heh115 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei, Jeg har laget en gjestebok til min hjemmeside, men jeg vil ha uthevet "navn og sa" fra *select". Kan noen komme med forslag til hvor jeg skal sette <strong></strong>? Hvis du ser på php-en, så har jeg uthevet den delen som gjelder. Bildet viser hvordan gjesteboken groft ser ut, jeg vil ha "Test sa:" uthevet. Håper noen kan hjelpe! ------------------- <?php $link = mysql_connect('localhost', 'root', 'root'); if (!$link) { die('Not connected : ' .mysql_error()); }else{ //echo "I am connected. "; } $db_selected = mysql_select_db('gjestebok', $link); if (!$db_selected) { die ('Can\'t use gjestebok DB : ' .mysql_error()); } $name = trim($_REQUEST['name']); $comment = trim($_REQUEST['comment']); if(strlen($name)> 0){ if(strlen($comment)> 0){ $name = mysql_real_escape_string ($name); $comment = mysql_real_escape_string ($comment); $sql = "INSERT INTO `gjestebok`.`hilsen` ( `id` , `navn` , `dato` , `hilsen` ) VALUES ( NULL , '$name', UNIX_TIMESTAMP( ) , '$comment' );"; mysql_query($sql); }else{ echo "<strong>ADVARSEL: Du skrev ikke inn en kommentar!</strong> <br /><br />"; } }else{ if(strlen($comment)> 0){ echo "<strong>ADVARSEL: Du har skrevet en kommentar, men ikke et navn!</strong> <br /><br />"; } } $sql = "SELECT * FROM `hilsen` ORDER BY `ID` DESC LIMIT 0 , 10"; $result = mysql_query($sql); while($row = mysql_fetch_array($result)){ echo $row['navn']." sa: <blockquote>".$row['hilsen']."</blockquote><br />"; } ?> <form action="?" method="post"> <p><strong>Navn:</strong> <br /> <input type="text" name="name" /><br /> <p><strong>Hilsen:</strong><br /> <textarea name="comment"></textarea></p> <br /> <input type="submit" value="Send hilsen" /> </p> </form> Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Helt nederst i PHP koden din: prøv noe slikt... while($row = mysql_fetch_array($result)){ echo "<strong>".$row['navn']." sa:</strong> <blockquote>".$row['hilsen']."</blockquote><br />"; } Endret 27. april 2012 av Yawa 1 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Fungerte! Men hvis jeg vil ha advarslene i rødt, hva gjør jeg da? ------------------------- mysql_query($sql); }else{ echo "<strong>ADVARSEL: Du skrev ikke inn en kommentar!</strong> <br /><br />"; } }else{ if(strlen($comment)> 0){ echo "<strong>ADVARSEL: Du har skrevet en kommentar, men ikke et navn!</strong> <br /><br />"; Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 for å oppnå dette benytter du CSS. Anbefaler deg å plassere all CSS i egne CSS-filer og inkludere de filene i toppen av dokumentet ditt. Men her har du en hardkodet måte: echo "<strong style="color:red;">ADVARSEL: Du skrev ikke inn en kommentar!</strong> <br /><br />"; echo "<strong style="color:red;">ADVARSEL: Du har skrevet en kommentar, men ikke et navn!</strong> <br /><br />"; "red" kan du bytte ut med hvilken som helst hex-formatert fargekode bare huske å plassere en # forran. eks.: color:#ffffff; for hvit... Når alle bokstavene, eller tallene er like trenger du kun å angi 3 stk. som dette : #fff; 1 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Fungerte igjen, men måtte ta bort "" rundt color:#FF0000; for å unnså syntax error. Kan dette bli et problem senere? Vet at det hadde vært enklere om jeg hadde hatt en egen css-fil, men det begynner å bli en del filer og rekner med at det blir en del jobb for å få det til. Eller? Her er CSS-en, hvordan får jeg denne da inn i en egen fil og samtidig linker til denne filen i stylen i .html-fila? <style type="text/css"> body { font: 100%/1.4 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; background-color: #CACACA; margin: 0; text-align:center; padding: 0; color: #000; } ul, ol, dl { padding: 0; margin: 0; } h1, h2, h3, h4, h5, h6, p { margin-top: 0; padding-right: 15px; padding-left: 15px; } a img { border: none; } a:link { color: #42413C; text-decoration: underline; } a:visited { color: #6E6C64; text-decoration: underline; } a:hover, a:active, a:focus { text-decoration: none; } .container { width: 960px; background: #FFFFFF; margin: 0 auto; } .header { background: #CACACA; padding-top: 30px; } .sidebar1 { float: left; width: 200px; height: 650px; background: #FFFFFF; padding-bottom: 10px; padding-top: 10px; } .content { padding: 10px 0; padding-left: 10px; width: 600px; float: left; } .content ul, .content ol { padding: 0 15px 15px 40px; } ul.nav { list-style: none; border-top: 1px solid #666; margin-bottom: 15px; } ul.nav li { border-bottom: 1px solid #666; } ul.nav a, ul.nav a:visited { padding: 5px 5px 5px 15px; display: block; width: 180px; text-decoration: none; background: #FFFFFF; } ul.nav a:hover, ul.nav a:active, ul.nav a:focus { background: #ADB96E; color: #FFF; } .footer { padding: 10px 0; background: #4F4F4F; position: relative; clear: both; } .fltrt { float: right; margin-left: 8px; } .fltlft { float: left; margin-right: 8px; } .clearfloat { clear:both; height:0; font-size: 1px; line-height: 0px; } </style> Endret 28. april 2012 av heh115 Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hvordan får jeg kodene inn i en slik "boks" som du har i dine svar? bruk [ code ] <?php ?> 1 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Fikk et nytt problem da jeg prøve å legge til datoen i *select. Datoen blir 0000-00-00. I databasen får jeg ikke krysset av for auto, på dato raden. La ved noen bilder. Slik blir det vist på nettsiden. Slik ser selve databasen ut. Har bare en tabell og lurer på om jeg må lage en til for å få datoen til å fungere. Slik ser hovedtabellen ut. Erroren jeg får opp når jeg prøver å få dato som auto. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Såvidt jeg vet fungerer auto increment bare for integere, og brukes i de fleste tilfeller for å tilby muligheten for at hver enkelt rad blir unik. Hvis du vil sette inn en dato via php kan du bruke CURDATE() INSERT INTO Table(Date) VALUES(CURDATE()); Eventuelt så kan du sette CURRENT_TIMESTAMP som standard verdi, da vil den sette inn dagens dato dersom ingenting annet er spesifisert for den kolonnen. Endret 28. april 2012 av Nickless Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Problemet hvis jeg bruker CURDATE() i php-en er vel at det blir dagens dato og ikke datoen kommentaren ble skrevet på? *fikk det til endret .php-en FRA $sql = "INSERT INTO `gjestebok`.`hilsen` ( `id` , `navn` , `dato` , `hilsen` ) VALUES ( NULL , '$name', UNIX_TIMESTAMP( ) , '$comment' );"; TIL $sql = "INSERT INTO `gjestebok`.`hilsen` ( `id` , `navn` , `dato` , `hilsen` ) VALUES ( NULL , '$name', CURRENT_TIMESTAMP , '$comment' );"; Endret 28. april 2012 av heh115 Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 for å linke til en ekstern CSS fil legger du inn følgende mellom <head></head> slik: <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="path/to/style.css"> </head> Husk på at all styling du setter direkte inn i .html fila, altså direkte på elementene, vil overstyre den eksterne .css-fila... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Nei. Når du inserter curdate så blir den evaluert før inserten. Neste steg i læringsprosessen foreslår jeg at kan være å få sql-skriptinga uta av php-fila Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Nei. Når du inserter curdate så blir den evaluert før inserten. Neste steg i læringsprosessen foreslår jeg at kan være å få sql-skriptinga uta av php-fila Har eksamen i IT1 på torsdag og tror ikke de stille så veldige krav til akkuratt dette. Så lenge jeg kan prinsippet i de forskjellige emnene osv, tror jeg at jeg skal klare meg sånn noenlunde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå