Pölse Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Hei, har tenkt på å lage en bruker her en tid nå. Ikke bare for å deppe, som det kan virke som med denne første meldingen. Kommer ikke på noe annet nå, og føler meg helt elendig for måten jeg har oppført meg mot folk jeg kjenner i det siste. Det er ikke noe man lett kan gå til noen man kjenner godt med, så håper noen her kan hjelpe med dette. Problemet er det at jeg ufrivillig hever meg over andre, men det er egentlig grunnet usikkerhet som har bygget seg opp. Det var ikke sånn før. Det gjelder olk som er hyggelige mot meg, som jeg egentlig er glad i og har det mye moro med og også bare folk jeg pleide å hilse på og prate litt med. Jeg har på en måte muret meg inne. Klarer ikke å hilse på dem og være åpen og ha det bra med dem lenger, fordi det er så lenge siden og jeg har vært kald og avvisende alt for lenge. Nå er det sånn at jeg har mistet interessen for mange folk, føler ikke at vi har noe til felles og at det blir feil å gjøre noe. Det er ikke sant, det har noe å gjøre med at jeg har blitt innesluttet og ikke vet hvordan jeg skal få ut det beste av meg selv lenger. Jeg kjeder meg sammen med folk, men bare fordi jeg er kjedelig. Det værste er at alt blir verre jo lenger det går. Nå har jeg allerede en kald avstand til mange og den er vanskelig å bryte. Blir mange falske smil og føler at hemningene mine tar helt over. Dette har skjedd en gang før, på slutten av barneskolen og de første årene i ungdomsskolen og det ødela det sosiale livet mitt. Sliter ikke med noe ellers, vet at jeg ikke er sånn når jeg har "godfølelsen". Jeg er en som liker å prestere i det jeg gjør, gjør det godt i idrett, på skolen og det er mange som er gode og varme mot meg. Føler at det er folk som ser opp til meg og bryr seg, mens jeg har fått store problemer med å vise det tilbake. Ofte kjenner jeg meg ikke igjen med folk og klarer ikke å reagere skikkelig. Setter ikke pris på andre og vet ikke hvorfor. Jeg mangler rett og slett den godfølelsen jeg fikk før når jeg virkelig hadde det bra sammen med noen. Jeg får det av og til nå og, det er så sinnsykt deilig. Uheldigvis er det sånn at med en gang humøret er nede, er alt nede og jeg får det ikke opp igjen. Føles nesten som om jeg er litt bipolar, enten føler jeg meg kjempebra og lurer på hvorfor alle andre er så nedstemte, ellers så er det på bånn og jeg finner meg ikke til rette. Problemet er bare at det går lettere ned enn opp. Jeg ser at det er en mur av tekst og kanskje noen gjentakelser, men det er så mange inntrykk. Håper noen kjenner seg igjen og kan hjelpe. Det ødelegger ikke bare for det sosiale livet mitt, men generelt. Jeg er gutt, 17 år og går på vgs. Endret 27. april 2012 av Pölse Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hva får deg til å tro at du hever deg over andre? Kanskje du egentlig ikke gjør det så mye, men at du overtolker situasjoner slik at du tror du gjør det? Etter å ha lest dette her tror jeg rett og slett ikke at du er så "kjedelig" og "ødelagt" som du får det til å virke. Heller ikke drittsekk. Du er kanskje litt usikker, men god selvtillit og selvfølelse er noe man kan trene seg opp i. Husk at du bare er 17 år og mennesker er dynamiske. Det vil si at man utvikler seg gjennom hele livet. Jeg tror du mangler godfølelsen fordi du tror du er slem mot andre, uten at du selv har noe form for bevis som tilsier dette. Dette kan da resultere i en selvoppfyllende profeti. Tankene dine påvirker hvordan du føler deg, og motsatt: Når du føler deg bra(f.eks. etter trening), tenker man mer positivt. Folk som tenker positivt føler seg ofte mye bedre enn de som ikke gjør det. Dette danner basisen for det som kalles kognitv terapi, en veldokumentert og overraskende enkel metode for å "bekjempe" irrasjonelle tanker. Hvis du er interessert i å lese en bok om det, noe jeg tror alle her ville fått mye ut av, så anbefaler jeg Tenk deg glad (eng: Feeling good) av David Burns. Metoden er så enkel at det er lett å tvile på om den fungerer, men slik fungerer hjernen vår. Jeg har i alle fall fått mye ut av den og jeg kan garantere at alle vil få minst noe ut av den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå