Storeulv Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 har nå trødd de første spede skritt med DV og oppdaget fort at det var et tap av tidskode på tapen pga. diverse opptak med gjennomseeing underviers. Kameraet har en funksjon for "blank search" og denne har jeg burkt (tror jeg i allefall) hver gang. Uannsett: dersom jeg først tar opp et "sort" signal (deksle på foran linsa eller lignende) på hele båndet så skulle jeg vel uannsett få en tidskode som ikke blir brutt senere? Har det noe særlig å si for kvaliteten på opptaket at det blir gjort to opptak? Jeg tar vare på alle opptak så det blir maks to ganger det blir tatt opp på samme sted på båndet. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Uannsett: dersom jeg først tar opp et "sort" signal (deksle på foran linsa eller lignende) på hele båndet så skulle jeg vel uannsett få en tidskode som ikke blir brutt senere? Har det noe særlig å si for kvaliteten på opptaket at det blir gjort to opptak? Jeg tar vare på alle opptak så det blir maks to ganger det blir tatt opp på samme sted på båndet. Hei! Nei det medfører ingen problemer hvis kameraet ditt er i orden. Jeg vil absolutt anbefale å gjøre dette hvis man har tid og tålmodighet. Det er heller ingen problem å bruke tapen flere ganger. Imidlertid er jeg litt usikker på er å benytte tape som har gått i andre kameraer. Det kan være marginale avvik i f.eks. tapetransporten i kameraet som gjør at slettehodet ikke får med seg alt. Dette blir litt synsing, men det er vel ikke uten grunn at bl.a. Sony anbefaler deg å bruke samme kamera i opptak og avspilling når du kjører i Longplaymodus (LP). Personlig bruker jeg aldri LP, da dette kan være ustabilt. I krisetilfeller har man selvfølgelig intet valg. NRK Dagsrevyen bruker opptakstapene maksimalt fem ganger, men det er bare teoretisk (ikke sant adonis?) :wink: Lenke til kommentar
Storeulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Tror jeg gjør det da - koster jo ikke mange kaloriene å sette på et opptak når man skal sove, spise e.l. Hmm - verden var nå litt enklere med Hi-8 da ... helt til man skulle bruke opptakene Lenke til kommentar
adonis Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 NRK Dagsrevyen bruker opptakstapene maksimalt fem ganger, men det er bare teoretisk (ikke sant adonis?) :wink: Jepp, det kan jeg tenke meg. Har dog vært borte i lokal-TV stasjoner som gambler på å bruke tapene opp mot 20 ganger! Men da er det ofte snakk om Beta eller i det minste DVCAM, og her er jo sikkerheten noe større. Selv bruker jeg kassettene som regel en gang, kanskje i enkelte tilfeller et par ganger. Om jeg på forhånd vet at jeg kommer til å spole for å se gjennom opptakene når jeg er ute e.l. pleier jeg alltid å stripe kassetten først (gjøre et 'sort' opptak for å få sammenhengende tidskode), ellers pleier jeg å sluntre litt unna på dette punktet. Det er forøvrig lurt å forsøke å unngå disse tidskodebruddene. Når det gjelder kassetter og enheter vil jeg si følgende; ved LP opptak er det nær sagt NØDVENDIG å gjøre opptak og avspilling i samme enhet. Ved SP er det ikke det samme kravet. Dog en liten regel for DV kassetter; bruk enten KUN Sony-kassetter, eller IKKE Sony-kassetter i det hele tatt. Ikke bland Sony-kassetter og andre merker på samme enhet, i alle fall ikke om du er langt unna en rensekassett/serviceverksted. Har selv opplevd problemer med dette. Å mikse vilt mellom Panasonic, Maxell, JVC, BASF (eller er det Emtec) etc. går fint. Dette fordi Sony benytter våtkjemi, mens de andre visstnok bruker tørrkjemi. Våtkjemien til Sony kan føre til avleiringer på hodet/båndtransport og føre til båndsalat. Det fungerer forøvrig fint om en kun holder seg til Sony-kassetter. :-? /Øystein Lenke til kommentar
Storeulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Måtte sjekke litt her nå - har en pakke med 5 stk sony taper som er uåpnet, har så langt bare brukt TDK. Vil det si at jeg bør løpe ned på "kiosken", se hva de har i hyllene - og så eventuelt bare la Sony-tapene få være uåpnet i tilfelle det ikke er Sony å oppdrive her i bygda? Bor på et mindre sted i Finnmark som ikke akkurat svømmer over av elektrosjapper eller fotobutikker Lenke til kommentar
adonis Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jepp! Vet at det i alle fall var slik for et par år siden. Sony nekter vel egentlig for at det er slik, det har de gjort hele tiden, men jeg har selv stått med ødelagt kassett og kamera på oppdrag i Stockholm. Var ikke noe stilig, spør du meg. Hadde da lenge kun brukt Panasonic kassetter, og hadde i min grenseløse uvidenhet begynt å gjøre opptak på en flunkende ny Sony-kassett. Skar seg etter noen få minutter. Kameraet var dog oppe og gikk etter å ha renset det, så det kan være en måte å komme unna problemene på, men jeg har også hørt at overdrevet bruk av rensekassett heller ikke er sunt. Så ja, tror det kan være lurt å gjøre et valg, og holde seg til det. Noen andre som har opplevd dette, eller noen kommentarer? Er det blitt bedre nylig? /Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå