Gå til innhold

Program for flac tilsvarende Mp3Gain?

Anbefalte innlegg

Finnes det noe program jeg kan bruke i Ubuntu for å justere til samme lydnivå på mine flac-filer?

Jeg bruker Squeezebox til å spille dem over stereoanlegget.

Tenkte på ett eller annet program som fungerer på samme måte som Mp3Gain.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei. En plug-in, script, innebygget funksjon i playeren, whatever du foretrekker som drar lydnivået opp/ned til der du vil ha det på alle sangene før den blir cachet i playeren. På den måten har alle sangene all informasjonen som opprinnelig lå der, men du får ikke volum-mismatchet du har nå. Eventuelt kan du jo alltids bare bruke "normalize" funksjonen i de fleste spillere. Er ikke helt ideelt for musikk, men det løser jo problemet.

Lenke til kommentar

tibbs:

flac (dvs. programmet) har en parameter --replay-gain som gjør det du ønsker.

Sekai-ichi:

mp3gain (og de andre tilsvarende) endrer ikke på selve lyden, men de analyserer for å finne nivået lyden har, og lagrer info om dette som metadata/tag i fila. Så er det opp til avspillerne å bruke denne infoen til å justere volumet for hver sang opp eller ned ihht. gain-info'en lagret i hver fil.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

flac er en mulighet (programmet heter rett og slett bare "flac"). Kjøres fra terminal/konsole. Jeg har ikke brukt det, så jeg kan ikke si så mye om "beste parametre" o.l. Men --replay-gain er i alle fall parameteren for å legge til replay gain info.

Mulig det finnes GUI til det, men det har jeg aldri sjekket.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke musikken på pc'n, men bruker Logitech Squeezebox på stuas stereo, og den har vel ingen slik funksjon.

Derfor ville jeg volumjustere alle filene på harddisken før de blir spilt med Squeezeboxen. Det er et GUI jeg er ute etter. Knoting med terminal er jeg heller ikke så interessert i.

Lenke til kommentar

For at replaygain skal ha noen effekt så må både filene (mp3/vorbis/flac/aac) inneholde info om "lydnivået" og avspilleren må bruke denne infoen (aka. støtte for replaygain).

Så en må "gjøre noe" i filene også.

Om det i Linux finnes en enkel måte å legge inn replaygain i alle/mange filer vet jeg ikke. Jeg har aldri undersøkt.

På Wikipedia er det i alle fall listet opp en del scannere (ikke alle for Linux)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...