Diablonor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei, Tidligere har jeg kun programmert nettverk i ansi c, hvor jeg måtte konvertere alt jeg sendte og mottok for å ta hensyn til big\little-endian. Jeg har nylig begynt med C# og .NET, og funnet TcpClient som er enkelt å komme inn i, og som funker perfekt for meg (foreløpig). Problemet er at jeg ikke finner noe konkret om jeg trenger å konvertere til og fra big-endian for å ta hensyn til maskiner med little-endian, eller om det gjørs "under panseret" i klassen. Noen som vet svaret her? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 TcpClient er fullstendig agnostisk med tanke på ord-rekkefølge på prosessorer (slik det burde være) .NET derimot har vel samme endianness som prosessoren det kjører på. Du kan sjekke hva dette er ved å bruke BitConverter.IsLittleEndian. Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 TcpClient er fullstendig agnostisk med tanke på ord-rekkefølge på prosessorer (slik det burde være) .NET derimot har vel samme endianness som prosessoren det kjører på. Du kan sjekke hva dette er ved å bruke BitConverter.IsLittleEndian. Betyr det at jeg skal konvertere før jeg sender og etter jeg mottar ? Hva mener du med agnostisk? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Agnostisk vil si at den ikke har noe kjennskap til endianness og tar følgelig ikke hensyn til det. Det bety at hvis du sitter på en little endian maskin og skal sende til en big endian, så må du flytte rundt dette på det av dataene dine hvor det er relevant. 1 Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Agnostisk vil si at den ikke har noe kjennskap til endianness og tar følgelig ikke hensyn til det. Det bety at hvis du sitter på en little endian maskin og skal sende til en big endian, så må du flytte rundt dette på det av dataene dine hvor det er relevant. Tusen takk for oppklarende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå