Gå til innhold

Nytt fotonettsted - innspill ønskes


Anbefalte innlegg

Først av alt: jeg skummet igjennom forumreglene, men kunne ikke finne som som tilsa at denne tråden ikke har livets rett, så jeg prøver:

 

Det finnes mange gode fotosider i Norge, hvor Akam er en av de, men jeg savner å samle "alt" som innebærer teknikk på ett sted. Akam har f.eks mest artikler om nye produkter, mens Foto.no har en del artikler om forskjellige fotografer og hva de driver med, og ellers litt diverse om messer/happenings.

 

Innimellom dukker det opp artikler om hvordan man gjør ditt og datt, hvordan man tar bilder i den og den situasjonen, men jeg savner å samle alt dette på èn nettside. Jeg er selv selvlært, og har sikkert brukt mange titalls nettsider/forum for å finne ut av ting, men dette er spredt over hele vide internett og veldig mye av dette er på engelsk.

 

Derfor har jeg nettopp begynt å jobbe med en ny, norsk fotonettside. Denne skal i all hovedsak inneholde diverse fototips, da i form av artikler og videoer. Den vil primært rette seg mot folk som er ferske innen digital fotografering, for at så mange som mulig skal få nytte av siden og tanken med siden er at man her skal finne alt man trenger for å kunne lære å bruke kameraet skikkelig og også få med litt tips til etterbehandling bl.a.

 

Jeg vil gjerne ha innspill fra dere på hva jeg burde fokusere på (har mange ideèr selv altså, men det er alltid godt med meninger fra andre), for at dette skal bli en så nyttig side som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... og tanken med siden er at man her skal finne alt man trenger for å kunne lære å bruke kameraet skikkelig og også få med litt tips til etterbehandling bl.a...

 

 

 

Et voldsomt ambisiøst prosjekt, og med den innstillingen vil du i det minste måtte ha en god porsjon ståpå-vilje og masse tålmodighet. Nettsiden din kan nok ta noen år å få på plass, og kommer til å kreve massevis av tid til vedlikehold.

 

Men det er kult med folk som har ambisjoner, så jeg ønsker lykke til.

 

 

Lenke til kommentar

Viktig å sette seg store mål. ;)

 

Jeg tar jo helt sikkert litt i når jeg sier "alt man trenger å vite", men er det ikke slik markedsføring fungerer da, hehe.

 

Jeg tror på ingen måte at denne nettsiden noen gang blir ferdig, og som du sier tar det sikkert flere år før den har mye (nok) info, men jeg har en god del planer for den, og siden dette er noe som interesserer meg stort, gjør det at oppgaven med å skrive til siden bare er moro.

 

Jeg har selv lært alt jeg kan ved å lese, se videoer og ikke minst prøve/feile og håper med denne siden at jeg kan gi litt tilbake og samtidig få samlet dette på ett sted istedet for at man må forholde seg til et titalls-nettsider for å finne den infoen man trenger. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Jeg forholdt meg til en eneste ting når jeg lærte mitt kamera å kjenne. Noe jeg føler på meg at ganske mange kunne brukt mye mer tid på og...

 

BRUKERMANUALEN!!!

 

 

Jeg har fotografert i rundt 30 år med ganske mange ulike kameraer og syns den boka som følger kamera blir bare bedre og bedre. Ja, det begynner å komme mye bra interaktivt på nettet, og fra Nikon som jeg bruker ligger det bra greier ute. Men det slår ikke boka i henda og kamera på fanget...

 

 

 

Lenke til kommentar

Lykke til! Jeg tror at gode video-tutorials [bakomfilm under fotoshoot --> photoshop] på norsk kan få mye klikk :)

 

Jeg har allerede planer om noen Photoshop tutorials (hva er egentlig et godt norsk ord for "tutorial?), men jeg har pr i dag hverken stillkamera med video eller videokamera, så bakomfilmer blir litt verre, men du skal absolutt ikke se bort i fra at det dukker opp etterhvert.

 

Det hadde i allefall vært nyttig, for slike videoer finnes vel nesten ikke på norsk?

 

rogkas: Godt poeng med manualen. Den er nok undervurdert og det sitter kanskje igjen fra den tiden hvor disse kun inneholdt det aller, aller mest nødvendige for å komme i gang med fotograferingen? Jeg har selv lært et og annet fra den, men jeg tror nok at mange legger den fort vekk og leter på nett istedet.

Lenke til kommentar

Lykk til med prosjektet. Jeg tror det lønner seg å begynne med det du føler du kan nok om, uten å tenke for mye på hva som er etterspurt. Det går mye raskere å få ut artikler/videoer på den måten enn om du føst må "lese deg opp" på et tema. Når du først har fått siden i gang med en del innhold vil du helt sikkert få feedback gjenom kommentarer til det du har laget og ønsker om nye ting. Statistikk på sidetreff vil også være en god indikasjon på hva som er populært.

 

Hvis ditt endelige mål er å tjene penger på siden er eget nettsted sikkert det rette, hvis du bare synes det er morsomt å lage artikler så er det nok mer effektivt å gi/selge ting til eksisterende fotonettsteder.

Lenke til kommentar

Takk for innspill se#. :)

 

Jeg kommer til å gjøre som du sier, og begynne med det jeg kan en del om fra før. Jeg er jo langt i fra utlært, men føler jeg kan nok til å legge ut en god del artikler/videoer for at siden skal få en del artikler.

 

Jeg vil begynne fra scratch med å skrive om eksponering, ISO, blender, lukker, brennvidde etc etc og så blir det nok å fortsette derfra med de ting jeg tror (og etter evt innspill fra andre) er interessant og nyttig.

 

Jeg tror ikke jeg blir rik på en slik side, men jeg kommer nok til å ha litt (passende) reklame på den for å finansiere den, slik at det er mulig å få inn noen kroner. Men det aller viktigste er å lage en god, nyttig nettside folk kan ha nytte av.

 

Og statistikken kommer jeg også til å følge med på. :)

 

SnappleApple: Jeg har aldri rotet med analog fotografering, og føler derfor at jeg ikke har noe å bidra med her. Jeg ble bitt av basillen lenge etter at det ble digitalt, derfor føler jeg at det blir litt å "skyte i blinde" om jeg skal prøve å lære bort ting innen analog fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...