SanderPander Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Hei! Er 18 år (19 om 15 dager) og går nå tredjeåret på VGS og skal gå et fjerde år fordi jeg var sykemeldt i en liten periode. Kommer til å lande på 3,8 - 4,5 i snitt når jeg fullfører VGS og gjør det best i samfunnfaglige fag som samf. engelsk, samfunnsøkonomi og sosialkunnskap. Går på linja "språk, samfunnsfag og økonomi". Tanker om valg av utdanning etter VGS har gått veldig fram og tilbake - alt fra politi, siviløkonom, eiendomsmegler, jurist, journalist, psykolog og sosionom - med sosionom som det yrket jeg nå tenker passer best for meg, men lønna er et rimelig stort minus (synspunkter?). Karaktersnitt for å komme inn på disse studiene er det som ofte har stoppet meg. Er veldig interessert i styrketrening og en jobb innen dette hadde jo vært interessant, kanskje jobbe på et styrketreningssenter eller bli personlig trener? Er ikke rask, smidig, hopper ikke høyt, men er greit sterk for en 18 åring (97 benk, 130 kg knebøy, 140 kg markløft. Ikke de beste løftene ever men er vel OK eller kanskje OK+?.) Tenker at man med hard trening kan bli rask og smidig innen grei tidsperiode. Mine kvalfikasjoner er at jeg er hyggelig, rolig, medmenneskelig, respektfull, høflig og imøtekommende. Høres kanskje rimelig selvgod ut nå men det er vel de kvalifikasjonene jeg tenker jeg har . Har dere noen gode råd og tips om hvilke utdanninger og yrker dere etter denne relativt korte informasjonen tenker kanskje passer til meg? Dette ble et langt innlegg, men setter pris på om noen leser dette. Tusen takk for svar. Endret 28. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Virker som personlig trener kan være tingen for deg. Du er glad i å trene og utdanningen blir sikkert enkel hvis du interesserer deg så mye for trening som det du sier du gjør. Ellers kan du jo ha PHS-utdanningen i bakgrunnen. Du trenger ikke all verden av snitt for å komme inn der. Og det er mange som finner ut at de vil bli politi i midten av 20-årene og starter på utdanningen først da. Er jo bare treårig, så da har du jo noe "å falle tilbake på" om du ikke trives med personlig trener-jobben. Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Personlig trener virker som et veldig interessant yrke, men er litt usikker på om lønnen er grei? Vet noen om hva gjennomsnittslønnen ligger på etter ett år i yrket f. eks? Også er det at jeg ikke er noe særlig god på kondisjonstrening et minus. Jeg har heller aldri blitt sett på som en sportslig person, kanskje bare i de siste årene da jeg har trent veldig mye. Tror mange ville blitt overrasket hvis de hørte jeg skulle bli PT, men på den andre siden så skal man ikke bry seg om hva andre mener... Politi virker interessant det også, men har kanskje ikke "idealpersonligheten" som en politimann skal ha, da jeg er rolig og ikke så veldig frampå. Men noen politimenn må vel også være det? Lønna til politimenn er jo også sett litt ned på - den er vel ikke god nok når du ser på hvor mye stress de utsettes for. Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Velg det yrket du tror du kommer til å like best, og ikke tenk så mye på lønn. Det er mye viktigere å ha en jobb du trives med, du skal tross alt tilbringe rundt 80 000 timer der. Velger du noe du interesserer deg for har du også mye større sjangse for å bli god i jobben din, og det er jo aldri dumt...ikke med tanke på lønnen heller. Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Er interessert i økonomi, og tenker kanskje å ta en bachelor i økonomi og administrasjon på BI (mangler ca. 0,2 i snitt for å komme inn på universitet.. damn). BI er en god skole og en grad derfra er ettertraktet i arbeidsmarkedet. Tenker at å jobbe som finansanalytiker etter endt bachelorgrad høres fint ut. Hva synes dere om dette? Kjekk jobb og det at lønnen er god er bare et pluss. Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Tilsynsmannen Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Du må finne ut av hva slags mål du har først. Sosionom er en fin, kort og praktisk orientert utdanning som gir sikker jobb og ok inntekt. Steget fra denne bacheloren til lange studier som sivøk, jus eller psykologi (hvor du nok må legge inn en større innsats under utdanningen) er ganske stort, og du må finne ut av hva slags utdanning du ønsker deg. Man tenker gjerne at jo lengre utdanning jo mer utfordrene (spennende) jobber. Mange, MANGE tar høyere utdanning i dag. Selv for mastergrader kan det være utfordrende å finne relevante jobber. Du skriver du kunne tenke deg å jobbe med finansanalyse, men jeg tviler sterkt på at en bachelorgrad vil være nok mtp konkurransen. Du liker samfunnsfag og økonomi. Mange utdannes i samfunnsvitenskapelige fag, konkurransen om arbeidsplassene er stor og du burde virkelig brenne for faget for å (orke) å gjøre det bra.. For en relevant jobb innen journalisme er også veien lang, og journalistutdanningen i seg selv er lite verdt. Psykolgi er det hardt å komme inn på, og også her utdannes det også litt for mange ift etterspørsel. Det sikreste du gjør er nok (i) en kort profesjonutdanning som sosionom eller trener, såfremt du ser deg selv jobbe med dette i mange mange år, eller (ii) ta en bachelor/master i økonomiske fag eller jus. Er motivert nok til å komme deg inn og gjennom politihøgskolen er nok dette også et trygt alternativ, til tross for få arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Er interessert i økonomi, og tenker kanskje å ta en bachelor i økonomi og administrasjon på BI (mangler ca. 0,2 i snitt for å komme inn på universitet.. damn). BI er en god skole og en grad derfra er ettertraktet i arbeidsmarkedet. Tenker at å jobbe som finansanalytiker etter endt bachelorgrad høres fint ut. Hva synes dere om dette? Kjekk jobb og det at lønnen er god er bare et pluss. Tror dette er litt urealistisk. Går selv på BI og tar en Master (siviløkonom). Selv om jobbmuligheten er store og lønnen grei, så kommer du ikke veldig langt med en bachelorgrad. Konkurransen er enorm, og jobber som er mest realistisk etter bachelorgrad er generell bokføring, lønnskjøring, litt enkelt regnskap, aksjemegler (går mer på teft og intuisjon enn selve graden, og det er mye jobb) Selvfølgelig kan du ta en Bachelor i Øk.Ad på BI, og så søke seg inn på en Master f.eks på Siviløkonom ved BI eller et annet sted. Da må du likevel ha minst B i snitt for å komme inn Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Takk for svarene jeg har fått! Har tenkt litt mer og har kommet frem til at jobbene sosionom og økonomikonsulent virker mest relevante og interessante for min del. Begge jobbene virker kjekke for meg og de har begge en grei lønn. Tenker å ta bachelor i øk ad på BI hvis jeg skal bli økonomikonsulent. Har også tenkt litt mer på det å bli finansanalytiker, og har snakket med en venn som sa at denne jobben involverer mye matte og du må ha veldig gode mattekunnskaper, noe jeg egentlig ikke har. Kan nevnes at jeg bare har fullført faget P-matte, altså praktisk matte på VGS. På bachelor på øk ad trenger man ikke spesialmatte (S eller R), men man trenger det på master. Uansett er ikke det å ha spesialmatte relevant for min del da jeg ikke tror jeg vil ta en lang utdanning, men heller en kortere utdanning som gir en kjekk jobb med grei lønn. Er forøvrig helt grei i matte men ikke supergod. Så finansanalytiker er egentlig ganske utelukket akkuratt nå. Hvilken av yrkene sosionom og økonomikonsulent tror dere er kjekkest og best med tanke på lønn? Tenker at jeg vil ha en lønn der jeg bruker det jeg må på husleie og har en del gjen til kjøp av klær, ting jeg trenger, mat og ferier på sommeren. Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Mange utdannes i samfunnsvitenskapelige fag. Hvilke utdanninger er det snakk om? Jus, journalistikk, samfunnsøkonomi og statsvitenskap f. eks? Andre? Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Takk for svarene jeg har fått! Har tenkt litt mer og har kommet frem til at jobbene sosionom og økonomikonsulent virker mest relevante og interessante for min del. Begge jobbene virker kjekke for meg og de har begge en grei lønn. Tenker å ta bachelor i øk ad på BI hvis jeg skal bli økonomikonsulent. Har også tenkt litt mer på det å bli finansanalytiker, og har snakket med en venn som sa at denne jobben involverer mye matte og du må ha veldig gode mattekunnskaper, noe jeg egentlig ikke har. Kan nevnes at jeg bare har fullført faget P-matte, altså praktisk matte på VGS. På bachelor på øk ad trenger man ikke spesialmatte (S eller R), men man trenger det på master. Uansett er ikke det å ha spesialmatte relevant for min del da jeg ikke tror jeg vil ta en lang utdanning, men heller en kortere utdanning som gir en kjekk jobb med grei lønn. Er forøvrig helt grei i matte men ikke supergod. Så finansanalytiker er egentlig ganske utelukket akkuratt nå. Hvilken av yrkene sosionom og økonomikonsulent tror dere er kjekkest og best med tanke på lønn? Tenker at jeg vil ha en lønn der jeg bruker det jeg må på husleie og har en del gjen til kjøp av klær, ting jeg trenger, mat og ferier på sommeren. Økonomikonsulent er en ganske dårlig beskrivelse på et yrke. Tenker du deg å være rådgiver for effektivisering av et selskap, strategien fremover med tanke på utvidelser eller nye markeder, regnskap, skatt, eller noe annet? Det må nevnes at konsulentbransjen er en av de bransjene hvor det i økonomiens verden er mest konkurranse, i alle fall hvis du har ambisjoner. De er også de som faktisk jobber mest, med lange arbeidsdager. Samtidig er lønnen utrolig god hvis du er dyktig. Hvis du vil ha en 8-4 jobb med grei lønn er muligens regnskapsbransjen/revisor et bra yrke, men da må du være interessert i det. Prøver ikke å være negativ til dine yrkesvalg, men det er ingen "snarveier" til god lønn og korte arbeidsager. Da hadde de fleste valgt disse yrkene, med høyere konkurranse og lavere lønn som resultat. Det du må sikte på er noe du interesser deg for. Hva liker du f.eks å lese om i aviser, hva trigger din interesse på skolen eller generelt? Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Takk skal du ha for at du svarte. De to første jobbområdene virker jo interessante, med å være rådgiver for effektivisering av et selskap og å jobbe med strategien fremover med tanke på utvidelser eller nye markeder. Har gode ambisjoner, så konsulentbransjen virker jo bra for meg. Vet du, Largim eller andre, hva gjennomsnittslønnen er som økonomikonsulent hvis du er dyktig og jobber fra... 8-18 kanskje? Regnskapsfører og revisor virker for meg mer kjedelig. Da er det å være rådgiver i en privat bedrift el. mer spennende for min del. Har forståelse for at det ikke er noen snarveier til god lønn og korte arbeidsdager, men startet denne tråden bare for å vite mer om hvilke yrker jeg bør gå for - kriteriet er egentlig bare en grei lønn og ikke altfor lange arbeidsdager, vil også ha tid til f. eks å trene 5 ganger i uka. Jeg liker å lese om politikk, utenriks, innenriks, litt sport og litt økonomi i aviser. Kommer ikke på noe mer akkuratt nå. På skolen er jeg interessert i engelsk, sosiologi/sosialkunnskap, samfunnsfag (da spesielt politikk), økonomi og historie (men kan ikke tenke meg å jobbe med historie). Har du etter å lest mitt svar noen nye svar eller synspunkter på spørsmålene mine? Håper jeg kan få noen svar på spørsmålene mine av noen av dere, hadde virkelig satt pris på det. Endret 29. april 2012 av SanderPander Lenke til kommentar
Tilsynsmannen Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Med samfunnsvitenskap mener jeg først og fremst statsvitenskap, sosiologi, sosialantropologi, europastudier, samfunnsøkonomi (her er karrieremulighetene kanskje litt bedre, ettersom man må lære seg et fint lass matte), organisasjon og ledelse osv. Psykologi og jus er forsåvidt og samfunnsvitenskap, men skiller seg fra de andre disiplinene ved at man utdanner seg til en profesjon. Jeg mener ikke at folk skal unngå å søke disse fagene (jeg går statsvitenskap selv, men bytter til jus til høsten), men jeg føler jeg burde gjøre mitt for å dempe de superoptimistiske beskrivelsene av jobbmuligheter som utdanningsinstitusjonene reklamerer med. For statsvitere er det f.eks. metodekunnskapene (statistiskk, forskningmetoder, spørreundersøkelser) som er etterspurt, og i mindre grad kunnskap om politikk. Ang. lønn som sosionom vs. konsulent. Sosionomer er vel i all hovedsak ansatt i det offentlige med fastsatte lønnsrammer på forhånd (300-400 000). Med en ren økonomiutdannelse er mulighetene i det private større, og med det mulighetene til å "jobbe deg fram" til høyere inntekt. I fag som økonomi og administrasjon er det en del matte, men noe av poenget med utdannelsen er at du skal lære noe ikke alle kan. Anbefaler at du ser litt på utdanningsplanene for økonomifag rundt omkring, f.eks. http://goo.gl/5Eq12. Som du ser skal du innom mange fagområder, og mulighetene for at du kan finne arbeid innenfor noe som interesserer deg er stor! Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Kan ikke takke deg mer for tiden du har lagt ned nå for å svare meg, Tilsynsmannen! Setter stor pris på det og skal se på den linken du sendte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå