Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Saging av Parkett ! Hvilken sag duger ?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det duger å sage parketten på langs med en stikksag ? Jeg har ikke så veeldig mye jeg skal legge , derfor gidder jeg helst ikke kjøpe bordsag eller sirkelsag ?

I såfall hvilken vei skal jeg legge parketten når jeg sager ? skal den ligge opp ned ?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte kappsag da jeg la parkett. Jeg lot parketten være med opp-siden opp da jeg kappet. Da er det bare sagbladet som kan muligens lage litt merker skrammer langs kanten på overflaten, men det vil skjules av listverk. Tror uansett ikke dette har så veldig mye og si da. Husk å ha et lite mellomrom (rundt 5 mm) mellom vegg og parkett, slik at parketten kan utvide seg uten å bli bøyd.

Jeg er ingen profesjonell innen dette området da. :p

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

Du kommer veldig langt, med en vanlig håndsag, hvis du ikke skal "fuse" (skjære på langs) mye. Sagen heter egentlig "stikksag", men det vet jo ikke byggevarene!!! Så de kaller den elektriske "vippesagen" for sikksag!

Skal du bruke en elektrisk "stikksag", må du snu parkett/laminat bodret, da sagtennene river mot sagen. Så du har helt rett. :)

Ellers så er det mange byggevarer, som har en Ernex (Gjerde) sag, du kan låne, for fusing/kapping. Så hvis du deler inn rommet og finner ut hvor mye du skal fuse vekk (på første bord), kan du gjøre dette hos byggevaren. Da sparer du deg for en del arbeid hjemme. Vent for sikkerhets skyld med fusingen av siste bord (avsluttning), til du har lagt gulvet. Og hvis det ikke er for langt til byggevaren, så kan du reise tilbake og fuse det siste. Eller innom en byggeplass og spør om du kan få fuse de siste bordene, på sagen deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...