kenny28 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Vi satser på å reise til syden i 17mai uken. Er det noen som vet hvor det er varmest på denne tiden ? Vi ønsker kortest mulig reis så Thailand og liknende blir ikke aktuelt, heller ikke Tyrkia da vi har dårlige erfaringer fra dette landet. Kan noen anbefale eller komme med erfaringer ? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ut fra det jeg klarer å se er det i relativt nære områder kun Egypt og Israel som har anstendige ferietemperaturer (25+). Hva jeg vil anbefale kommer litt an på hvilken ferie dere er ute etter. De øvrige stedene nord i middelhavet og Gran Canaria har noe lavere temperaturer så vidt jeg klarer å se. Du kan selv søke opp ulike steder her: http://www.holiday-weather.com/averages/ For badeferie har jeg hørt gode ting om Eilat i Israel, samt Sharm El Sheikh og Hurghada i Egypt. Har vært i begge landene, dog ikke på akkurat disse stedene. Dersom dere ønsker å se noe er det mye spennende i samme området. Pyramidene er nok det mest attraktive, men jeg synes rett og slett Kario var en slitsom by. Kan komme med noen reisetips om den byen er aktuell. Jeg vet ikke om kvinnesynet i Kairo er representativ for hele Egypt, men der var det i alle fall rimelig dårlig. Israel er mer "vestlig" og bedre når det gjelder kvinnesyn og det er færre innpåslitne selgere etter min erfaring. I Israel er det også spennende å dra til Jerusalem for å se på klagemuren, og Betlehem har jo en viss religiøs betydning om det interesserer dere. Tel Aviv skal vissnok også være en spennende by. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Hva med Hellas(Rhodos) ? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ser ut som de ligger på rundt 20 grader i mai. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Stoler ikke på de grafene ;-) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg var i Malta begynnelsen av Juni (ett sted som pleier å være varmere enn Hellas), og det var ikke kjempevarmt. Så hør på valentino. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du gjør rett i å være skeptisk til statistikke, for det er tross alt bare et historisk gjennomsnitt. Året i år kan være høyere, eller det kan være lavere. Uansett vil statistikken gi deg en viss pekepinn på hva du kan forvente. Nå er det jo ikke så lenge til du skal reise, så du kan jo heller se om du finner noen langtidsvarsler for de stedene som kan være aktuelle. Er du heldig finner du et sted du har lyst å dra med temperaturer langt over normalen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg kan også anbefale Aqaba i Jordan. Samme vær som Eilat og Sharm, Fantastiske utflukter til dødehavet og Petra, bra snorkling/dykking og folkene er mye mindre plagsomme enn i Egypt. Dubai er også et alternativ. Mye av det du har hatt dårlige erfaringer med i Tyrkia er antaelig det som også går igjen i Egypt og Tunis. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Takk for alle svar. Vi skal kun være 1 uke så vi vil ikke reise så langt. Noen som har erfaring med kroatia/Makarskas Riviera ? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Har vært der, men ikke på våren. Du kan regne med godt vær, men enda ikke skikkelige sommertemperaturer for alle. 18 i havet er heller ikke for alle. Basseng må være oppvarmet. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg var på en 3-ukers ferie i Kroatia i fjor i August. Drev med øyhopping fra Split til Dubrovnik med 2-3 netter på hvert sted. Var en snartur innom Montenegro også før ferien var over. Det er betydelig lettere å gjøre seg forstått i Kroatia da de er gode i engelsk. I Montenegro var det nesten ingen som forsto engelsk. Kroatia er et fantastisk pent land med god atmosfære og mye grillmat. Jeg vet ikke om dere er ute etter en aktivitetssferie eller badeferie. Det er i alle fall masse bademuligheter, men dette skjer stort sett fra spisse steiner så her må du bruke badesko eller sandaler. Det er noen få sandstrender, og de finner du godt beskrevet på nettet. Temperaturen i vannet er nok ikke den beste på denne årsiden, og temperaturen i luften er ikke så mye å skryte av den heller. For 1 uke så kunne det sikkert vært fint å ha byferie i Split eller Dubrovnik og dra på en eller annen utflukt i løpet av uken. De har et rimelig stort kjøpesenter i Split. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Tusen takk for gode svar Valentino Det vi søker er først og fremst varme. Vi er ikke noen "storbyferie" folk. Liker egentlig best å ha minst mulig folk og støy rundt oss. Vi har to barn (9 & 11 år) og planen var å ha en "litt" aktiv ferie. Vi hadde lyst å ha mulighet for å leie oss noen sykler for å sykle langs en promenade og kanskje komme til en liten strand man kunne ha for seg selv, da hadde det og vært kjekt om det ikke var så veldig mye opp og ned(med tanke på barna), tror det er mulighet for dette på Makarskas Riviera ? Vi kunne og tenke oss å ta en fjelltur. Det blir absolutt ingen kjøpesenter/shopping tur!! Det er det vi prøver å unngå!! Vi har vært på La Gomera 3 ganger nå (valle gran rey) og synes at det var helt fantastisk. Ingen blinkende lys og støy og plagsomme folk/selgere. Det var fokus på at alt skulle være "naturlig". http://www.startour....on=vinter-12-13 Vi hadde egentlig lyst å reise/prøve til port soller på Mallorca, men var vel litt i tvil om det var litt kaldt der nå ? http://www.startour.no/feriereiser/spania/mallorca/puerto-de-soller/?gclid=CNmg2a_f2a8CFU1YmAodwwFrBQ En på jobben mener at Rhodos er den varmeste plassen akkurat nå innenfor 3-5 timers reise tid ? Men når jeg er inne og ser på google earth og bilder så ser det rett å slett kjedelig ut på Rhodos. Og tror ikke det er mulighet for å sykle på rolige promenader og ta seg en liten fjelltur ? Må si det det frister å prøve Kroatia, men jeg blir pissesur om været skulle være kaldt/dårlig ;-( Endret 29. april 2012 av kenny28 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det du beskriver høres mere ut som Kreta. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Hvor på Kreta ? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det vi søker er først og fremst varme. Vi er ikke noen "storbyferie" folk. Liker egentlig best å ha minst mulig folk og støy rundt oss. Vi har to barn (9 & 11 år) og planen var å ha en "litt" aktiv ferie. Som sagt tidligere, jeg likte meg veldig godt i Kroatia. Jeg ser på værmeldingen at de ligger på 20-25 grader i disse dager, noe som absolutt er en grei temperatur. Du nevner ikke spesifikt bading som en del av planen, men det var noe jeg satte stor pris på da jeg var der nede. I sjøen er det så vidt jeg klarer å se 16-18 grader nå, noe som er i kjøligste laget for bading uten våtdrakt. Men om bading ikke er så viktig er nok dette landet skikkelig bra nå, med greie temperaturer og lavsesong med lite folk. Vi hadde lyst å ha mulighet for å leie oss noen sykler for å sykle langs en promenade og kanskje komme til en liten strand man kunne ha for seg selv, da hadde det og vært kjekt om det ikke var så veldig mye opp og ned(med tanke på barna), tror det er mulighet for dette på Makarskas Riviera ? Sykkelutleie er nok ikke noe problem noen steder. Mener jeg så dette alle stedene jeg var. Det går en stor fjellkjede langs kysten av fastlandet, men tror det er relativt flatt så lenge du ikke skal opp på fjellene. Hvordan forholdene er spesifikt i Makarska kan jeg ikke svare på da dette var et område jeg ikke var innom fordi det ikke passet med reiseruten. Ut fra det jeg klarte å lese i Lonely Planet sin bok er det et veldig pent område og veldig populært for turister i sesongen. Her kan du lese litt mer om sykling Cycling Croatia Min reiserute var Split, Bol, Hvar, Vis, Korcula, Dubrovnik, montenegro, Dubrovnik. Jeg likte meg spesielt godt på Vis og Korcula. På Vis blir det muligens noe kjedelig for barna dersom det ikke blir så mye bading. På den annen side er det ypperlig område for leie av båt eller kajakk og dra til en isolert strand. I Korcula anbefale han jeg leide hos å ta en sykkeltur til en bygd lengre nord på øyen. Skulle vissnok være flatt og fint, men jeg kom ikke så langt at jeg tok turen. Her er det også mulighet å leie båt eller kajakk eller ta taxibåt for å komme litt ut fra bykjernen. Gamlebyene i Korcula og Dubrovnik var veldig sjarmerende områder og begge stedene er gode utgangspunkt for utflukter til andre steder. Vi kunne og tenke oss å ta en fjelltur. Fjellturer er det nok av i området. Les mer på Hiking in Croatia. I boken var det skrevet veldig varmt om nasjonalparken på øya Mljet som ligger noen timer med båt fra Dubrovnik. Jeg passerte øyen på vei til Dubrovnik men hadde dessverre ikke plass i programmet til en tur i land der. Kunne tenke meg å dra tilbake dit for å gå i nasjonalparken ved en senere anledning. Om dere skal reise til noen øyer så planlegg på forhånd hvilke båter dere skal ta. Det er ikke båt hver dag til alle øyene, så dere må planlegge godt på forhånd. Dere finner rutetabellene og priser på nettsidene til Jadrolinija. Jeg hadde litt av en kabal å legge når jeg skulle innom så mange forskjellige øyer, men med litt planlegging fant jeg en løsning som fungerte helt utmerket. Hadde lagt opp en veldig detaljert rute og bestilt alle overnattinger på forhånd, og det gikk smertefritt. Må si det det frister å prøve Kroatia, men jeg blir pissesur om været skulle være kaldt/dårlig ;-( Som sagt, du blir nok sikkert ikke skuffet over lufttemperaturen. Vanntemperaturen må du vurdere litt selv hva som er komfortabelt. Vil anbefale Lonely Planet boken om dere bestemmer dere for dette landet. Der står det mye om hvor det er spesielt gode spisesteder, severdigheter og aktiviteter. Jeg kan selvsagt komme med ytterligere info om noen av de stedene jeg har vært om det skulle være interessant. Lenke til kommentar
vodkish Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hva mener du med dårlige erfaringer med Tyrkia? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg har vert på Kreta i mai et par ganger. På den tiden er det litt mer variabelt vær enn senere på sommeren. Temperaturen i havet er frisk, men fullt brukbart for ikke alt for pysete nordboere. Man må regne med litt regn og slikt på den tiden. Men det positive er at det er relativt god plass overalt så tidlig i sesongen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Vet ikke hva slags dårlige erfaringer du har med Tyrkia, men flere steder i Egypt er folk langt verre enn de er i Tyrkia. Styr unna om det er væremåten til tyrkerne du ikke liker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå