Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utsettelse av jobb på grunn av sykdom

Anbefalte innlegg

Jeg skulle levert masteroppgaven min til jul, em på grunn av sykdom har det ikke blitt levert noe enda. Planen var egentlig å begynne i jobb rett etter nyttår, men arbeidsavtalen forutsetter at jeg har levert og bestått masteroppgaven.

Har arbeidsgiver lov å heve arbeidsavtalen siden jeg ikke har fått levert masteroppgaven (på grunn av sykdom)? Jeg forstår godt at jeg ikke får begynne i jobb før oppgaven er levert, men har de lov å heve arbeidsavtalen eller må de akseptere at startdato forflyttes? Eventuelt hvor mye forsinket med oppgaven kan jeg bli?

Takker for alle gode tilbakemeldinger. Anonym poster: 04ad0033e8715eea022125ae596dedae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, ja så klart har han det? Hva trodde du egentlig? Dette er ikke videregående skole :).

Firmaet trenger en ansatt som leverer fra og med en viss dato - og om du ikke klarer å være klar da, så henter de inn en annen som kan gjøre din jobb bedre enn deg.

Det er dessverre det som er dritt med verden i dag - uheldige omstendigheter får konsekvenser.

EDIT: Det kan jo selvfølgelig være punkter og ordlyd i kontrakten dere har skrevet som har påvirkning for hva som blir resultatet her, jeg uttaler meg på generelt grunnlag.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvis du er ansatt under en forutsetning av at du har en gitt kompetanse, og ikke klarer å oppnå den kompetansen innen du skal tiltre, vil dette normalt være en bristende forutsetning som gjør at arbeidsgiver kan kreve at kontrakten er ugyldig.

Spørsmålet kan variere litt avhengig av hva slags grad det er og hva slags kompetanse stillingen krever.

Lenke til kommentar

Det er ikkje så mykje som du kan kreve sidan du ikkje har inngått eit arbeidsforhold, du har inngått ein avtale om at dersom du kan vise til bestått kompetanse så vil du få jobbe.

Det blir vell litt det samme som om du inngår avtale om å arbeide som taxi-sjåfør men mister førerkortet før fyrste arbeidsdag.

Men sidan du har fått ein slik arbeidsavtale så tyder det på at arbeidsgiver enten liker deg som person eller at din kompetanse er så vanskelig å oppdrive at ein må ty til å leite etter kompetanse blandt studenter.

Så sjangsane dine for å komme til enigheit med arbeidsgiver er rellativt store.

Eg veit om eksempler på der slike forhold har blitt løyst med at vedkommande får begynde å jobbe likevell sjølv om det formelle ikkje er på plass. Løysninga bruker då å bli at ein blir ansatt utan fagansvar i ei utvida opplæringsperiode.

Ofte med litt dårligare vilkår som f.eks lavare lønn, avtale om antall års minimumstid i bedrifta, osv.

Det at du ikkje har bestått masteroppgåva betyr ikkje nødvendigvis at du ikkje er kompetent til å gjere jobben, berre at du ikkje formelt sett kan kan ha det faglige ansvaret.

For ein ingeniør kan det f.eks bety at du gjer berekningane og arbeidet, men at ein anna ansatt må gå over arbeidet og signere dokumenta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...