SD88 Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Hei. Fikk mitt nye Sapphire HD7970 for et par dager siden og oppdaget at det kommer en rar lyd fra kortet når det går på load. Dette skjer ikke hele tiden og heller ikke i alle spill i like stor grad, men likevel er det utrolig plagsomt, og i tillegg har det fått meg til å lure om det er noe defekt ved kortet. Når jeg spiller BF3 hører lyden hvis jeg setter ned volumet på spillet, men når jeg for eksempel spiller Crysis 2 er lyden så høy at det rett og slett blir uspillbart. Har sjekket på nettet og flere skriver at dette er normalt med mange kort, og at det hjelper å aktivere V-sync'n i spill, dette hjalp faktisk, men lyden er der fortsatt, ikke like høyt, men fortsatt plagsomt. Noen som har opplevd noe lignende og vet kanskje hva jeg burde gjøre? Kortet er plassert og installert på riktig måte (med riktig driver). Hvis kortet skulle være defekt, så blir det bare levert inn. Utrolig synd hvis det skulle være noe feil med tanke på at kortet rett og slett er helt konge. Takk for svar på forhånd ps: pga dårlig tid er dette skrevet raskt, beklager for eventuelle skrivefeil. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Du må beskrive eller komme med ett opptak av lyden? Brumming? Cementblander lyd? Piping? Hyling? Sistnevnte er bare ett resultat av uheldig kombo av PSU, HK og GPU stortsett men også det vanskeligste å finne årsaken til, fenomenet kalles "Coil Noise" eller "Coil whine" Når det gjelder brumming så kan lagrene på vifta være på tur og si farvel, og dette er skikkelig fæl lyd å sitte å høre på, kan høres ut som om du har fått Widerøe's Dash-8 som nærmeste nabo. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Snakker om Coil whine ja. Er noen som sier at det hjelper hvis man overklokker kortet. Kan ikke skjønne hva det kan være, ingen av pc komponentene er verken gamle eller svake. Skal se om det forsvinner etter overklokking. Piping og hyling er vel den beste måten å forklare lyden på. Endret 29. april 2012 av San22_ Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Leste nettopp at det skal vist være psu'n som skurrer det til, lyden kommer fra gpu'n, men pga psu'n (hvis det i det hele tatt gir noe mening). Blir ikke aktuelt å bruke 1000kr+ på ny psu, så sender det bare tilbake i håp om å få et som ikke lager støy, eller i det minste et som ikke bråker så høyt at jeg ikke hører spillene jeg spiller. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Coil whine skyldes spoler som vibrerer raskt fram og tilbake. Med 50 Hz som du får i vanlig 230V stikkontakt, så antar jeg du har sett trafokioskene som lager en brummelyd, samme prinsipp skjer i en strømforsyning, bare at frekvensen er mye høyere og for ditt øre vil det da høres ut som hyling. Det er ingenting som er galt med hardwaren, men å fikse dette er ikke enkelt. Alt fra PSU bytte, skjermkort bytte, hovedkort bytte og til og med bruk av skjøte ledning og skifte av stikkontakt har faktisk funket for noen. Coil Whine er svært uforutsigbart sånn sett og ingen enkel fiks, jeg hadde en MIST 1000W som hylte som en stukken gris, denne byttet jeg ut og problemet ble borte. GTX 280 skjermkort med analoge kretser ble fikset med neglelakk på spolene i sin tid. 1 Lenke til kommentar
tommytoa Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Er lyden der hele tiden i varierende grad i forhold til rpm på viften, eller er det bare over et visst punkt på vifteprosent-skalaen? Kan ikke du manuelt justere viften i msi afterburner el lignende for å finne ut på hvilken prosent viften tar av? Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Takk "007CD", får bare se hva jeg gjør. Synes bare det er uhyre kjedelig å høre på. @ tommytoa: Lyden er der så og si hele tiden, ved idle er det bare så vidt at du hører lyden (veldig, veldig lavt), men ved load, altså når jeg spiller er det en helt annen sak. Synes bare at det litt rart at lyden nesten ikke er til stede når jeg spiller BF3, noe som er bra med tanke på at det er det spillet jeg spiller mest, men når jeg spiller Crysis 2 så er lyden så høy og skarp at jeg ikke klarer å spille (høres kanskje ut som om jeg overdriver, men så høyt og jævlig er det faktisk). Det hjalp litt ved å aktivere v-sync, men mye ulyd er det fortsatt. Som sagt så er det lite i BF3, heldigvis. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Trodde først at det var en løs vifte e.l, men har sjekket dette flere ganger og alt virker 100%. Kortet er dønn solid med utrolig bra byggekvalitet osv. Jeg vet at det ikke er farlig, at ingen komponenter tar skade av dette, men fy så plagsomt det er i lengden. Høres ut som en måke som prøver å komme ut av kabinettet mitt lol. Ender vel bare opp med at jeg leverer det inn og kjøper et annet. Skader ikke å prøve. Prøvde å ringe Komplett i matpausen i dag, men glemt at de holder stengt på søndager. Glemmer at ikke alle jobber på søndager Får vel kanskje prøve meg på DCUII kortet!? LØST!!! Endret 29. april 2012 av San22_ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Selv å bytte ditt nåværende kort i et "identisk" kan hjelpe, men det skader nok ikke å gå for et 7970 DCU2 siden det har en helt annen PCB. 1 Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Selv å bytte ditt nåværende kort i et "identisk" kan hjelpe, men det skader nok ikke å gå for et 7970 DCU2 siden det har en helt annen PCB. Ja, jeg tror jeg gjør det. Har allerede sendt en "RMA" eller hva nå enn det kalles til Komplett. Vet ikke hvor lang tid en slik prosess tar, men vi får se. Får bare ringe dem på mandag og høre Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 29. april 2012 Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Jeg har hatt samme problem, men da kom lyden fra PSU. Enormt irriterende og høyfrekvent lyd som ikke en gang forsvant når maskinen var av, måtte dra ut kontakten eller skru av manuelt bakpå PSU for å få den til å gå bort. Litt som denne lyden her: Jeg sendte inn PSU og fikk ny, men problemet var der fortsatt. Det var forresten en Corsair CX500 PSU. Så nå har jeg fått refundert kjøpet, og kjøpt meg ny XFX 550W Core Edition PSU, og problemet er helt borte. Anbefaler deg å prøve å starte maskinen uten grafikk-kort, slik at du får bekreftet at det er GPU og ikke noe annet som piper. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2012 Jeg har hatt samme problem, men da kom lyden fra PSU. Enormt irriterende og høyfrekvent lyd som ikke en gang forsvant når maskinen var av, måtte dra ut kontakten eller skru av manuelt bakpå PSU for å få den til å gå bort. Litt som denne lyden her: http://www.youtube.com/watch?v=uKl_sTh0oHE Jeg sendte inn PSU og fikk ny, men problemet var der fortsatt. Det var forresten en Corsair CX500 PSU. Så nå har jeg fått refundert kjøpet, og kjøpt meg ny XFX 550W Core Edition PSU, og problemet er helt borte. Anbefaler deg å prøve å starte maskinen uten grafikk-kort, slik at du får bekreftet at det er GPU og ikke noe annet som piper. Bra det ordnet seg for deg Du kjenner deg igjen så du vet hvor irriterende den lyden er. Jeg er veldig sikker på at det er fra skjermkortet og ikke strømforsyningen. Når jeg startet opp Crysis 2, slo jeg av lyden i spillet og hørte godt etter rundt hele kabinettet for å sjekke om ikke lyden kom fra et annet sted, men det er nok fra GPU'en. Får bare sende kortet tilbake og få pengene igjen for å så kjøpe DCUII kortet. Får håpe at lyden da ikke lenger er til stede. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 30. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2012 Komplett bare må ha den beste kundeservice "ever". Ringte dem idag, fortalte hva som var galt med korte og lurte på om jeg kunne bytte det mot et annet kort (Asus DCUII TOP) da jeg ikke var fornøyd med kortet pga feil, fikk et JA før jeg rakk å snakke ferdig, selv om kortet koster 100 kroner mer enn mitt Sapphire Det kaller jeg DIGG kundeservice Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. april 2012 Rapporter Del Skrevet 30. april 2012 Komplett er grei på kundeservice, må selv sende tilbake mitt 5970 kort med artifacts i 2D når nettleseren er åpen (Nettleser vinduet blir fyllt av hvitt og svart sjakkbrett) så får vi se hva jeg får tilbake. Uansett, der har vi grunnen til at jeg handler der enn hos Pixmania og de andre "Billig sjappene." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå