Hugol Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hei. Jeg skal holde et foredrag om globalisering. Mer spesifikt har jeg valgt å prate om økonomisk globalisering med tanke på at globalisering er et utrolig bredt tema. Jeg har 12 minutter til disposisjon og jeg skal utfylle følgende kompetansemål; Forklare begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering. Ut i fra dette lyder problemstillingen min slik "- Hvordan påvirker den økonomiske globaliseringen Norske statsborgere og hvordan påvirker den fremtiden vår?" Hvor jeg også inkluderer nagative sider rundt den økonomiske globaliseringen. Jeg har kommet i gang, men jeg sitter fast når jeg skal komme til hvordan den har påvirket oss. Kunne dere hjulpet med å finne noen konkrete eksempler på dette og evt. si noen kloke ord om emnet? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Vi kan for eksempel handle aksjer fra alle de internasjonale børsene ved bruk av internett. Investeringer blir mye enklere nå som internett er veldig vanlig, og da kan den vanlige nordmann handle utenlandsk valuta. etc. etc. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Takk for svar eksboks. Mener du at dette har påvirket oss i en stor grad? Jeg har allerede flere gode eksempler på hva økonomsik globalisering er, det er ikke det jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg tror ikke jeg skjønner spørsmålet ditt. Kan du omformulere det på nytt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Hele Europa er fullt av ledige som opplever hvor kjekkt det er at produksjonen flyttes til Asia, hvordan skal man skape arbeid hvis ingenting skal produseres i Europa? Det spørsmålet er det ingen som vil svare på så det er ett godt utgangspunkt. 2 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg tror ikke jeg skjønner spørsmålet ditt. Kan du omformulere det på nytt? Hele Europa er fullt av ledige som opplever hvor kjekkt det er at produksjonen flyttes til Asia, hvordan skal man skape arbeid hvis ingenting skal produseres i Europa? Det spørsmålet er det ingen som vil svare på så det er ett godt utgangspunkt. Takk for svar, dere! Utgangspunktet er at jeg skal drøfte selve problemstillingen: "- Hvordan påvirker den økonomiske globaliseringen Norske statsborgere og hvordan påvirker den fremtiden vår? Finnes det bare positive sider ved ø.globalisering?" med kompetansemål; Forklare begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering. Så kort sagt, det jeg lurer på er hvordan den økonomiske globaliseringen har påvirket oss og hvilke konsekvenser vil den ha for fremtiden her. Oljen og oljeprisen er vel ett sentralt punkt her? Takk for alle svar. Foredraget er på fredag, så raske svar er kjekt Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Oljeprisen er absolutt en ting å ta med. En annen ting er Terra-skandalen. Innbyggerne i noen norske kommuner må leve med dårligere tjenestetilbud i lang tid fremover på grunn av kreative finansfolk og nedgang i det amerikanske boligmarkedet. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Takk for svar, men jeg frykter saken er litt for lang å forklare som et eksempel og kanksje litt utenfor det emnet jeg skal prate om. Jeg er med på utkikk etter hvilke konsekvenser den økonomiske globaliseringen legger igjen og hvordan vi evt. kan løse disse. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Kostnadene vil ihvertfall reduseres på grunn av stordriftsfordelene, der hver produsent spesialiserer seg på effektive arbeidsmetoder for å produsere og utvikle et produkt, også selge det videre til forskjellige kunder. Økt økonomisk globalisering har ført til at gevinstene ikke er så store som det man forutså, noe mange bedrifter måtte legge ned produksjonen som ikke er lønnsomme nok. Det har store konsekvenser for sysselsettingen for steder der gevinsten er lav. Og spesielt i det siste har media omtalt mye om REC-nedleggelsen i Norge på grunn av for lave markedspriser, sterk konkurranse fra Kina og subsidierkutt. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Takk for flott svar Eksboks. Det skal absolutt brukes. De strøste konsekvensene jeg har kommet frem til i norge, er den massive arbeidsinnvandringen og flytting av produksjon. Har dere noe andre forslag, evt. noe mer å konkludere med enn at Norge blir nødt til å satse på utdanning og forskning innenfor nisjer hvor vi allerede har best kompetanse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå