Dunsay Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Einsteins spesielle relativitetsteori har som utgangspunkt at lyshastigheten måles ut fra at den beveger seg i et vakuum i rommet. Sjøl om man snakker om et vakuum i universet, så vil det alltid være partikler som ikke «tømmes» ut av vakuumet. Det er snarere snakk om større eller mindre partikkeltetthet. Det største problemet med teorien er at den hevder at lysets hastighet er konstant i alle retninger, uavhengig av lyskildens fart og også uavhengig av om observatøren er i bevegelse i forhold til lyskilden. Om vi ser bort fra alle andre forhold med uendelig bevegelse i universet og forutsetter at lysets mottaker, i dette tilfellet la oss si deg som leser dette, står i fullstendig ro mens ei stjerne sender ut lys og samtidig kommer i retning mot deg, vil det rent logisk bety at lysets hastighet i dette tilfellet er lyshastigheten pluss stjernens fart. Den dominerende forklaring av dette forholdet blant dagens astronomer er imidlertid at det ikke er farten som endrer seg, men tida. Matematiske beregninger og tankeeksperimenter om reiser fra for eksempel Jorda til en planet i en galakse 10 lysår unna og tilbake igjen, fører til ubegripelige slutninger som for eksempel at klokka på Jorda viser færre antall år når man vender hjem enn den tida man rent faktisk har reist. Reiser du med (tilnærmet) lysets hastighet til en fjern stjerne og tilbake igjen vil tiden på jorda ha gått fortere, ikke seinere, enn den har gått for deg. For det er virkelig tida som forandrer seg, og beviset for det har du med ganske stor sannsynlighet et eller annet sted i nærheten av deg: en GPS-mottaker. Uten å ta høyde for relativistisk tidsforsyvning i beregningene ville GPS-systemet hatt 10 km større misvisning hver eneste dag fordi klokkene ville begynt å tikke i utakt. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Hørte noen sa dette, og fikk meg til å tenkte litt. Tror ikke på helvette, men la oss forestille oss at det finnes i dette tilfellet. La oss si at satan lyster deg til sex, alkohol, horer og alt faenskap, og du kommer til helvette pga av du misbruker det. Hvordan "lyster man noen til sex, alkohol, horer, og alt faenskap" ?? Bare en liten innskytelse, men følger deg. Når du kommer til helvette når du dør, hvorfor skal satan torturere deg fordi noe han selv liker og prøver å få deg til å gjøre? Står jo ikke noe om at Satan skal torturere oss i helvete. Det står at Djevelen skal kastes i ildsjøen... Det står heller ikke noen ting om at ikke-troende, eller djeveltilbedere for den sakens skyld skal havne i helvete heller. Det står bare at vi skal gå fortapt... Men om så skulle være tilfellet; det du sier, så må det være fordi Satan ikke er noe annet enn Guds egen tjener og sønn, slik det er beskrevet i det gamle testamentet.... Satan er et "verktøy" som Gud bruker for å plage de som ikke tror på ham.. Les til opplysning historien om Job i det gamle testamentet... Der det er beskrevet at Satan, en av guds sønner stiller Gud kritiske spørsmål vedrørende troen til Job, noe som medfører at Gud blir med på et "veddemål" med Satan, og hvor Gud gir Satan fullmakt til å torturere Job. Job var en sterkt troende person, i følge bibelen... Satan påstod at dersom Job ble slått med vonde byller, så ville han miste troen, noe han ikke gjorde... Jobb er i denne fortellingen bare en brikke i et spill der Gud skal bevise at folk tror på Gud selv om de blir rammet av alle mulige slags sykdommer og plager. Slik jeg ser det, er dette en billedlig fortelling, og den gjenspeiler jo faktisk virkeligheten på mange måter... Det virker lite sansynlig at satan skylle lyste deg med noe, for å så straffe deg for det. Spør du meg, burde du bli møtt med mer sex, horer, osv. Hva tenker dere om dette? Satan er i følge bibelen, (Satan er et bibelsk fantasifoster) en av Guds sønner... På samme måte som at Jesus også er en sønn.... Satan er også et bilde på alle mennsker som står Gud i mot.... Tolkningen av dette varierer... Uansett: Satan kan ikke gjøre noe dersom Gud ikke tilater ham det. Gud er allmektig, i følge den boken, så han kan fjerne Satan eller gjøre han ufarlig, forvandle ham til en snill engel eller hva pokker.... Problemet med bibelen er at den er så irrasjonell at bare det å "late som om", når man vet bedre, er ufattelig vanskelig.... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Einsteins spesielle relativitetsteori har som utgangspunkt at lyshastigheten måles ut fra at den beveger seg i et vakuum i rommet. Einsteins spesielle relativitetsteori, den mindre kjente etterfølgeren til Einsteins relativitetsteori? Er utgangspunktet at lyset beveger seg like raskt i alle rettninger uten hensyn til kildens fart eller akselerasjon? Ingen dopplereffekt for lys, er det saken? Jeg har lest at man bruker noe lignende til forskning på universet og hvor stjernene flytter seg til og fra. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Men siden du spør, så spør jeg deg. Hvis vi fjerner noe som troende forbinder med noe godt og som er for dem en viktig verdi - da vil en fjerning av dette godet skape ett psykologisk "hull" i sjelslivet deres. Hva skal da erstatte godet og fylle "hullet"? Beklager, men du må nesten være litt mer spesifikk en «noe godt». Det eneste svaret jeg kan gi til «noe godt», må være «noe annet». Det kommer vel helt an på nøyaktig hva det spesifikke godet er. Jeg finner det litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt, da jeg ikke vet nøyaktig hva akkurat du tenker på når du skriver «noe godt». Javel; Da bruker jeg ordet; mening Da svarer jeg; Frihet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Tviler på at "meningsløs frihet" er tiltrekkende nok. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Tviler på at "meningsløs frihet" er tiltrekkende nok.Du kan jo alltids komme med en mening som krever religion; istedet for at vi skal sitte her og diskutere med vage begrep. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Tviler på at "meningsløs frihet" er tiltrekkende nok.Du kan jo alltids komme med en mening som krever religion; istedet for at vi skal sitte her og diskutere med vage begrep. Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har. Dermed vil mostandere av religioner ha store problemer med å skape konvertitter til sin "tro". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har. Dermed vil mostandere av religioner ha store problemer med å skape konvertitter til sin "tro". Det kan jeg nok skrive under på ja... Personlig så har jeg aldri hatt noe behov for det som kalles et "åndsliv" og klarer nok derfor heller ikke helt å forstå de som føler de må ha dette åndslivet heller... Personlig så ser jeg på mitt eget "åndsliv" som et produkt av min egen fantsi og abstrakte tenkning og ikke som en eget "del" av det sammensatte jeg som på en eller annen måte vil leve videre når resten av meg dør og siden jeg heller ikke frykter døden, men ser på døden som en nødvendig del av utviklingen her på jorden, har jeg jo heller ingen grunn til å forsterke det åndslivet til noe mer heller. Når jeg dør så dør jeg og ferdig med det... Så egentlig bunner vel det åndslivet til de fleste som trenger det i døds angst, mer eller mindre?? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har. Dermed vil mostandere av religioner ha store problemer med å skape konvertitter til sin "tro". Det kan jeg nok skrive under på ja... Personlig så har jeg aldri hatt noe behov for det som kalles et "åndsliv" og klarer nok derfor heller ikke helt å forstå de som føler de må ha dette åndslivet heller... Personlig så ser jeg på mitt eget "åndsliv" som et produkt av min egen fantsi og abstrakte tenkning og ikke som en eget "del" av det sammensatte jeg som på en eller annen måte vil leve videre når resten av meg dør og siden jeg heller ikke frykter døden, men ser på døden som en nødvendig del av utviklingen her på jorden, har jeg jo heller ingen grunn til å forsterke det åndslivet til noe mer heller. Når jeg dør så dør jeg og ferdig med det... Så egentlig bunner vel det åndslivet til de fleste som trenger det i døds angst, mer eller mindre?? Det kan være du er inne på noe der. Ikke at jeg har vært bevisst på noen angst, heller det at jeg har "passet på" å ikke skjenke akkurat den tanken for mye tid eller plass. Så kanskje det ikke var noen angst heller , men bare en form for tomhet, og at den tomheten er erstattet av noe med ukjent substans. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Har faktisk ingen tomhet heller jeg.... Så hvorfor skulle jeg da putte inn en ukjent substans man ikke er i nærheten av å være ærlig for å tro blindt på? Savner vel ærlighet blandt troende mest av alt, da det ofte viser seg at de hopper til alt for mange konklusjoner med en alt for stor ukjent substans som plattform for det hele og i alt for stor grad velger bort en ærlig tilnærming til det hele... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har.Kom gjerne med eksempler på disse verdiene som kun religiøse mennesker kan ha. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har.Kom gjerne med eksempler på disse verdiene som kun religiøse mennesker kan ha. Har ateister "åndelig intelligens"? Jeg tror at det er en forutsetning for å finne "noe" av tilsvarende verdi utenfor troen på høyere makt. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har.Kom gjerne med eksempler på disse verdiene som kun religiøse mennesker kan ha. Har ateister "åndelig intelligens"? Jeg tror at det er en forutsetning for å finne "noe" av tilsvarende verdi utenfor troen på høyere makt. Ateisme er ikke synonymt med ikke-religiøs. Religion er ikke synonymt med teisme. Endret 6. juli 2012 av O3K Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Poenget er jo hva som skal erstatte religioner i folks åndsliv - og der finner jeg ikke at noen av våre resterende verdier kan utfylle posisjonen og innholdet som religioner har.Kom gjerne med eksempler på disse verdiene som kun religiøse mennesker kan ha. Har ateister "åndelig intelligens"? Jeg tror at det er en forutsetning for å finne "noe" av tilsvarende verdi utenfor troen på høyere makt. Ateisme er ikke synonymt med ikke-religiøs. Religion er ikke synonymt med teisme. Hmm, jeg lurer på om vi snakker forbi hverandre ...? "Ateismen kan ikke frelse noen fra religionen, fordi det de tilbyr i stedet for religionen, mangler åndelig verdi for den troende." Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Ateisme er ikke uforenelig med religion, derfor kan ateisme også tilby nøyaktig det samme som religion. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Ateisme er ikke uforenelig med religion, derfor kan ateisme også tilby nøyaktig det samme som religion. Det er greit, men ateisme kan ikke erstatte religion. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Akkurat som coca ikke kan erstatte pepsi. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 "Ateismen kan ikke frelse noen fra religionen, fordi det de tilbyr i stedet for religionen, mangler åndelig verdi for den troende." Ateisme er fraværet av tro på teisme, ikke fraværet av åndelige verdier. Ateisme tilbyr ingen nye verdier; og å ikke spise svinekjøtt tilbyr ingen nye smaker. Det er greit, men ateisme kan ikke erstatte religion. Akkurat som å ikke spise Stratos, ikke kan erstatte all sjokolade som finnes. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Jeg finner fremdeles vanskelig å utelukke tro. Foreksempel magnetfeltterapi eller en masse annen alternativ medisin og en masse annet. Chi Gjenferd osv og slikt hvis du tror på slikt da. Den mange tusen år gamle troen på magnetenes legende virkning har på ingen måte havnet på historiens skraphaug. Hvert år omsettes det "terapeutiske magneter" for drøyt 30 milliarder kroner på verdensbasis. Folk med ymse smerter og plager, som gjerne har prøvd "alt" annet, setter sin lit til at magnetiske innleggssåler og armbånd, eller knebeskyttere og til og med madrasser med innebygde magneter, skal hjelpe dem. Tradisjonell skolemedisin har vært skeptisk til slik magnetisk terapi. Men nå tyder en ny studie på at behandlingsformen kan ha noe for seg i noen tilfeller, skriver nettstedet DailyScience. Kjøleskapmotor Et hardnakket påstand fra de som selger terapeutiske magneter er at magnetene fører til forbedret blodgjennomstrømning. Det første forskerne ved University of Virginia i USA ville finne ut var derfor om dette stemmer. De eksponerte laboratorierotter for et statisk magnetisk felt tilsvarende 70 milliTesla (mT), som er omtrent ti ganger sterkere enn den magnetiske kraften i en vanlig kjøleskapsmagnet. Forskerne tok nøye mål av blodårene hos rottene både før og rett etter eksponeringen for magnetene. Og nå konkluderer de med at magnetene faktisk kan øke blodgjennomstrømningen litt. legg merke til at de bruker tro. kilde : http://www.forskning.../1199884571.11/ Hvis man uteukker tro så finner jeg det merkelig at mange tusen mennesker har vagt å sette sin lit til alternativ medisin. Hvis du ikke har tro på at det virker så er det vel ikke noe poeng i å prøve det? Forøvrig syns jeg det er rart at fok mener at tyskernes massedrap av jødene var uteukkende pga av økomiske årsaker spesielt siden jeg var på klassetur ned til konsentrasjonsleirene i 94 med en overlevende som guide som fortalte mye mer. Endret 13. juli 2012 av Lodium Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 "Ateismen kan ikke frelse noen fra religionen, fordi det de tilbyr i stedet for religionen, mangler åndelig verdi for den troende." Ateisme er fraværet av tro på teisme, ikke fraværet av åndelige verdier. Kan du gi noen eksempler på typiske" ateistiske åndelige verdier"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå