SanderPander Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hei! Valget står nå mellom sosionom og økonomikonsulent når jeg velger jobb. Har ett år på meg før jeg skal søke på høyere utdanning. Heller mest mot økonomikonuslent nå fordi slik jeg ser det kan det muligens bli litt "deprimerende" å høre om problemer til folk hver dag som sosionom, vet ikke helt. Som økonomikonsulent er du del av f. eks en bank og jobber på et fint kontor med folk med samme interesse som deg, nemlig økonomi. Virker som en kjekkere jobb enn sosionom og den har vel bedre lønn også. Når jeg tenker på ok+ lønn tenker jeg på en lønn der du får betalt husleia, får kjøpt greie klær, ting du trenger, mat og dra på ferie på sommeren. Vil dere si at økonomikonsulent er en kjekk jobb med ok+ lønn eller bedre lønn enn det? Ok+ lønn er vel 350-500 000 kr i året. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 En sosionom behøver slett ikke sitte å høre på jammer hele dagen. Det jobber mange sosionomer innenfor NAV-systemet, og i private bedrifter - de utfører gjerne rene saksbehandlingsoppgaver og annen administrasjon. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Som økonomikonsulent kan du forvente deg myyyee jobbing (lange dager og hard konkurranse) hvis du ønsker å stige i karierestigen. Det er selvfølgelig store variasjoner, men sikter du på privat kan du som sagt vente deg hardt arbeid, men det pleier å lønne seg som oftest Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Takk for kjappe svar begge to. Det er en interessant kommentar, PencilCase. Å jobbe i en privat bedrift høres mer interessant ut egentlig. Men jobber man også med mennesker i private bedrifter? F. eks som å gi råd til folk om hvordan komme ut i jobb, avskaffe gjeld osv. St£rk: Lange dager har jeg ingenting imot. Hva ligger lønnen på for økonomikonsulenter som jobber i private bedrifter f. eks 8-16 eller 8-18 (kanskje i hektiske perioder elns) 5 ganger i uka på? Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Sosionom utdanningen kvalifiserer for jobber innenfor HR, og da får man varierte oppgaver som angår mennesket på jobben. Etter min mening er HR-arbeid noe av det mest stimulerende man kan bedrive, forutsatt at man liker å være sammen med mennesker. Det du tidligere skrev angående å sitte dagen lang å høre på diverse jammer, er veldig lett å unngå. Det handler bare om å lære noen få enkle teknikker som proffe samtalepartnere bruker. Jeg skal selv begynne på høyskole nå til høsten (vernepleie) - den utdanningen vet jeg at gir veldig gode muligheter innefor HR-virke, både offentlig og privat. Lønna er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er HR? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Personalavdelinger - Human Resource Endret 29. april 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg skal selv begynne på høyskole nå til høsten (vernepleie) - den utdanningen vet jeg at gir veldig gode muligheter innefor HR-virke, både offentlig og privat. Lønna er heller ikke å forakte. Om det er innen HR du ønsker å jobbe er vel neppe vernepleie den beste veien å gå. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg skal selv begynne på høyskole nå til høsten (vernepleie) - den utdanningen vet jeg at gir veldig gode muligheter innefor HR-virke, både offentlig og privat. Lønna er heller ikke å forakte. Om det er innen HR du ønsker å jobbe er vel neppe vernepleie den beste veien å gå. Innehar lang erfaring og variert kompetaanse fra før. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Jeg skal selv begynne på høyskole nå til høsten (vernepleie) - den utdanningen vet jeg at gir veldig gode muligheter innefor HR-virke, både offentlig og privat. Lønna er heller ikke å forakte. Om det er innen HR du ønsker å jobbe er vel neppe vernepleie den beste veien å gå. Innehar lang erfaring og variert kompetaanse fra før. Det stemmer nok helt sikkert, men det skrev du strengt tatt ikke noen ting om. Jeg syntes derfor ikke det er riktig å gi TS intrykk av at vernepleie er en spesielt relevant utanning om man vil jobbe innen HR. Da er det flere utanninger som er langt bedre. Endret 30. april 2012 av Christeven Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Har jeg anbefalt ts å velge vernepleie - hvor fant du det skrevet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Du skriver at vernepleie gir "veldig gode muligheter innen HR". Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Har jeg anbefalt ts å velge vernepleie - hvor fant du det skrevet? Herr Brun svarte godt på det spørsmålet. Min samboer er utdannet sosionom, jeg spurte henne om jobbmuligheter inne HR for sosionomer. Hun sa det sikkert er mulig, men det er ikke spesielt vanlig. Ikke som nyutdannet i det minste. Muligens det kommer med erfaring etc, men sosionom og vernepleie er ikke utannelser man bør velge om man vil jobbe spsielt innen HR. Grunnen til at jeg kommenterer utsagnene dine rundt jobb innen HR er fordi jeg personlig mener det du skriver er vel optimistisk. Det gir ikke mye mening å velge en utdannelse innen vernepleie om du ikke ønsker å jobbe innen helsevesenet. Derfor ville jeg gjøre TS oppmerksom på dette. Jeg må inrømme at jeg ikke er noen ekspert på feltet, så man må se kritisk på det jeg skriver også. Lenke til kommentar
GodMorgenNorge Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Som sosionom får du (lettest) jobb i den kommunale delen av NAV og kanskje på sykehjem og slikt. NAV hverdagen er preget av sinte brukere som egentlig bare snakker med deg for en grunn... de vil ha penger fra deg. Men du må huske at disse folkene er syke (ja ikke i skjellsordbetydningen, men de har et medisinsk problem som ofte er relatert til psyken, men dette kan du se på skjermen med en gang de oppgir personnummer når du jobber i nav) eller de er arbeidsledige og desperat etter en jobb. Eller de har et seriøst rusproblem og de kommer til deg for å få ting gratis. Slik som sprøyter eller bo-støtte, hjelpemidler osv. Og får de ikke pengene de vil ha så er det din skyld uavhengig av hva lovverket sier. Lønnen din vil også komme til å være lavere enn andre med like lang utdanning som deg. Faktisk vil folk med lavere teknisk utdanning tjene mye bedre enn deg (og dette ser du også på dataskjermen når du bruker nav systemet). Når det gjelder økonomikonsulent kommer det ann på om du jobber i det offentlige eller private. Imotsetning til sosionom så låser du deg ikke mot den offentlige sektor og du har flere muligheter til å jobbe innen mange flere bransjer. Når det er sagt så er en økonomikonsulent en skrivebordsjobb. Og det har utrolig mye å si om du tar utdannelsen ved BI, NHH imotsetning til andre høgskoler. I verste fall kan du ende opp med pønching av tall hele dagen noe som absolutt ikke er å trakte etter. Et lite triks jeg vil dele med deg er å finne ut hvilken jobb du ønsker, ikke hvilken utdanning. Og så søker du på en slik jobb i det offentlige eller ekvivalenten av det offentlige og ber om en utvidet søkerliste og om å få beskjed om hvem av kandidatene som har blitt instillt til stillingen og i hvilken rangering. Dette har du krav på å få vite ifølge loven (forutsatt at du søker på jobben). Da ser du hvilken utdanning og type erfaring som kreves per dags dato for å få den jobben du ønsker. Dette er informasjon som er gull verdt og som er fakta, og ikke spekulasjon fra en uinvidd karriereveileder eller en foreleser som aldri har hatt en normal jobb i hele sitt liv. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå