Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forslag til bra førstebil for ungdom?

Anbefalte innlegg

hej, eg er ein gutt på 17 år som snart skal kjøpe meg min første bil, vett fortsatt ikkje vilken eg skal kjøpe og vil høre om dere har noen bra forslag. har lyst på en bil som ikkje er dyrere en 70 000 og som kanskje har noe hestekrefter under panseret. må helst være bakhjulsdrift og 5 seter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hej, eg er ein gutt på 17 år som snart skal kjøpe meg min første bil, vett fortsatt ikkje vilken eg skal kjøpe og vil høre om dere har noen bra forslag. har lyst på en bil som ikkje er dyrere en 70 000 og som kanskje har noe hestekrefter under panseret. må helst være bakhjulsdrift og 5 seter.

Okey, skal si min mening, og dette kunne kanskje kommet fra fardin:

Kjøp den bilen med minst motorkraft, rimelig ny og ikke voldsom populær. Fiks forsikring og bygg bonus. Det er svindyrt først men tro meg at over tid vil du spare mye og kan i stede for å kjøpe en småharry "tøff" bil nå kjøpe noe som er skikkelig kult om noen år.

Men om du absolutt skal ha noen hestekrefter, betale mye forsikring(evt. foreldre) og ha bakhjulsdrift. Hva med amcar?

Tror egentlig 200SX er bilen for deg, eller noe i den duren

Lenke til kommentar

Saab 9-3.

lite sans for di! :nei2:

Okey, skal si min mening, og dette kunne kanskje kommet fra fardin:

Kjøp den bilen med minst motorkraft, rimelig ny og ikke voldsom populær. Fiks forsikring og bygg bonus. Det er svindyrt først men tro meg at over tid vil du spare mye og kan i stede for å kjøpe en småharry "tøff" bil nå kjøpe noe som er skikkelig kult om noen år.

Men om du absolutt skal ha noen hestekrefter, betale mye forsikring(evt. foreldre) og ha bakhjulsdrift. Hva med amcar?

Tror egentlig 200SX er bilen for deg, eller noe i den duren

ja, er klar over at d er lurest sånn som du sier! :) men ville nå se om det kanskje er noe bra! forsikringen blir jo tatt på foreldrene mine vil eg tru
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt forsikring på foreldre. Du får uansett ikke noe aldersfradrag (legit) iom. at det er du som skal kjøre bilen. Om de velger aldersfradrag og du likvel kjører, kan det bli avkortning i erstatningen om det faktisk skulle skje noe.

Sånn sett er det bare bonusen som har noe å si. Om du setter forsikringen på dine foreldre vil denne bli rimeligere iom. at de sannsynligvis har bygget seg opp endel bonus fra før. Likevel: det du isåfall gjør er å bygge videre på deres bonus, samtidig som du risikerer at de kan få bonustap (som også påvirker evt. andre kjøretøy de har). Bygg heller opp din egen bonus, det lønner seg på sikt dersom du skal over på en dyrere, mer fancy bil etterhvert.

En kompis av meg bulket faren sin bil for noen år siden, og måtte dekke reperasjonen selv (oppunder 10 000 kr), på tross av at bilen var kaskoforsikret. Med en egenandel på 4000 utgjør det en 6000 kr diff kontra å bruke forsikringen, og har man mange dyre forsikringer legges gjerne listen høyt for å faktisk bruke den, pga. tap av bonus. Da er det tryggere å ha sin egen forsikring der bonustap kun påvirker premien på din egen bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt best å ta forsikring på seg, da får du 10% økning vert halvår om du bytter selskap litt hyppig.

Er ganske deilig å ha 70% bonus allerede som 21 åring.

Kjører du skadefritt helt frem til en alder av 23 da så kan du pratkisk talt registrere en ferrari på deg uten å bli blakket:)

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt og som jeg sa helt først. Kjøp en bil med liten motor 1 liter - 1.6 liter. Sjekk forsikringen på bilene hos MANGE firma, jeg har fått tilbud fra 17k i året helt ned til 5k på samme bilen med samme betingelser.

Anbefaler egentlig å kjøpe en billig bil med ansvar forsikring, sånn at det ikke er farlig om du kræsjer og bilen blir vraka.

Lenke til kommentar

Hester, Bakhjulstrekk og første bil er en veldig veldig dårlig combo....!

Kjører 200sx selv og har kjørt det i 5 år nå, kjøpte ikke slik bil før jeg var 22 selv. Det er en bil som jeg ikke anbefaler som første bil i allefall, veldig spreke, og LATTERLIG dyre å forsikre..

Kjøp deg en Bmw 318, 320 el noe i den dur :) Ikke dyr bil, ikke mye hester, men koster nok litt og forsikre men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...