Gå til innhold

Stativ og hode til amatør

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og speilrefleksen min ønsker seg kamerastativ og kulehode. Budsjettet er på 2500,-

Jeg fant Manfrotto M055XPRO, som jeg tenkte kanskje ville vært et godt valg for meg.

Liker at det kan bli så høyt og at det veier nok til å ikke skape ubalanse selv med litt tyngre objektiv.

Japanphoto har en pakke med samme stativ og hodet 498RC2. Er det et greit hode?

Vet ikke helt hva jeg bør se etter i et hode, men jeg vil hvertfall ha et som ikke glir med et Canon 40D, 1000g objektiv og har 90graders tilt.

Vil dette være et godt allround valg for en amatør eller bør jeg se på andre stativer/hoder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Vet erfaringsvis at Vanguard PH-50 stativhode har en tendens til å gli/rotere. Men så er det jo også et hode som er mer beregnet til filming enn foto.

Har lest gode reviews på PH-22 og PH-32 (dyrere), og kommer muligens til å skaffe et av disse etterhvert.

Minuset er at de ikke er å finne på norske nettbutikker.

Utover dette så har jeg ingen erfaringer med stativ og tilbehør

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Ser ut som en bra pakke den du linka til. 055-serien er stor og robust, så de stativbeina burde holde i lang tid framover. Hodet er også fint, men jeg vil generelt fraråde å vippe det 90 grader for å ta bilder i stående format, spesielt med litt lengre objektiver (telezoomer, superzoomer, og lignende) fordi det er nærmest uunngåelig at det vil sige litt. Min erfaring er at kameraet vil rotere på selve RC2-festeplaten, og de aller fleste hoder vil nok slite litt også i en såpass sub-optimal situasjon. Det desidert beste, om enn ganske dyre, er å bytte ut RC2-festet med noe Arca-Swiss-kompatibelt, helst en L-brakett, som er tilpasset til kamerahuset så den sitter som støpt, og kan brukes til å ta vertikale bilder uten å vippe på hodet. Du kan sjekke nettsidene til Really Right Stuff eller Kirk Photographic for å se hva slikt materiell for utstyret ditt koster.

Det er forøvrig ganske enkelt å bytte ut RC2-festet, så du kan starte med den pakka og se hvordan det går. Det er nok det smarteste egentlig; bare vær obs på at det kan bli vanskelig med vertikale bilder. Bortsett fra det skulle det hode i lange baner. :)

Lenke til kommentar

Eg har den komboen du nemnte, og har hatt det i eitt år, snart. Eg har også ein 40D med batterigrep, og har brukt eit relativt tungt tokina 12-24mm/4 på det. Min erfaring er at det sit veldig godt. Eg er ikkje redd for å setja stativet nedi bekkar o.l. Med tungt utstyr på, vil hovudet siga littegranne, men ikkje mykje - det er snakk om ganske lite.

Komboen verkar ekstremt robust, og eg har inga planar med å byta ut på mange, mange, mange år - om eg i det heile får bruk for å byta ut! :thumbup:

Ein anna ting som er ekstremt praktisk, er at det kjem så lågt:

IMG_5409.jpg

IMG_5410.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_0566.jpg

Endret av kjikvadrat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Til informasjon så har jeg nå fått tak i et PH-32 hode. Men dette levde slettes ikke opp til forventningene, og jeg har en misstanke om at hodet kan være defekt.

Detaljert info i denne tråden.

Forventer du perfeksjon til den prisen? Et skikkelig hode koster fort 10* og oppover. Det er en grunn til at det er billig ;)

Lenke til kommentar

Hvis primærbruk ikke er video, får man MYE mer for pengene i et kulehode. Jeg har et Vanguard SHB-100, og er på tur til å kjøpe et SHB-30 sammen med et reisestativ. 100'n jeg har er jeg godt fornøyd med. Jeg har såvidt prøvd 30'n i butikken, og den virker solid nok bygd til min 7D m/70-300 (1,8kg).

Lenke til kommentar

Japanphoto har en pakke med samme stativ og hodet 498RC2. Er det et greit hode?

Det du allerede har sett på et godt alternativ, men har du mulighet for å gå i en butikk og kikke vil jeg absolutt anbefale det.

Det er tre hovedtyper å velge mellom, kulehode, treveishode og videohode. Treveishode justerer du hver retning med hver sitt håndak/spak mens de to andre retningene er/kan være låst. Fint for finjustering. Kulehode er rakst å justere, men ikke så enkelt å justere nøyaktig. Videhode er opplagt for video, dessuten finnes det diverse avarter og kombinasjonshoder. Det er ingenting som slår en tur i fotofretningen for å finne det som du synes fungerer best, der kan du også få inntrykk av hvor høyt stativet bør være, og ikke minst om det er lett nok til at du vil gidde å ha det med.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv stativet du nevner, men valgte å kjøpe Induro BHD2 kulehode fremfor 498RC2. Først og fremst fordi jeg opplevde det medfølgende kulehode som noe knapt med teleobjektivene jeg hadde planlagt å bruke, men også fordi jeg heller ville gjøre en solid investering enn å oppgradere flere ganger. Kunne ikke vært mer fornøyd med den kombinasjonen!

Lenke til kommentar

Jeg har samme stativet og er fornøyd med det. Med mitt stativ fulgte det med et treveishode "M804RC2". Syntes dette ble litt tungvint i bruk og skaffet et kulehode senere. Stativet blir mye mer brukt nå.

Du etterspør stativ og hode til amatør med budsjett på 2500. Og da tror jeg dette settet blir helt bra. Som sagt syntes jeg kulehode var bedre.

Lenke til kommentar

Burzynski rocker selvsagt da :)

Et RRS-hode virker urealistisk med samlet pris på 2500, og et hode som rocker? Kan det være lurt da?

Ville heller ha et hode som er "stødig som fjell" :)

Enig, dårlig bruk av ord... Burzynski er stødig som fjell... kan fint slenge på 10 kg der uten problem, også gigantiske tele.(selv om Wimberley II er langt mer praktisk der).

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe verre enn et dårlig stativhode. Gå i butikken og prøv! Et godt hode med last innenfor spec skal stå der du setter det uten å sige i det hele tatt. Jeg har tilgode å se billige hoder som funker.

Legg så mye penger du kan i hodet, sparer deg for mye irritasjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På Manfrotto 055xprob. kan midtsøylen stilles i andre stillinger en horisontal og vertikal?

Ja, du kan ta den ut og stille den opp ned. (men alt ettersom hvordan du ser på det så er det også vertikalt, bare andre veien)

Hvis du vil ha den skrått må du justere på beina til stativet.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...