Countryman Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Hei! Jeg er whiskysamler og deltar i auksjoner på en tysk nettside. Her kan man finne nyydelige whiskyer til en meget billig penge. whisky man ikke får tak i hverken i norske vinmonopol eller på systembolaget. Dette er ikke lønnsomt om man skal få vinnerflaskene sendt til norge, men jeg har en svensk kollega (jobber i norge, bor i sverige) som får mine gevinster sendt hjem til seg. Han kan da ta med seg 1 og 1 flaske over grensa til meg, en gang i uka. Altså, mitt visakort registrert på svensk adresse. mitt spørsmål er : kan jeg ryke på en smell her? Kan norske tollmyndiheter se at visakortet mitt stadig får trekk fra en tysk spritforhandler, og vil de eventuelt prøve å finne ut hvorfor det ikke blir betalt toll for dette til norge? Jeg vet jo at dette er å lure norsk lov på en måte, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal bli straffet heller. Det er ikke smugling så lenge kollegaen kun tar med rett kvote over norskegrensa.? gjør jeg noe straffbart? Jeg vil legge ved denne linken, som jeg ikke forstår noe av..den er riktignok 5år gammel og ting kan ha forandret seg... Jeg har aldri betalt svensk toll på disse varene, heller ikke kollegaen min som har auksjonert på denne siden mye lenger enn meg. Det påfaller ingen ekstra utgift på gevinst, bortsett fra vanlig fraktkostnad. http://www.na24.no/a...icle1091429.ece Edit: Fant denne linken nå. slik jeg tolker det, gjør jeg ingen ulovligheter...istedet for å bruke en såkalt hot-spot bruker jeg en fast bostedsadresse i Sverie http://www.omag.no/aktuelt/tusenvis_kjoper_billig_sprit noen som har litt erfaring her? Endret 29. april 2012 av Countryman Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jag menar vanlig importkvot för moms/skattefri alkohol gäller även i ditt fall. Förr var det en viss kvote inom 48 timmar, den är jag inte helt säker på. Jag är ganska säker på att du inte gör något som helst fel eller bryter någon lag. Tyskland-Sverige däremot är det annorlunda. Där kan du ta med dig en släpkärra med sprit om du så vill. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Dere bryter tollovgivningen, ja. Den såkalte "kvoten" innføres etter regler i tollforskriften § 5-1-2, som er fastsatt med hjemmel i tolloven § 5-1. Bestemmelsens annet ledd første punktum fastsetter følgende vilkår for at innførselen skal fylle vilkårene for tollfritak: Tollfritak etter første ledd bokstav a til d er betinget av at varen bare benyttes til personlig formål, og at den ikke utnyttes kommersielt Systematisk og gjentatt innføring av whisky i landet med det formål å videreformidle en vare opprinnelig kjøper har kjøpt til utlandet til ham/henne er ikke et personlig formål. Brudd på lovgivningen om toll kan straffes etter tolloven kapittel 16. Både du og smugleren kan straffes, etter §§ 16-2 - 16-4. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Dere bryter tollovgivningen, ja. Den såkalte "kvoten" innføres etter regler i tollforskriften § 5-1-2, som er fastsatt med hjemmel i tolloven § 5-1. Bestemmelsens annet ledd første punktum fastsetter følgende vilkår for at innførselen skal fylle vilkårene for tollfritak: Tollfritak etter første ledd bokstav a til d er betinget av at varen bare benyttes til personlig formål, og at den ikke utnyttes kommersielt Systematisk og gjentatt innføring av whisky i landet med det formål å videreformidle en vare opprinnelig kjøper har kjøpt til utlandet til ham/henne er ikke et personlig formål. Brudd på lovgivningen om toll kan straffes etter tolloven kapittel 16. Både du og smugleren kan straffes, etter §§ 16-2 - 16-4. Hei igjen og takk for svar!