privinius Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hei! Jeg har planer om å kjøpe en Pioneer Appradio 2 i nær framtid, og jeg fant ut at jeg kan spare en god del penger på å heller kjøpe denne i fra USA. Men jeg hadde jo spart ENDA mer hvis jeg unngår moms og toll, og det kommer gått med til en fattig student. Unnskyld for at denne kanskje er postet feil, men jeg tenker at de fleste elektronikk-snylterne holder til her. Jeg har klarert dette med selger, og han har sagt at han kan ordne tiltak slik at jeg kan få unngått momsen. Jeg antar denne er for dyr til å redusere verdien til under 200,- kr på og det blir vel også feil å emballere den som gift med tanke på at jeg kjøper i fra en bedrift? Hadde det kanskje vært mulig å emballert den som defekt? Takk for svar, mvh Privinius. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Avsender må eventuelt merke den som "gift" og da med verdi under 1000 kroner, eller vare med verdi under 200 kroner. Bedrifter i USA gjør vanligvis ikke dette, men det skader ikke å spørre. Et annet alternativ er å sende via en privatperson i USA, som da kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Men virker det ikke litt suspekt hvis en bedrift sender som "gift", eller er det bare jeg som tenker veldig feil? Og hvis pakken alternativt blir "fanget" av tollen, får man noen konsekvenser utover feilmarkeringen? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Blir pakken stoppet i tollen er faren stor for at de undersøker pakken og avsender, og kommer frem til at her er det noe "feil". Du vil få et momspåslag, ikke noe annet. Har lest om lignende saker der tollvesenet har resonert seg til sin egen konklusjon om hvorvidt pakken "egentlig" er en gave. Det som muligens går an å gjøre, er å skalere varens verdi og frakt litt i fordelaktig proporsjon. Slikt at du ber selger fakturer lavere pris på produktet, og heller øke fraktkostnadene. Da er det og greit å ha dette på kvitteringen/faktura i tilfelle du må sende inn "bevis" til tollvesenet. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Men virker det ikke litt suspekt hvis en bedrift sender som "gift", eller er det bare jeg som tenker veldig feil? Og hvis pakken alternativt blir "fanget" av tollen, får man noen konsekvenser utover feilmarkeringen? Etter hva jeg har lest så vil Tollvesenet ignorere "gift" merke dersom det er fra bedrift og fakturere for mva hvis verdien er over 200,-. Dersom den blir stoppet i tollen kan be deg dokumentere verdien av varen. Jeg vil ikke tro at det kan få noen andre konsekvenser for deg. Husk at det er verdien skrevet på pakken som gjelder dersom den blir borte og må erstattes. 1 Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det som muligens går an å gjøre, er å skalere varens verdi og frakt litt i fordelaktig proporsjon. Slikt at du ber selger fakturer lavere pris på produktet, og heller øke fraktkostnadene. Da er det og greit å ha dette på kvitteringen/faktura i tilfelle du må sende inn "bevis" til tollvesenet. Det der er ganske smart, i og med at når kun selve produktet er under 200kr, så kan man sette frakten til så mye du vil :-P Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Alt i alt er det lite å hente på kjøpt av elektronikk i utlandet. Det er ikke toll på elektronikk, men moms må du betale. Ikke får du de flotte norske forbrukerkjøpslovene heller. Ofte er også frakt svindyrt fra USA, så hvis du absolutt vil så kan du vel kanskje spare et par hundrelapper, ikke at det er verdt bryet og tap av garanti og muligheten for reklamasjon om noe skulle gå galt. 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Vel, jeg kan få spart 40%, og rundt 30% hvis momsen sniker seg på, så det er egentlig en sjanse jeg er villig til å ta, selv om det kanskje ikke er så utrolig lurt i lengden HVIS noe går galt. Men det beste er altså å be de om å sette en veldig høy fraktkostnad og lav verdi? Men dette er vel lett å avsløre når varen går opp i en pris på rundt 4000? Jeg ville trodd at det er lurest å få de til å markere pakken som defekt, noen meninger rundt dette? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Du betaler moms for frakt også så vidt jeg vet, så hvordan det hjelper å trikse med de forholdene. Ser heller ikke helt regnestykket ditt når det gjelder at du kan spare 40% og 30% dersom moms må betales, da momsen i seg selv er på 25%. Om produktet i seg selv er 40% billigere så hjelper det lite med annet du får billig frakt. Du ender nok uansett å måtte ut med moms og fortollingsgebyr rundt 300kr siden varen er mer verdt enn 1000kr. Moms slipper du uansett ikke unda med annet varen er satt til en verdi under 200kr. Si varen koster 2700kr i USA + 300kr i frakt + 300kr-ish i fortollingsgebyr + 750kr mva = 4050kr. I verste fall koster det faktisk mer for deg å kjøpe den i USA enn i Norge. Fraktmessig blir det nok billigere å handle fra Europa. 1 Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Men dette er vel lett å avsløre når varen går opp i en pris på rundt 4000? Ja da er det uaktuelt. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Du betaler moms for frakt også så vidt jeg vet, så hvordan det hjelper å trikse med de forholdene. Er varens verdi under 200 kr skal det ikke betales moms av frakt. Men er verdien over 200 kr så skal det betales moms også av frakten. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det der er ganske smart, i og med at når kun selve produktet er under 200kr, så kan man sette frakten til så mye du vil :-P Nåja. Står det vareverdi på tilsvarende 190 kroner på pakken, og frakten er spesifisert til 2000 kroner, vil selv den minst oppegående toller skjønne at det er noe muffins og sjekke pakken nøye. Og "gift" fra firma fungerer ikke, kun fra privatperson. Ulemper med å trikse seg til å unngå moms er at hvis varen blir borte eller skadet på veien, så får du kun igjen påskrevet verdi (<200 kroner) selv om varen egentlig er verdt f.eks 10.000 kroner. Du mister norsk reklamasjonsrett på fem år, og du står igjen med et års amerikansk garanti. Det betyr at du må selv bekoste frakt til USA (ekstremt mye dyrere enn frakt fra USA) og styre med toll og tull og diverse tollpapirer når du må sende den inn til garantireparasjon. Og hva hvis du da må fremlegge bevis på at toll er betalt i utgangspunktet? Det kan også bli et problem om avsender ikke deklarerer riktig når du får produktet tilbake, så tollvesenet krever moms på nytt. Nei, å prøve å lure seg unna moms er så mye styr og kan bli så mye tull og ekstra kostnader at det ikke er verdt det man eventuelt kanskje kan spare på det om man er heldig. 2 Lenke til kommentar
RuneKO Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hei. Skal få tilsendt noe fra en venn i usa, som jeg glemte igjen da jeg var det for litt siden. Hvordan unngår jeg da at tollerne skal tru den er kjøpt, å dermed kreve moms osv for varen? Det er en middelsstor weekendbag til 2-3000. Endret 9. mai 2012 av RuneKO Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Om verdien på varen er under 1000 kroner, kan personen merke pakken som gave. Da skal du slippe moms. Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 be avsender om og sende en kvitering med 50% rabatt på med pakken, og den ekte i brevpåst. da sparer du endel moms Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hva med poste restante nærmeste svenske postkontor? Lenke til kommentar
RuneKO Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hva med poste restante nærmeste svenske postkontor? Hva vil det si? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Du sender pakken til <Ditt navn> Poste restante <Postnummer Poststed Mottakende postkontor> Det lønner seg å avtale med gjeldende postkontor først, da du ikke vil få noen beskjed om at pakken har kommet, og det er ulike regler på liggetider etc. http://wiki.posthist...=Poste_Restante Endret 10. mai 2012 av ChristianW Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Poste Restante til f.eks et postkontor i Sverige er vel bare interessant om man handler fra et annet EU-land? Handel fra USA vil vel utløse mva krav til Sverige i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå