at du har et annet passord inne på den virtuelle-maskinen du bare kan slik at man ikke får logget på den også. Altså, du vil ikke bli helt anonym med bare en virtuell-maskin, alle nettsider du besøker med en virtuell-maskin blir bare lagret i en virtuell-harddisk som det heter, og ikke på selve maskinen du sitter på, noe som gjør det vanskligere å spore opp at du har en blogg da. Det beste er faktisk å opprette en blogg på et gratis nettsted, hvor du ikke oppgir noe informasjon om deg selv. Dersom du vil skjule deg fra selve nettstedet, altså de som driver f.eks Blogg.no så er proxy veien å gå. Her har du eksempel på hvordan proxy som Tor fungerer: Det du ser at du skjuler deg fra selve serveren, ikke brukere og andre som kan se bloggen. Prøver bare å opplyse hva du prøver på om du ikke har helt forstått Nei, jeg skjønner ikke helt hva jeg driver med... Det jeg vil oppnå er at ingen utenfra kan relatere min blogg til andre ting jeg gjør fra min Mac, altså at de som kan se/finne IP-adressen min ikke ser at det er samme IP-adresse som bloggen lages fra som andre ting jeg gjør på nettet fra min maskin. Jeg har forstått at Tor er veien å gå, og jeg forsto det som at den Virtuelle datamaskinen og Tails osv. var den lureste måten å gjøre det på. Det enkleste så jo ut til å være å bruke Tor-browseren, men jeg valgte Virtual Box og tails osv. fordi det iflg. en annen som svarte var bedre. Høres det ut som jeg har forstått noe eller skjønner jeg fortsatt ingenting? (En ting kan jeg si at jeg har forstått, og det er at dette feltet faktisk er spennende!) Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Takk, men jeg skjønner ikke hvordan man får virtual box til å se slik ut som den gjør fra og med bilde 1:16. Er det fordi en virtuell maskin allerede er innstallert på datamaskinen? Ok, jeg velger Linux, men jeg jeg skjønne noe av det, eller trenger jeg kanskje ikke forstå det? Stemmer det, den personen der har allerede opprettet en ny virtuell-maskin der. Hei, har du forstått poenget hvorfor du skal kjøre VirtualBox? Jeg tror det kan bli litt tungvindt å kjøre en virtuell-maskin inne på din Mac igjen. Altså unødvendig. Det eneste du da klarer å unngå er at om noen får taki din Mac og ser igjennom informasjonskapsler eller lignende kan den personen ikke se at du har en blogg som du holder på med. Dette krever jo også at du har et annet passord inne på den virtuelle-maskinen du bare kan slik at man ikke får logget på den også. Altså, du vil ikke bli helt anonym med bare en virtuell-maskin, alle nettsider du besøker med en virtuell-maskin blir bare lagret i en virtuell-harddisk som det heter, og ikke på selve maskinen du sitter på, noe som gjør det vanskligere å spore opp at du har en blogg da. Det beste er faktisk å opprette en blogg på et gratis nettsted, hvor du ikke oppgir noe informasjon om deg selv. Dersom du vil skjule deg fra selve nettstedet, altså de som driver f.eks Blogg.no så er proxy veien å gå. Her har du eksempel på hvordan proxy som Tor fungerer: Det du ser at du skjuler deg fra selve serveren, ikke brukere og andre som kan se bloggen. Prøver bare å opplyse hva du prøver på om du ikke har helt forstått Nei, jeg skjønner ikke helt hva jeg driver med... Det jeg vil oppnå er at ingen utenfra kan relatere min blogg til andre ting jeg gjør fra min Mac, altså at de som kan se/finne IP-adressen min ikke ser at det er samme IP-adresse som bloggen lages fra som andre ting jeg gjør på nettet fra min maskin. Jeg har forstått at Tor er veien å gå, og jeg forsto det som at den Virtuelle datamaskinen og Tails osv. var den lureste måten å gjøre det på. Det enkleste så jo ut til å være å bruke Tor-browseren, men jeg valgte Virtual Box og tails osv. fordi det iflg. en annen som svarte var bedre. Høres det ut som jeg har forstått noe eller skjønner jeg fortsatt ingenting? (En ting kan jeg si at jeg har forstått, og det er at dette feltet faktisk er spennende!) Feltet er spennende! Mye å utforske og ta til seg. Det enkleste er å ta i bruk Tor og opprette en blogg og lage innlegg igjennom Tor. Da vil serveren, altså maskinen der ting lagres vise en annen IP-adresse en den du har. Det som da oppstår er at informasjonskapslene, altså cookies vil lagres på din maskin lokalt! Det vil si, om man er litt datakyndig kan man se at du har en blogg, men de som styrere disse serverene der datene lagres (innholdet på bloggen) vil ikke vite hvem du er fordi du har gått igjennom en proxy. Poenget med den virtuelle-maskinen da er at du skal slippe at informasjonskapsler lagres lokalt på din Mac, men ligger inne på den virtuelle-maskinen som har du har installert Tails på. Som du også har satt passord på slik at ikke har tilgang til den virtuelle-maskinen. Endret 3. juni 2012 av Gjest Lenke til kommentar
Karolina Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Hei, har du forstått poenget hvorfor du skal kjøre VirtualBox? Jeg tror det kan bli litt tungvindt å kjøre en virtuell-maskin inne på din Mac igjen. Altså unødvendig. Det eneste du da klarer å unngå er at om noen får taki din Mac og ser igjennom informasjonskapsler eller lignende kan den personen ikke se at du har en blogg som du holder på med. Dette krever jo også at du har et annet passord inne på den virtuelle-maskinen du bare kan slik at man ikke får logget på den også. Altså, du vil ikke bli helt anonym med bare en virtuell-maskin, alle nettsider du besøker med en virtuell-maskin blir bare lagret i en virtuell-harddisk som det heter, og ikke på selve maskinen du sitter på, noe som gjør det vanskligere å spore opp at du har en blogg da. Det beste er faktisk å opprette en blogg på et gratis nettsted, hvor du ikke oppgir noe informasjon om deg selv. Dersom du vil skjule deg fra selve nettstedet, altså de som driver f.eks Blogg.no så er proxy veien å gå. Her har du eksempel på hvordan proxy som Tor fungerer: Det du ser at du skjuler deg fra selve serveren, ikke brukere og andre som kan se bloggen. Prøver bare å opplyse hva du prøver på om du ikke har helt forstått Nei, jeg skjønner ikke helt hva jeg driver med... Det jeg vil oppnå er at ingen utenfra kan relatere min blogg til andre ting jeg gjør fra min Mac, altså at de som kan se/finne IP-adressen min ikke ser at det er samme IP-adresse som bloggen lages fra som andre ting jeg gjør på nettet fra min maskin. Jeg har forstått at Tor er veien å gå, og jeg forsto det som at den Virtuelle datamaskinen og Tails osv. var den lureste måten å gjøre det på. Det enkleste så jo ut til å være å bruke Tor-browseren, men jeg valgte Virtual Box og tails osv. fordi det iflg. en annen som svarte var bedre. Høres det ut som jeg har forstått noe eller skjønner jeg fortsatt ingenting? (En ting kan jeg si at jeg har forstått, og det er at dette feltet faktisk er spennende!) Holder det ikke å velge privat nettsurfing for at ikke andre som bruker min maskin skal kunne se bloggen, hvis jeg alltid bruker privat nettsurfing før jeg gjør noe med bloggen? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 .. Hei ColdIce, les hele tråden og gjerne hva Tails. Din post i tråden her blir bare forvirrende. Takk, men jeg skjønner ikke hvordan man får virtual box til å se slik ut som den gjør fra og med bilde 1:16. Er det fordi en virtuell maskin allerede er innstallert på datamaskinen? Helt korrekt. Ok, jeg velger Linux, men jeg jeg skjønne noe av det, eller trenger jeg kanskje ikke forstå det? Det er ikke behov for å forstå hva de forskjellige tingene i VirtualBox betyr nei, default-verdier skal fungere fint for din bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå