Gå til innhold

Hva er din mening om Windows 8?

Anbefalte innlegg

og lage ett nytt operativsystem som baserer seg på en slags table os er helt idiotisk, jeg har klart og holde meg til windows i så mange år, nettop for å ungå dette. skal man lage en windows 8 som en barnevenlig operativsystem? føler at alt friheten med det operativsystemet og designet de har og har hatt blir bare fjernere og fjernere. blir som en mobil telefon til slutt (akuratt som jeg ikke er galen nok på den fra før)

hva er din mening om windows 8. ikke skriv side på side, men gi ett konkret svar hva du synes er bra, hva du synes ikke er bra med windows 8.

avslutter med dette bilde som viser microsoft statestikk for at windows 8 blir bra

OzVJt.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, Grafen din er egentlig litt dårlig :

Windows 3.1 : Really buggy. Not exactly Good. Shit

Windows 95 : Buggy , but more stable than 3.1 Shit

Windows 98 : What Windows 95 should have been, but still buggy! Shit

Windows Me : An upgrade of 98, new bugs! Shit

Windows XP : Pretty decent, reboot nightmare whenever you needed a driver. Shit after 2005 due to security issues and flaws. Shit

Windows Vista : Better Security and less buggy than XP , Hated by users. Less of reboot nightmare. This is essentially Windows 7 pre-beta. Shit

Windows 7 : What Vista was ever meant to be but better, faster and almost bug free. Decent

Windows 8 : Promises to require less resources, work faster and even look crappier than ever before! Shit ?

Nei, det er tydelig at Windows 8 sannsynligvis ikke vil bli førstevalget for mange av brukerne her, som du kanskje ser så er alle versjonene av Windows ovenfor markert som "Shit" her minus Windows 7 og et ? på windows 8 siden jeg ikke gidder å forhåndsdømme Os'et helt til helvete før jeg faktisk har fått tatt en titt på det. I utgangspunktet kan Windows 8 faktisk bli et bra os da det på kernel nivå har en rekke forbedringer som vil øke ytelsen for de som har god hardware og enda mer for de som faktisk har helt middels hardware.

Bedre støtte for Amd sine FX cpu'er vil også gjøre at man kan skvise litt mer ut av flertrådede applikasjoner noe som har stor relevans for slike brukere.

Uansett så tror jeg du er litt tidlig ute.

PD : Endret emnetittelen litt, din første sa egentlig ingenting om hva du ønsket å diskutere.

Lenke til kommentar

Det er utelatt en hel mengde med operativsystemer også, og jeg vil ikke påstå at Windows XP egentlig hadde noen god lansering. Tvert imot gikk det nok langt bedre for Windows 95. Windows 98 hadde også veldig mye problemer, og ble ikke engang brukbart før Windows 98 SE dukket opp.

Det er også utelatt hele Windows NT grenen frem til Windows XP, og Windows 9x grenen døde ved Windows ME. Windows XP er ikke en etterfølger av Windows ME, men av Windows 2000.

Windows 1.0 og Windows 2.0 er også utelatt, kanskje fordi Windows ikke solgte noe bra før Windows 3.0.

Dette er dog off-topic, jeg bare synes at bildet i starten er idiotisk, da det er cherry-picking og oversimplifisert.

Når det kommer til Windows 8 er jeg etter litt testing faktisk positiv til dette. Har derimot ikke prøvd det som primært operativsystem, og mesteparten av funksjonaliteten er foreløpig ikke i drift.

Lenke til kommentar

Windows 8 blir bare enda et OS som jeg må betale for ved kjøp av PC, som jeg ikke har bestilt eller ønsket, og ikke kommer til å bruke.

Det er urettferdig at man skal tvinges til å betale for et så dårlig produkt, det er faktisk ikke mulig å kjøpe den pc'en man ønsker uten OS'et.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel flere av laptop produsenter hvor du kan få PC-en tilsendt uten Windows, men du må spørre om det, ettersom 99% av de som kjøper en PC er interessert i å ha Windows installert på forhånd.

Det kan være at det ikke blir noe billigere dog, ettersom de benytter mye programmer installert på forhånd for å subsidiere datamaskinen.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

la meg bare pressisere at bilde har ikke jeg laga, men jeg syntes det var bra illustrasjon på hva jeg mente som var bra. Windows xp er vel microsofts mest solgte og piratkopierte OS ever. sammen med en god hardware pakke funka xp veldig bra i mine øyne, vertfall når jeg så hva som møtte meg i vista og dens problemer, vista ble for treg og du måtte ha veldig god hw for å kunne drive det.

Windows ME var til og med hatet av sin produsent, og det ble omtrent ingen ekstra funksjoner fra forgjengeren W98.

xp var elska av alle, ja det hadde noen problemer, men reboot helvete hadde jeg aldri, jeg vet ikke hvilken erfaring dere hadde fra xp men min var super da jeg hadde ultimate xp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

xp var elska av alle, ja det hadde noen problemer, men reboot helvete hadde jeg aldri, jeg vet ikke hvilken erfaring dere hadde fra xp men min var super da jeg hadde ultimate xp.

Nei, Xp var ikke elska av alle...

Så og si hver eneste gang man la inn en ny driver , program eller annet tullbal så krevde Os'et at man restartet. En full innstallasjon av xp som ikke var slipstreamet og oppdatert med SP3 kunne ta ca 6 timer og jeg kødder ikke engang.

Instalasjonen av Windows Vista tok derimot ca 1-2 timer maks.

Windows Vista var også mer robust og om man justerte litt på det så økte ytelsen og responsen kraftig, hovedproblemet til de fleste som oppgraderte tidlig til vista var mangel på kraftig nok maskinvare og kunnskapene som skulle til for å øke ytelsen. Derfor ble det relativt kjipe greier for den gjennomsnittlige brukeren når prefetch kom inn i bildet og tullet med lastetidene.

Nei, Windows 7 er på mange måter hva Vista burde ha vært fra starten av og jeg håper virkelig at Windows 8 fortsetter i den rettningen og tar være på brukerne som ikke har touch skjermer og som ønsker et Gui som ligner mer på det W7 har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Er så mange huller i utsagnet at det blir vanskelig å ta det seriøst.

Microsoft sin egen tidslinja kan du lese om her. Der står iallefall alle operativsystemene oppgitt.

Win8 kommer til å bli fantastisk. Nå som hardwaren endelig er moden, så vil det komme en ny era innenfor håndholdte enheter. Integreringen med Windows Live Essentials virker lovende. Mer og mer i skyen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Win8 kommer til å bli fantastisk. Nå som hardwaren endelig er moden, så vil det komme en ny era innenfor håndholdte enheter. Integreringen med Windows Live Essentials virker lovende. Mer og mer i skyen.

Jesus! Er du virkelig seriøs, eller kødder du nå? "Win8 kommer til å bli fantastisk"???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Windows 8 blir bare enda et OS som jeg må betale for ved kjøp av PC, som jeg ikke har bestilt eller ønsket, og ikke kommer til å bruke.

Det er urettferdig at man skal tvinges til å betale for et så dårlig produkt, det er faktisk ikke mulig å kjøpe den pc'en man ønsker uten OS'et.

Hvor er det du blir tvunget til å kjøpe OS'et. Du velger selv om du vil kjøpe maskin eller ikke. Velger du en maskin der Windows er med, så er det ditt valg. Det vil helt sikkert være mulig enda å kjøpe maskiner uten OS på nøyaktig samme måten som det alltid har vært.

Jesus! Er du virkelig seriøs, eller kødder du nå? "Win8 kommer til å bli fantastisk"???

Jepp det kommer det til å bli og jeg tror ikke du er rette personen til å uttale deg om den saken. Det er som om en vegetarianer skulle uttale seg om menyen på Jensens Bøfhus.

Lenke til kommentar

Holder XP som det beste enda, men har aldri hatt W7 da. Har Vista på den ene og XP på den andre. Problemet med Vista såvidt jeg kjenner det, er at forskjellige programmer som virker i XP ikke gjør det i Vista.

Har begynt lure litt på ny bærbar, men tenker på dette med W8 som er på vei. Bedre å vente til det er der, eller kjøpe en med W7?

Var i samme situasjon sist, da røk den stasjonære litt før W7 var kommet. Hadde tenkt å hoppe over Vista, men så ble det den. Kunne oppgradere til W7 etterpå, men gadd ikke alt plynderet. :roll:

Så er W8 verd vente på?

Lenke til kommentar

Må si at med en lang stund med Windows 8 Consumer Preview på sekundær PCen i kjelleren har jeg blitt vandt til det. Det er ikke så forferdelig som alle skal ha det til. Med litt fikser her og der som gjør det litt bedre for opplevelsen med mus skal jeg oppgradere på hoved PCen min.

Ett problem jeg kan se er å kontrollere det med touchpad, det er litt slitsomt etter hva jeg erfarte med Windows 8 Developer preview. Men problemet er ikke så stort da jeg er ganske sikker på at min neste bærbar som jeg ikke "får" av skolen som "skole-PC" skal være ett nettbrett med tastatur jeg kan koble på eller bøye til baksiden. Da kan jeg heller bruke touch funksjonene.

Jeg gleder meg egentlig til Windows 8 kommer ut. Men jeg lurer litt på hvordan det blir mottatt av folk flest.

Lenke til kommentar

Men kan man si det er en merkbar forbedring i forhold til W7?

Sånn jeg har opplevd det frem til nå er det merkbart raskere enn Windows 7. Fra ren Windows 7 installasjon til ren Windows 8 installasjon så laster programmer og selve operativsystemet raskere i Windows 8. Dette her jeg "målt" med en 5400 RPM 2.5" HDD, og det er mangfoldige sekunder raskere å starte Windows 8 enn Windows 7.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som det Metro UI-greiene bare er et skall over selve den tradisjonelle desktoppen som fortsatt er der. Hvis du skal bruke PC'n til å surfe på nettet (uten å bruke IE), jobbe med tunge programmer (Photoshop etc.), og spille spill (GTA 5 og slikt), hvor mye vil du da bruke det Metro UI-skallet egentlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det vil heilt sikkert kome 3.parts launchera som gjer at man kan greie seg fullstendig utan Metro visst man ønskjer det.

Eg installerte W8 Release Preview i dag og eg må sei meg ganske fornøygd so langt. Reknar med at ytelsen kjem berre til å bli betre framover dei neste månadane no sida W8 basicly er featured-locked no og det berre skal komme tweaks og bugfixes fram til release.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg har opplevd det frem til nå er det merkbart raskere enn Windows 7. Fra ren Windows 7 installasjon til ren Windows 8 installasjon så laster programmer og selve operativsystemet raskere i Windows 8.

God mulig min ASUS V1V laptop begynner å bli gammel, bare de få oppdateringene på Windows 8 Release Preview tok nærmere 1 time å installere da blinket harddisk LED kostans og måtte slå av maskinen manuelt etter 1 time og måtte til slutt bruke diskdefragmentering for å få maskinen raskere.

Jeg har 750 GB 5400 RPM harddisk i laptopen, så det kan tenke det er noe annet som gjør maskinen så treg, men det hjalp med diskdefagmentering. Har omtrent bare installert operativsystemet og noen få programmer.

Ellers er windows 8 veldig bra på SSD disker vertfall. Jeg merker ikke store ytelseforbedringer men noe bedre er det nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har nå installert Windows 8 Pro på min bærbar PC og synes det er ganske bra. Pc-en booter opp på 6 sekunder, da er jeg på Metro UI og klar til å jobbe. Windows 8 er mye raskere enn Windows 7, men det er en del ting som er irriterende:

1. Standard bildefremvisnings programmet (en slags app) er helt elendig. Dersom man åpner et bildet fra Windows utforsker kan man kun trykke tilbake slik at man returnerer på start siden i appen, ingen knapper for å bla gjennom de bildene som finnes i mappen og ingen måte å komme tilbake til windows utforsker. Jeg byttet standard valget for bildetfremvisningtil "Windows photo viewer" og da ble alt i orden igjen.

2. Jeg måtte ta en tur innom You Tube for å finne ut hvordan man slår av Pc-en.

3. Håndtering av apps er litt tungvendt. Bevegelsene ville ha vært helt ok dersom man bruker trykkskjerm, men med ei mus er det bare tidskrevende. Eksempel: Å steng en app. Ta tak i toppen av appen og dra den nedover mot bunnen av skjermen.

Alt i alt er Windows 8 bra nok for de fleste. Alle hat som er rettet mot Windows 8 er nok fra folk som har så vidt vært innom operativsystemet og er forståelig. Jeg var klar til å kaste Pc-en i veggen et par ganger jeg også, men etter jeg så på en del videoer på Youtube ble jeg mer komfortable med operativsystemet.

Dersom en datamaskin kommer med Windows 8 er det ingen grunn til å bytte tilbake til Windows 7. Men det er en del man må lære for å bli godt kjent med systemet. Dersom du ikke gidder å lære noe nytt er Windows 8 ingenting for deg :).

Endret av jackbrennan2008
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt enig det med bildefremvisning. Helt talentløst. Samme om du forviller deg inn i en app, helt umulig å gå helt ut av den.

Et triks er å føre musen helt opp i venstre hjørne. Du kan da bytte tilbake til hva du holdt på med. Men appen er fortsatt åpen, det ser du ved å nok en gang føre musen opp i venstre hjørne.

Alt + F4 er en kombinasjon det er lurt å lære seg, da stenger du appene.

Om du ikke har sett det enda, så gjør Classic Shell livet MYE enklere i Windows 8 ved å fjerne mye av Metro UI (ikke fjerne, skjule) og gir deg startknappen tilbake. Da slår også av pcen slik som du har gjort siden XP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...