Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Maxthon?


Anbefalte innlegg

Personlig har jeg alltid holdt meg til Firefox, og jeg har prøvd Chrome litt. Føler Chrome er litt raskere enn Firefox, spesielt på oppstart, men Firefox passer meg best.

 

Men nå i det siste har jeg hørt mer og mer om den Kinesisk baserte nettleseren Maxthon, og den støtter f.eks. flere HTML5 funksjoner enn Chrome og Firefox.

 

Har prøvd den litt og de sier selv at "Maxthon 3 comes with a browser engine that draws web pages 200% faster than Google Chrome". Er litt skeptisk til det da.

 

Noen andre som har efaringer fra den nettlesern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maxthon er basert på Internet Explorer.

 

Jeg har brukt Maxthon fordi jeg opplever den som rask, sammenlignet med FireFox.

Etterhvert oppstod det enkelte irriterende bugs, så jeg gadd ikke bruke Maxthon mer.

Husker ikke helt hva.

 

Jeg synes Maxthon var en helt ålreit nettleser, på tross av at den er basert på Internet Explorer.

Det jeg likte best ved den var brukergrensesnittet. Jeg likte utseendet til Maxthon bedre enn alternativene.

Jeg opplevde den som praktisk utformet og elegant.

 

 

Dessuten er Maxthon en av de 12 nettleserne som du kan velge mellom i BrowserChoice.eu

http://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I en periode hadde jeg behov for å endre til stor skriftsstørrelse i nettleseren.

Jeg endret innstillingen i Maxthon, men skriftsstørrelsen ble ikke endret.

Da brukte jeg FireFox i stedet.

 

En annen ting er at hvis jeg ville søke etter bilder i Google, kunne jeg ikke bare skrive søkeordet i adresselinja.

Da foretok den et Google-søk som den skal, men den svarte linja øverst der man kan tryke på Bilder, manglet.

For å gjøre et Google bildesøk måtte jeg først gå inn på www.google.com, og deretter søke.

 

I alle andre nettlesere jeg bruker kan jeg ta google-søk fra adresselinja, og trykke på Bilder fra den svarte linja.

 

Bare småting, altså.

Et millisekund tapt fordi jeg først må inn på google, og deretter velge Bilder.

Ikke noe alvorlig, såvidt jeg husker.

 

Jeg er fornøyd med Maxthon. Jeg ble oppmerksom på dens eksistens gjennom EU-skjermen, som har som formål å informere brukerne om alternativer til Internet Explorer.

 

 

Jeg bruker ikke Windows så ofte. Men når jeg bruker Windows, surfer jeg gjerne med Maxthon.

Det går mest i Ubuntu og Firefox eller Chromium, eller Mac med Chrome eller Opera.

Opera er fordømt ustabil på min Mac, men jeg bruker den for IRC-chatting, og fordi den har en bra download-manager.

Ingenting er verre enn å laste ned en diger fil på over 2 GB, som plutselig er "ferdig" lenge før du hadde trodd, og du lurer på om fila er komplett eller skadet.

 

Jeg har nesten sluttet med Windows. Nylig kjøpt Mac.

Den gamle maskinen med Windows dual-booter med Ubuntu, som jeg bruker 99% av tiden.

Logger bare inn i Windows for å kjøre Windows Update en gang i måneden circa, og spille demoversjonen av Need for Speed hvis jeg kjeder meg. :)

 

 

Vær ikke redd for å teste Maxthon. Den biter ikke.

Jeg liker brukergrensesnittet bedre enn Chrome og FireFox, men det er nok en smakssak.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

La nettopp inn Maxthon versjon 3 på min Windows-PC etter en formatering.

Som tidligere versjoner lar den deg velge mellom Trident (Internet Explorer-motoren) og Webkit.

Men nå er faktisk Webkit default.

 

Og den har en AdBlock-lignende funksjon ferdiginstallert. :)

 

Det står mer her:

http://propakistani....ser-from-china/

 

Merkelig at den er så populær i land langt borte, mens "ingen" har hørt om den her...

 

En funksjon jeg savner, er det som Chrome gjør. Chrome fullfører det jeg skriver i adressebaren. Det gjør ikke Maxthon.

Det er irriterende de første gangene, men når jeg går inn på sider jeg har vært på før, finner den dem.

Men den foretar ikke kontinuerlige søk sånn som Google Chrome gjør.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Jeg fortsetter å bruke Firefox frem til de neste versjonene og hvis jeg ikke liker de funksjonene (noe som kan være tilfelle, ettersom jeg syns Firefox har valgt merkelige løsninger i det siste) så svitsjer jeg over til Maxthon. Maxthon tror jeg blir min nye faste på Android også, den tar over etter Dolphin.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sjekket Wikipedia-artikkelen om Maxthon:

 

Frihet på nett [rediger]

Maxthon er med på å gi brukere i Kina mer frihet, ved å bryte sensursperrene som Kinas myndigheter har satt opp. Dette er ikke noe som utviklerene vil reklamere med, men noe de som har en teknisk forståelse kan bruke Maxthon til, ettersom den har en innebygd funksjon som kan kanalisere trafikken gjennom proxyservere. Det er dette som gjør at man kan omgå sensuren og åpne sidene som myndighetene har sperret.

 

Det høres bra ut. :)

Det stod også at den støtter Mac OS. Det gjorde den ikke før. Maxthon på OSX er altså nytt.

Jeg har installert det, og skriver dette i Maxthon på Macen. Veldig rask og fin.

 

Min foreløpige, subjektive mening er at Maxthon på OSX er mye raskere enn Opera og Chrome som jeg brukte før.

AdBlock finnes også, og det har jeg installert.

 

Kommer til å bruke den heretter på Macen min.

 

 

Mobilen min har nå både Dolphin og Maxthon.

Dolphin er den mobile nettleseren jeg liker best. Men den kræsjer flere ganger til dagen.

Har lagt inn Maxthon på mobilen.

Ser ut som en bra browser, men jeg får ikke helt til å bruke gestures. Mulig det er en tilvenningssak. Hva er din erfaring?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...