multisync Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg har da et greit slektsnavn som da ble plassert som et mellomnavn av mine foreldre da jeg ble født, som jeg nå ønsker å bruke som etternavn. Navnet er beskyttet som etternavn da det er under 200 som bruker det. Vil det skape noe problem for meg å endre det til etternavn? Min mor har fortsatt etternavnet hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Så lenge din mor har eller har hatt etternavnet kan du ta det uavhengig av om det er beskyttet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Så lenge din mor eller far eller besteforeldre for den sakens skyld. Lurer på om oldeforeldre også teller, men jeg husker ikke detaljene. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Takktakk, klarte ikke helt å bli klok på det jeg leste selv. Men mente det skulle være som dere sier. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Navneloven § 4, særlig 1. ledd: http://www.lovdata.n...-019-002.html#4 "§ 4. Avledede etternavn Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå