Mr. Hermonella Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Hei:) Dette er senarioet: Jeg solgte schooteren min våren 2011 pga. jeg fikk bil lappen. Den var i perfekt stand når jeg solgte den(utenom ett par riper pga en bag jeg hadde på meg mens jeg kjørte) han solgte schooteren (jeg vet ikke når, eller hvem) til en annen persjon. Nå har da motoren skjert seg når den nyeste eieren kjørte den. Den nyeste eieren ville da ha refundert pengene sine. Og nå vill da han jeg solgte schooteren til ha refundert pengene fra meg. Har han lov til dette? Jeg kjøpte scooteren ny fra forhandler den 03.10.2008. Den har aldri vert trimma/fjerna plombering mens jeg eide den. Takker for alle svar, og sleng gjerne med noen paragrafer som kan hjelpe meg, og skulle det være noe info dere mangler så bare spørr:) Endret 28. april 2012 av Mr. Hormonella 1 Lenke til kommentar
john12 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Nei, dagen du skrev under papirene på at du solgte den, (at det ikke er din lengre) så mistet du alt ansvar av scooteren. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Om skuteren har vorte køyrd eitt år etter at du selde den, kan eg ikkje fatte at du skal vere ansvarleg for at han skar seg. Då må i så fall den nye eigaren bevise at det er di skuld, pga ekstremt mangelfullt vedlikehald eller misbruk. Trur nok du er på trygg grunn. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det er fem års reklamasjonsfrist, så nåværende kunde, eventuelt han du solgte den til, kan fremlegge krav overfor opprinnelig forhandler om utbedring av feilen (de du kjøpte den av). Hvis forhandler hevder at feilen skyldes feilaktig bruk eller manglende vedlikehold, og det er et år siden du solgte den, så er det mest sannsynlig en av de to nye eierne som er skyld i dette. Bevisbyrden ligger på dem, om de hevder du er skyld i feilen. Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Så for at han jeg solgte den til skal kunne heve kjøpet så må han bevise at det er jeg som har hatt for dårlig vedlikehold på den? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Så for at han jeg solgte den til skal kunne heve kjøpet så må han bevise at det er jeg som har hatt for dårlig vedlikehold på den? Hvis opprinnelig forhandler hevder at det skyldes uriktig bruk eller for dårlig vedlikehold (ikke reklamasjonssak) så må de fremlegge bevis for at du er skyld i at feilen har oppstått. Men det ser jeg på som meget usannsynlig at er mulig. Er det på grunn av dårlig vedlikehold, så har jo nye eiere mer skyld fordi de kan da heller ikke ha vedlikeholdt motoren. Og hadde du "daukjørt" eller ødelagt motoren på en annen måte ville det jo ha vært klare symptomer på dette for lenge siden. Jeg tror en av de nye eierne prøver å få deg til å dekke feil som han er skyld i. Uten at jeg er jurist, så er jeg ganske sikker på at dette er en sak du ikke behøver å gi etter for. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det er fem års reklamasjonsfrist, så nåværende kunde, eventuelt han du solgte den til, kan fremlegge krav overfor opprinnelig forhandler om utbedring av feilen (de du kjøpte den av). Hvis forhandler hevder at feilen skyldes feilaktig bruk eller manglende vedlikehold, og det er et år siden du solgte den, så er det mest sannsynlig en av de to nye eierne som er skyld i dette. Bevisbyrden ligger på dem, om de hevder du er skyld i feilen. er ikke dette et salg mellom privatpersoner der det er kjøpsloven som regulerer rettigheter og plikter, som forøvrig også kan avtales vekk fra. deter vel og bare 2 års reklamasjonsrett i kjøpsloven vel? Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 vill den kjøpsloven gjelde meg nå scooteren gikk i stykker når tredje mann eide den? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 er ikke dette et salg mellom privatpersoner der det er kjøpsloven som regulerer rettigheter og plikter, som forøvrig også kan avtales vekk fra. deter vel og bare 2 års reklamasjonsrett i kjøpsloven vel? Man kan allikevel hevde fem års reklamasjonsrett overfor opprinnelig forhandler, ettersom det opprinnelige kjøpet var mellom firma og privatperson (så vidt jeg har forstått det). Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Jeg tror ikke kjøpsloven vil hjelpe kjøperen mye overfor trådstarter her, ihvertfall ikke så lenge forbrukerkjøpsloven overfor opprinnelig forhandler fortstatt gjelder. Og er utstyret ødelagt, så frafaller både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven uansett, og da ligger bevisbyrden på kjøper. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hvis nåværende eier vil ha noe erstatning, henvis dem til forhandler eller produsent. Det er ikke gamle eiere sin skyld, jeg regnerogså med du solgte den "som den står" slik de fleste bruktkjøretøy blir solgt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Ble det laget noen avtale/kontrakt? Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Vi brukte salgsskjemaene fra forbrukerrådet eller statensveivesen. Skal se om jeg funner noen linker til de. http://www.forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/motorsykkelkontrakt Endret 29. april 2012 av Mr. Hormonella Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Vi brukte salgsskjemaene fra forbrukerrådet eller statensveivesen. Skal se om jeg funner noen linker til de. http://www.forbruker...rsykkelkontrakt Er det krysset under at Kjøretøyet selges slik "som den er"? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det har vel strengt tatt ikke så mye å si siden det er et år siden scooteren ble solgt. Kjøper vil nok ikke kunne sansynliggjøre at det var en feil på salgstidspunktet, som har åpenbart seg et år etter salget. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Nye eier kan rette reklamasjonen mot tidligere salgsledd (forhandler) Ny eier har også bevisbyrden. Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Ny eier har også bevisbyrden. Så den nyeste eieren må bevise at det er min skyld at scooteren ble ødelagt? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Ja. Det må han. Han må bevise, eller sansynliggjøre, at du ikke har vedlikeholdt den godt nok eller liknende. Dette er en scooter. Antaklig med en separat oljetank. Om ny eier ikke fyller olje, eller fyller feil olje, skjærer motoren seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå