Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Liker jobben og sjefen, men ikke lønna og overtiden...

makingFaces

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har siden i fjor jobbet på kiosk (kjede). Trives godt i jobben, men ser at jeg ligger langt under tariff. Jeg er 20 år, og tariff er omkring 132 kr/timen.

Jeg har 106 kr/timen, pluss et lite skifttillegg. Jeg ble riktignok informert om lønna da jeg startet, men synes jo det er litt lavt siden jeg er vant til tariff fra tidligere (liknende) jobber.

Det jeg ikke visste da jeg tok jobben, var at det forventes at vi kommer på jobb minst 10 min før skiftet starter for å gjøre klart og telle kasse. Etter skiftslutt er det likedan, og særlig på stengevakt tar det mye ekstra tid. Tror jeg aldri har vært klar til å dra før et kvarter etter at jeg ikke har betalt mer, ofte nærmere en halvtime.

Det medfører at på hver vakt jobber jeg i snitt ca en halvtime lenger enn jeg har betalt for. Jobber bare deltid, men det utgjør likevel fem-seks timer i måneden.

Er absolutt ikke typen som kommer pesende inn døra i det øyeblikket skiftet starter, men mener egentlig at jeg skal ha lønn for de timene og minuttene jeg faktisk jobber. Og lønna er som nevnt ikke kongelig fra før.

Problemet er at jeg liker både jobben og sjefen veldig godt! Vil overhodet ikke slutte, og jeg vil ikke skape trøbbel og konflikt ved å ta det opp, og risikere at det blir ubehagelig å jobbe der etterpå.

Men er det noen som vet om det finnes noen lover og regler jeg kan vise til, uten at det trenger å bli trasig? Det er jo litt kjedelig å vite at jeg "taper" minst tusen kroner i måneden ved å bare finne meg i det :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Liker jobben godt, men lønnen er laber. Du er mest sannsynlig en oppegående person som vil trives uansett hvor du finner jobb. Jeg kommer til å si opp i Mai!

Det er uansett helt ok å spørre om mulghetene for bedre lønn. Og si at det er en grunn til å slutte for din del. Om sjefen din mener du er verdt det vil han ta deg seriøst!

Endret av Poor Leno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang det med lønna, Du får søke på andre jobber da? Det er ikke lovbestemt minstelønn i Norge :). Og med et arbeidsmarked som flommer over av arbeidsivrige svensker som mer enn gjerne tar jobben din... så burde det ikke være noen lovbestemt minstelønn i Norge.

Siste del får du heller prate med de andre ansatte der om. Om alle bruker en halvtime ekstra på å stenge vs hva de får betalt for, så burde det være rom for forhandlinger med sjefen ;).

Men husk - "Det lille ekstra" er ofte det som skaffer deg den gode attesten på din karriere videre etter deltidsjobbingen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Ang det med lønna, Du får søke på andre jobber da? Det er ikke lovbestemt minstelønn i Norge :). Og med et arbeidsmarked som flommer over av arbeidsivrige svensker som mer enn gjerne tar jobben din... så burde det ikke være noen lovbestemt minstelønn i Norge.

For en forferdelig innstilling til arbeidstakerene...

Siste del får du heller prate med de andre ansatte der om. Om alle bruker en halvtime ekstra på å stenge vs hva de får betalt for, så burde det være rom for forhandlinger med sjefen ;).

Men husk - "Det lille ekstra" er ofte det som skaffer deg den gode attesten på din karriere videre etter deltidsjobbingen.

Jobber du 30 minutter mer hver gang du jobber, og dette er noe du MÅ gjøre, skal du ha betalt. Enkelt og greit.

Du kan ikke kreve betalt for tiden det tar deg å skifte til arbeidstøy, men du SKAL ha betalt for tiden du bruker til å telle kasser, ta oppgjør, rydde etter stengetid osv. forutsatt at du er pålagt å gjøre dette.

Óg: Det lille ekstra, Alastor? Really? Jobbe gratis, mange timer i månden? (Vet du er VELDIG vant til å jobbe i butikk, de er dessverre de værste synderne på gratisjobbing sammen med store deler av IT-bransjen.)

Attest: Osse-mon var en flott arbeider. Han jobbet gladlig gratis for arbeidsgiveren og krevde ikke betalt for all jobben vi påla ham å gjøre, til tross for at han fikk typisk butikkluselønn! Det skulle vært flere som ham, slik at vi kunne tjent enda mer penger på å utnytte arbeidsstokken!

Selv vil jeg ha arbeidstakere som krever sitt, og yter det de skal. Enkelt og greit. Gjør jobben din, krev det du skal ha, så er alt bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt harde ord. Kan du se noe sted at jeg sier at arbeidsgiver ikke bør betale lønn? Jeg gir et godt råd i hvordan gå fram for å få løst saken.

At jeg skal ha en negativ innstilling til arbeidstakere pga det jeg sier først om lønna synes jeg også er leit at du får inntrykk av.

EDIT, første del av innlegget mitt fremstår som annerledes enn jeg husket å ha skrevet det - andre gang jeg nevner minstelønn så skulle jeg skrive noe helt annet, ikke at jeg klarer å huske hva. Sukk.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Synes bare instillingen: "Liker du ikke forholdet på arbeidsplassen får du bytte jobb" ikke er helt kosher.. (Dog usikker nå på om det var det du faktisk mente) - Liker heller ikke dette med at: "det er nok svensker til å ta jobben din, så ikke syt"

Mulig jeg legger ord i munnen din, men det er slik jeg tolker første delen av det du sier... Det er en lei måte å snakke ned arbeidstakeres verdi på, og jeg får alle piggene ut ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...