(: Krikkert, jeg er selvfølgelig ikke 100% oppdatert i disse lovene og kan ikke påstå at du tar feil. men, smugleren som du kaller ham ønsker gjerne å ha seg frabedt dette kallenavnet, da han kun tar med seg 1-og-1 flaske over grensa med over en ukes mellomrom. det er heller ikke han som innfører whiskyen.. eller...det blir jo litt diffust, da det er jeg som bestiller og kjøper/betaler den..og bruker kun hans adresse. En hotspot er tillatt... Det kan da ikke kalles smugling om han tar med seg en-og-en flaske over grensa? Jeg bor rett ved svenskegrensa, og det er ingen som kan stoppe meg om jeg drar til systembolaget 5 ganger om dagen, kjøper 1 flaske av gangen? mener du det er mer "rett i følge loven" om kun jeg drar til ham og henter 1 flaske av gangen? slik at han blir fritatt begrepet "den som innfører til norge"? så har man problemstillingen "hvordan skal de ta oss" om dette faktisk er ulovlig? (Jeg vil da samtidig nevne at dette ikke dreier seg om store mengder alkohol...max 15 flasker på 2 måneder = 5.25 liter i måneden. Dette hadde jeg fint kunnet handle på systembolaget, men finner jo ikke disse flaskene der. nå har jeg tatt i, for å sette det på spissen) I.o.m. at de aldri stopper hverken meg eller ham på grensen vil de aldri få med seg at dette dreier seg om frakt av alkohol over landegrensen. Om de reagerer på at visakortet mitt blir brukt på en whiskyside, med adresse til sverige...hvordan skal de da reagere og bevise at denne alkoholen blir fraktet til Norge? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Krikkert, jeg er selvfølgelig ikke 100% oppdatert i disse lovene og kan ikke påstå at du tar feil. men, smugleren som du kaller ham ønsker gjerne å ha seg frabedt dette kallenavnet, da han kun tar med seg 1-og-1 flaske over grensa med over en ukes mellomrom. det er heller ikke han som innfører whiskyen.. Smugle, verb, "ulovlig innføre eller utføre tollpliktige eller forbudte varer". En som smugler er en smugler. Hvor ofte han smugler eller hva han smugler er ikke relevant, spørsmålet er om han ulovlig innfører tollpliktige varer. Alkohol er en tollpliktig vare med mindre den innføres til den innreisendes personlige bruk. Merk at tollfritaket for gaver til andre ikke gjelder alkohol, jfr. tollforskriften § 5-1-21. eller...det blir jo litt diffust, da det er jeg som bestiller og kjøper/betaler den..og bruker kun hans adresse. En hotspot er tillatt... Utsagnet gir ingen mening. Det kan da ikke kalles smugling om han tar med seg en-og-en flaske over grensa? Jeg bor rett ved svenskegrensa, og det er ingen som kan stoppe meg om jeg drar til systembolaget 5 ganger om dagen, kjøper 1 flaske av gangen? Du kan stoppes, du får bare én kvote per 24 timer. Dette følger av tollforskriften § 5-1-2 som fastslår at kvoten ligger innenfor verdigrensene nevnt i § 5-1-1, og disse verdigrensene er fastsatt på døgnbasis. mener du det er mer "rett i følge loven" om kun jeg drar til ham og henter 1 flaske av gangen? slik at han blir fritatt begrepet "den som innfører til norge"? Yup. Du har lov å innføre til dine personlige formål. så har man problemstillingen "hvordan skal de ta oss" om dette faktisk er ulovlig? Hyppige valutatransaksjoner til utlandet til en auksjonsside som opplyser å formidle sprit, med en mangel på innførselsdeklarasjoner til Norge? Tja. Du skal for så vidt ikke se bort fra at andre lesere av denne tråden finner det for godt å tipse Toll- og avgiftsetaten. (Jeg vil da samtidig nevne at dette ikke dreier seg om store mengder alkohol...max 15 flasker på 2 måneder = 5.25 liter i måneden. Dette hadde jeg fint kunnet handle på systembolaget, men finner jo ikke disse flaskene der. nå har jeg tatt i, for å sette det på spissen) Åh, så fint. En av de snille smuglerne! De som ikke smugler så mye, bare litt over grensa. Til din syke mor, selvsagt. I.o.m. at de aldri stopper hverken meg eller ham på grensen vil de aldri få med seg at dette dreier seg om frakt av alkohol over landegrensen.Om de reagerer på at visakortet mitt blir brukt på en whiskyside, med adresse til sverige...hvordan skal de da reagere og bevise at denne alkoholen blir fraktet til Norge? Tja... Du har kjøpt whisky i utlandet og har whisky i huset man ikke får kjøpt i Norge. Res ipsa loquitur -- saken taler for seg selv. At du kunne gjort det lovlig ved å gjøre det selv er for så vidt et interessant moment, men den måten valgte du jo da altså ikke. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Politiet kan ikke overvåke korttransaksjonene dine uansett, så gratulerer; du har lurt systemet. Ikke at det er forferdelig vanskelig. Kjenner folk som kjører hele paller med brennevin inn i landet. Det du driver med er småplukk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Politiet kan ikke overvåke korttransaksjonene dine uansett, Du har ikke helt forstått hva valutaregisterloven innebærer, har du? 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 @Krikkert Hihi Setter pris på klare og tydelige svar Det jeg skrev i innledningen var mer en vurdering av mulig kommende situasjon, som ikke har inntruffet ennå, og jeg setter pris på en diskusjon rundt temaet - det var det som var målet mitt. Om jeg allerede hadde holdt på med dette i årevis, ville det jo vært litt sent å sette spørsmål ved hva jeg er i ferd med å gjøre. Jeg har pr. idag en mulig gevinst (den første) på 5stk flasker, som eventuelt blir sendt om 2-3 uker da auksjonen er ferdig. Om jeg tolker deg rett, og om du virkelig har peil på hva du snakker om i det hele tatt, så er situasjonen lovlig sålenge jeg selv drar til svensk adresse og henter 1 flaske av gangen. Så lenge ikke svensken tar med til meg, er dette tillatt. dette sier du selv. Og som du skriver, gjelder kvota for 24timer. Om dette for deg er umoralsk er for meg et ikke-tema. Det eneste jeg ønsker er å drive hobbyen min på lovlig vis, og det virker det som det er sålenge den svenske ikke foretar seg noe som helst, annet enn å hjelpe meg med å hente pakka på posten. Det er ikke jeg som har skrevet lovverket, og det burde være lett for den norske stat å forandre reglene, om de så på dette som et stort problem hvilket det tydeligvis ikke er. De ville vært opptatt av lignende situasjoner hvor større kvanta var innblandet, med tanke på videresalg og profitt. Jeg vet det er utrolig mange i disse trakter som bestiller utenlandske varer til Poste Restante i Strømstad, og dette er fullt lovlig..den eneste forskjellen her er at jeg ikke må stresse til postkontoret for å rekke å hente pakken. "At du kunne gjort det lovlig ved å gjøre det selv er for så vidt et interessant moment, men den måten valgte du jo da altså ikke." Jeg har ikke kommet så langt ennå men dette er jo et meget godt tips, slik at jeg ikke gjør noe som motstrider loven. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Politiet kan ikke overvåke korttransaksjonene dine uansett, Du har ikke helt forstått hva valutaregisterloven innebærer, har du? Aldri hørt om den. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis du virkelig vil ha dette avklart, send en henvendelse til tollvesenet. Men da risikerer du jo at de vet hvem du er. Dette burde ikke være noe problem, hvis det er som du sier og dette bare gjelder fremtidige forhold -- da har du jo rent mel i posen. Jeg har ingen moralske problemer med din foreslåtte fremgangsmåte -- du spurte om det var noe straffbart involvert, og jeg svarte ja. Du svarte med å påpeke at det er snakk om svært små kvanta. Det er fortsatt straffbart, selv om det er veldig lite og det er til din syke mor. Så lenge svensken ikke gjør noe annet enn å hente pakken på postkontoret er det ikke noe problem. Problemet inntrer når han smugler whiskyen over grensa til deg uten å deklarere den, til tross for at det ikke er whisky til hans personlige formål -- han eier jo ikke whiskyen en gang. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Problemet inntrer når han smugler whiskyen over grensa til deg uten å deklarere den, til tross for at det ikke er whisky til hans personlige formål -- han eier jo ikke whiskyen en gang. Men du ser også at det blir juridisk flisespikkeri som politiet aldri ville hengt seg opp i med mindre det var i tilknytning til noe større. Jeg kan ikke helt se hva som skulle sette dem på sporet om det var tilfellet heller. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Tja. Valutaregisteret, at svensken blir stoppet i kontroll (du forventer vel ikke at han skal lyve?)... For øvrig er det ikke politiet, men tollvesenet som administrerer mindre straffesaker for overtredelser av tolloven. Så å anta at politiet ikke vil bry seg er én ting -- men at tollvesenet ikke bryr seg...? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Tja. Valutaregisteret, at svensken blir stoppet i kontroll (du forventer vel ikke at han skal lyve?)... Om det da var han som fraktet whiskyen til meg over grensa...og ble stoppet med 700ml sprit...det er jo een flaske det har vært snakk om hele tiden... Hvorfor skulle han i hele tatt få noen som helst spørmål om hva han skal med den flaska? Han vil ikke komme i en situasjon hvor han har grunn til hverken å lyve eller sette seg selv i en vanskelig situasjon? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis du virkelig vil ha dette avklart, send en henvendelse til tollvesenet. Men da risikerer du jo at de vet hvem du er. Dette burde ikke være noe problem, hvis det er som du sier og dette bare gjelder fremtidige forhold -- da har du jo rent mel i posen. Så lenge svensken ikke gjør noe annet enn å hente pakken på postkontoret er det ikke noe problem. Problemet inntrer når han smugler whiskyen over grensa til deg uten å deklarere den, til tross for at det ikke er whisky til hans personlige formål -- han eier jo ikke whiskyen en gang. Ja det kan jeg jo gjøre skal oppdatere her når den tid kommer Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Om det da var han som fraktet whiskyen til meg over grensa...og ble stoppet med 700ml sprit...det er jo een flaske det har vært snakk om hele tiden... Hvorfor skulle han i hele tatt få noen som helst spørmål om hva han skal med den flaska? Vel, jeg vet ikke hvordan de opererer der du bor, men her i Hedmark opererer man med en del standardspørsmål. Han vil ikke komme i en situasjon hvor han har grunn til hverken å lyve eller sette seg selv i en vanskelig situasjon? Vel, først av alt kan han jo ikke lovlig si de er hans flasker - han eier dem jo ikke. For det andre, kan han ikke si at de er hans innførselskvote - de er jo ikke hans flasker, og kvoten gjelder ikke ting du ikke eier selv. Og for det tredje, blir han spurt om hva som er formålet med innførselen vil han slite med å komme seg ut av den uten å lyve eller fortolle... 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Om det da var han som fraktet whiskyen til meg over grensa...og ble stoppet med 700ml sprit...det er jo een flaske det har vært snakk om hele tiden... Hvorfor skulle han i hele tatt få noen som helst spørmål om hva han skal med den flaska? Vel, jeg vet ikke hvordan de opererer der du bor, men her i Hedmark opererer man med en del standardspørsmål. Han vil ikke komme i en situasjon hvor han har grunn til hverken å lyve eller sette seg selv i en vanskelig situasjon? Vel, først av alt kan han jo ikke lovlig si de er hans flasker - han eier dem jo ikke. For det andre, kan han ikke si at de er hans innførselskvote - de er jo ikke hans flasker, og kvoten gjelder ikke ting du ikke eier selv. Og for det tredje, blir han spurt om hva som er formålet med innførselen vil han slite med å komme seg ut av den uten å lyve eller fortolle... Ja, jeg ser poengene dine, og selv om dette er flisespikkeri av værste sort er jeg fullstendig enig med deg. Dette er jo slik firkant-norge opererer Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg fant denne, og den bekrefter at du har helt rett og at jeg ikke gjør noe ulovlig så lenge jeg selv henter varen. Vi som bor nær svenskegrensen har enkelt og greit en del fordeler når det kommer til å handle på utenlandske nettsteder. http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095878485.92 Jeg synes likevel dette tamaet fremdeles er meget interessant, og jeg er blitt for gammal til å bli kriminell....dvs jeg går alltid gjennom flere instanser for å være 100% sikker på at jeg ikke gjør noe straffbart. Derfor har jeg bestilt time hos Advokatvakten. Dette er en helt gratis halvtime hvor man kan stille spørmålene man lurer på, for så å få en bekreftelse. Det er alltid greit å ha ting på papir. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Dette forumet heter forbrukerrett og spørsmålet er av juridisk art. Ting som "du kommer aldri til å bli tatt", "det der er jo småtteri" eller "dette er jo bare flisespikking og firkantede regler" er med andre ord fullstendig irrelevant. Sannsynligheten for å bli tatt er ikke et juridisk spørsmål, og hvorvidt det er moralsk forkastelig vet man jo best selv, man trenger vel ikke bry seg om hva fremmede på et forum mener. Så til dere som klager på at man får korrekt lovanvendelse til svar: Anbefaler å finne dere et annet forum å leke på. Countryman: At advokatvakten har gitt deg en skriftlig bekreftelse på hva de mener er rett hjelper deg overhodet ikke om de faktisk tok feil, og du blir tatt. Med andre ord, å få en "skriftlig bekreftelse" fra dem kan jeg ikke helt se hvorfor er så greit. Dette er ganske enkel jus, og krikkert er jurist, så jeg tviler på at advokatvakten kommer til å hjelpe deg så mye mer enn det du har fått her. Endret 8. mai 2012 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det er alltid kjekt å ha en skriftlig redegjørelse fra en jurist eller advokat i bakgrunnen - om ikke annet som et forsøk på å påvise at man var i god tro om sin handlemåte. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Dette forumet heter forbrukerrett og spørsmålet er av juridisk art. Ting som "du kommer aldri til å bli tatt", "det der er jo småtteri" eller "dette er jo bare flisespikking og firkantede regler" er med andre ord fullstendig irrelevant. Sannsynligheten for å bli tatt er ikke et juridisk spørsmål, og hvorvidt det er moralsk forkastelig vet man jo best selv, man trenger vel ikke bry seg om hva fremmede på et forum mener. Så til dere som klager på at man får korrekt lovanvendelse til svar: Anbefaler å finne dere et annet forum å leke på. Countryman: At advokatvakten har gitt deg en skriftlig bekreftelse på hva de mener er rett hjelper deg overhodet ikke om de faktisk tok feil, og du blir tatt. Med andre ord, å få en "skriftlig bekreftelse" fra dem kan jeg ikke helt se hvorfor er så greit. Dette er ganske enkel jus, og krikkert er jurist, så jeg tviler på at advokatvakten kommer til å hjelpe deg så mye mer enn det du har fått her. Helt klart. Jeg er kun opptatt av ikke å gjøre noe ulovlig uavhengig av moral. og noe veldig konkrete svar ang. moral har det vel ikke vært her inne ennå heller, bortsett fra et par skjulte slengere En advokat i disse trakter kan nok både svare og samtidig sikte til paragrafer på slik en enkel problemstilling som dette faktisk er. Dette er høyst sannsynlig et spørsmål som blir tatt opp med jevne mellomrom. Og som krikkert sier, det er greit å kunne vise til at man faktisk har fått hjelp og en ev. "godkjenning" av en autorisert person på at det man gjør er lovlig, om man av merkelig grunn skulle få problemer i fremtiden. Jeg bruker uttrykket merkelig, da jeg nå flere steder leser at det jeg er i ferd med å gjøre er fullt lovlig. Det er nærmest å lese som en reklame for å drive med dette, på forbrukerombudets side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå