wergz Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei! Jeg har et par bøker om fotografering og bruker Canon 550D. Dette er mitt andre speilreflekskamera som jeg er veldig fornøyd med. Bildene blir bra, men noen ganger vil jeg gjerne få til en effekt (f.eks. bakgrunnen er blurry, mens hovedobjektet er i fullt fokus), og dette syntes jeg ikke at foto-bøkene min forklarer så veldig mye om. Lurer på om det finnes norske videoer (eller evt. engelske) som forklarer bruken av Canons kameraer med spesiell dybde i hvit-balanse, blender og lukkertid. På forhånd takk! - Marius Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Dette er såpass grunnleggende at du ikke trenger noe spesielt rettet mot Canon. Hvitbalansen kan du egentlig bare prøve deg frem med, så lærer du fort hva som passer til de forskjellige situasjonene. Eller enda bedre så kan du skyte i raw og endre hvitbalansen i etterbehandlingen. Det kan du egentlig gjøre med jpeg også, men da har du mye mindre å gå på. Litt mer avansert så kan du kjøpe deg et såkalt hvitbalanse/gråkort, og måle hvitbalansen ut i fra det (les bruksanvisningen til kameraet), men dette er klart mer tidkrevende og passer derfor ikke i alle situasjoner. Konklusjon: Lær deg å bruke raw, det gir mange andre fordeler i tillegg. Når det kommer til blender, ISO og lukkertid så er det egentlig ganske enkelt. For at du skal få et riktig eksponert bilde trenger sensoren en viss mengde lys. For å oppnå denne mengden lys har du 3 justeringsmuligheter; blender, ISO og lukkertid. Går du ned på en, må du gå opp på en annen for å få samme mendre lys. Blender er størrelsen på åpningen lyset kommer inn. Større åpning (lavere tall) = mer lys. Lukkertid er hvor lenge åpningen er åpen. ISO er hvor mye lyset som kommer inn blir forsterket. Bildet vil få forskjellige kvaliteter ut i fra hvordan du bruker disse. Stor blenderåpning vil gi liten dybdeskarphet, liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet, men for liten vil på grunn av diffraksjon gir mindre skarpe bilder (ikke gå mye over f/11 i hvert fall). Kort lukkertid vil fryse bevegelser i bildet, lang lukkertid vil gi uskarpheter om det er bevegelse i enten kamera eller motivet, men kan også brukes til spesielle effekter som for eksempel å sløre rennende vann. Skrur du opp ISO'en vil du få mer støy i bildet, så her må du ta en vurdering på hva du foretrekker, men som oftest er det bedre med støy i bildet enn ikke noe bilde i det hele tatt. Jeg vil si støy er bedre enn bevegelsesuskarphet også. Uten om dette finnes det flere faktorer som påvirker dybdeskarpheten. Om du vil ha motivet skarpt og bakgrunnen uskarp bør du bruke størst mulig blenderåpning, størst mulig brennvidde, gå så nærmt motivet som mulig, og ha lengst mulig avstand fra motivet til bakgrunnen. Overdriver du vil ikke hele motivet bli skarpt en gang. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Kan jo starte med Guide: Blender, lukker(tid), ISO her på forumet - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477&st=0 Ta også å les igjennom manualen som fulgte med kamera. Litt rart hvis du har fotobøker som ikke forteller deg noe om bruk av blender. Lavt f. tall = mye lys/stor blender åpning / liten dybdeskarphet Høyt f .tall = lite lys /liten blender åpning /stor dybdeskarphet Lavt = eks f/2.8 Høyt = eks f/8.0 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvilken objektiv er det du har ? Lenke til kommentar
wergz Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Hvilken objektiv er det du har ? Kit objektivet til 550D (ikke II) Endret 27. april 2012 av wergz Lenke til kommentar
wergz Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Dette er såpass grunnleggende at du ikke trenger noe spesielt rettet mot Canon. Hvitbalansen kan du egentlig bare prøve deg frem med, så lærer du fort hva som passer til de forskjellige situasjonene. Eller enda bedre så kan du skyte i raw og endre hvitbalansen i etterbehandlingen. Det kan du egentlig gjøre med jpeg også, men da har du mye mindre å gå på. Litt mer avansert så kan du kjøpe deg et såkalt hvitbalanse/gråkort, og måle hvitbalansen ut i fra det (les bruksanvisningen til kameraet), men dette er klart mer tidkrevende og passer derfor ikke i alle situasjoner. Konklusjon: Lær deg å bruke raw, det gir mange andre fordeler i tillegg. Når det kommer til blender, ISO og lukkertid så er det egentlig ganske enkelt. For at du skal få et riktig eksponert bilde trenger sensoren en viss mengde lys. For å oppnå denne mengden lys har du 3 justeringsmuligheter; blender, ISO og lukkertid. Går du ned på en, må du gå opp på en annen for å få samme mendre lys. Blender er størrelsen på åpningen lyset kommer inn. Større åpning (lavere tall) = mer lys. Lukkertid er hvor lenge åpningen er åpen. ISO er hvor mye lyset som kommer inn blir forsterket. Bildet vil få forskjellige kvaliteter ut i fra hvordan du bruker disse. Stor blenderåpning vil gi liten dybdeskarphet, liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet, men for liten vil på grunn av diffraksjon gir mindre skarpe bilder (ikke gå mye over f/11 i hvert fall). Kort lukkertid vil fryse bevegelser i bildet, lang lukkertid vil gi uskarpheter om det er bevegelse i enten kamera eller motivet, men kan også brukes til spesielle effekter som for eksempel å sløre rennende vann. Skrur du opp ISO'en vil du få mer støy i bildet, så her må du ta en vurdering på hva du foretrekker, men som oftest er det bedre med støy i bildet enn ikke noe bilde i det hele tatt. Jeg vil si støy er bedre enn bevegelsesuskarphet også. Uten om dette finnes det flere faktorer som påvirker dybdeskarpheten. Om du vil ha motivet skarpt og bakgrunnen uskarp bør du bruke størst mulig blenderåpning, størst mulig brennvidde, gå så nærmt motivet som mulig, og ha lengst mulig avstand fra motivet til bakgrunnen. Overdriver du vil ikke hele motivet bli skarpt en gang. Lykke til! TUSEN TAKK! Kjempebra fortalt. Og det at du tok deg tiden til å skrive ned alt! Det var til stor hjelp Så om jeg har forstått rett kan jeg ta et eksempel: På en innendørs konsert er det veldig mørkt. Derfor bruker jeg Høy lukkertid (for å få med alle bevegelser), høy ISO ("støy er bedre enn bevegelsesuskarphet" ), men hva med blender da? Og hvordan kan bilde se ut nå? Kan jo starte med Guide: Blender, lukker(tid), ISO her på forumet - http://www.diskusjon...pic=984477&st=0 Ta også å les igjennom manualen som fulgte med kamera. Litt rart hvis du har fotobøker som ikke forteller deg noe om bruk av blender. Lavt f. tall = mye lys/stor blender åpning / liten dybdeskarphet Høyt f .tall = lite lys /liten blender åpning /stor dybdeskarphet Lavt = eks f/2.8 Høyt = eks f/8.0 Har vel noe med at jeg ikke alltid forstår definisjonene på de forskjellige tingene. Men tusen takk til deg også! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvilken objektiv er det du har ? Kit objektivet til 550D (ikke II) Grunnen for at jeg spurte var det du sa i førsteposten. (f.eks. bakgrunnen er blurry, mens hovedobjektet er i fullt fokus) Med et kit-objektiv er det ikke lett og få til denne effekten, du får til dette best ved og bruke 55mm, motivet relativt nært og lang avstand til bakgrunnen. Du har ikke spurt om nytt utstyr/objektiver men jeg synes det er like greit å nevne Canon 50mm f/1.8 siden den gir deg denne effekten relativt rimelig Lenke til kommentar
wergz Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Hvilken objektiv er det du har ? Kit objektivet til 550D (ikke II) Grunnen for at jeg spurte var det du sa i førsteposten. (f.eks. bakgrunnen er blurry, mens hovedobjektet er i fullt fokus) Med et kit-objektiv er det ikke lett og få til denne effekten, du får til dette best ved og bruke 55mm, motivet relativt nært og lang avstand til bakgrunnen. Du har ikke spurt om nytt utstyr/objektiver men jeg synes det er like greit å nevne Canon 50mm f/1.8 siden den gir deg denne effekten relativt rimelig Flott! Da vet jeg hvordan. Med dette objektivet (http://www.japanphot...=jpno_prisguide) - hvilken hensikt har akkurat dette, og hvilke typer bilder kan man forvente med 55-250mm? Bare tenker sånn at 55 er ikke så langt ifra 50, hvis denne blurry-effekten fortsatt vil bli noe bra? Edit: Etter å ha sett en review på youtube har jeg funnet ut at den funker dårlig på fotball-kamper med raske bevegelser. Den er shaky etter å ha zoomet mye. Men funker bra til video også. 1800,- virker som en veldig god pris! Har du en personlig formening om Canon 55-250mm? For meg virker det som det rette, med tanke på hvordan jeg liker å ta bilder. Ikke for kort eller for lang brennvidde på en måte Endret 27. april 2012 av wergz Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er ikke brennvidden som er interessant med 50mm F/1.8, det er blenderåpningen. Stor blender = liten DOF F/1.8 blender vil blåse ut bakgrunnen slik at den blir skikkelig blurry. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Det er ikke brennvidden som er interessant med 50mm F/1.8, det er blenderåpningen. Stor blender = liten DOF F/1.8 blender vil blåse ut bakgrunnen slik at den blir skikkelig blurry. Takk for rettelsen. Det tenkte jeg ikke på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) 55-250 IS er nok det beste telezoom-objektivet du kan kjøpe i forhold til prisen, hvis du vil ha uskarp bakgrunn kan det også fungere på samme vis som jeg nevnte over dvs. lang avstand til bakgrunn men 55-250 IS er ikke optimalt. en Canon 70-200 f/4 L vil nok være bedre hvis man ønsker et "rimelig" teleobjektiv med mulighet for mindre dybdeskarphet "dof". Som nevnt er det størrelsen på blender som er det avgjørende her, og der er fastoptikk så som 50mm meget bra siden de har stor blender "lite tall", men da er det viktig og få fokus på riktig plass siden fokusområdet blir veldig lite. Jeg bruker stortsett bare et fokuspunkt i slike situasjoner, denne kamerasimulatoren forklarer dette angående blender,lukker/slutare og iso. Dybdeskarphet kan du sjekke her ved og skrive inn parameteren til objektivet. Endret 28. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
wergz Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) 55-250 IS er nok det beste telezoom-objektivet du kan kjøpe i forhold til prisen, hvis du vil ha uskarp bakgrunn kan det også fungere på samme vis som jeg nevnte over dvs. lang avstand til bakgrunn men 55-250 IS er ikke optimalt. en Canon 70-200 f/4 L vil nok være bedre hvis man ønsker et "rimelig" teleobjektiv med mulighet for mindre dybdeskarphet "dof". Som nevnt er det størrelsen på blender som er det avgjørende her, og der er fastoptikk så som 50mm meget bra siden de har stor blender "lite tall", men da er det viktig og få fokus på riktig plass siden fokusområdet blir veldig lite. Jeg bruker stortsett bare et fokuspunkt i slike situasjoner, denne kamerasimulatoren forklarer dette angående blender,lukker/slutare og iso. Dybdeskarphet kan du sjekke her ved og skrive inn parameteren til objektivet. Vil du anbefale å kjøpe 55-250mm nå i første omgang? Nå har jeg sett på nettbutikken B&H. Aktuelle objektiver er billigere, men hvordan blir det med frakt og toll? Blir det da omtrent den norske prisen? Endret 28. april 2012 av wergz Lenke til kommentar
wergz Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) 1090,- kr konvertert fra USD. Hadde det bare vært så billig inkludert shipping.. Hva tenker du om 75 - 300mm. Har hatt det før til et Olympus-hus. For meg tror jeg det holder med 200mm. Kanskje jeg forholder meg altfor mye til brennvidden, men det er en stor del av hvordan jeg tar bilder hvis jeg ikke "rekker bort" til motivet. Endret 28. april 2012 av wergz Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Ikke for å være frekk, men jeg tror ikke mer utstyr er løsningen for deg. Du er på ditt andre kamerahus, og har ennå ikke lært deg det absolutt grunnleggene innen fotografering. Selvfølgelig er det gøy med nytt/mer utstyr, og selvfølgelig vil det gi flere muligheter, men hva skal du med flere muligheter når du ikke kan utnytte de, og når du ikke utnytter de mulighetene du allerede har? Har du masse penger du ikke vet hvor du skal gjøre av så for all del; kjøp alt du kan. Bare ikke tro det vil gi deg noe særlig bedre bilder. Vent heller til du har det grunnleggende inne, da er det også lettere å kjøpe riktig utstyr når du først skal ha noe. Mange har stor glede av billige telezoomer, for meg, og de bildene jeg tar, er det helt ubrukelig. Og siden jeg ikke har tatt meg råd til en av de større og dyrere så klarer jeg meg heller uten. Du må finne ut hva du trenger. Intensjonene dine med denne tråden, lære mer om fotografering, var mye bedre enn hvordan tråden har utviklet seg. Om du allikevel bestemmer deg for å kjøpe, så kan jeg ikke være mye til hjelp da jeg ikke har noe særlig erfaring med Canon, men jeg har hørt mye bra om 55-250, det har jeg ikke om 75-300. Endret 28. april 2012 av Må jeg? 3 Lenke til kommentar
wergz Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Ikke for å være frekk, men jeg tror ikke mer utstyr er løsningen for deg. Du er på ditt andre kamerahus, og har ennå ikke lært deg det absolutt grunnleggene innen fotografering. Selvfølgelig er det gøy med nytt/mer utstyr, og selvfølgelig vil det gi flere muligheter, men hva skal du med flere muligheter når du ikke kan utnytte de, og når du ikke utnytter de mulighetene du allerede har? Har du masse penger du ikke vet hvor du skal gjøre av så for all del; kjøp alt du kan. Bare ikke tro det vil gi deg noe særlig bedre bilder. Vent heller til du har det grunnleggende inne, da er det også lettere å kjøpe riktig utstyr når du først skal ha noe. Mange har stor glede av billige telezoomer, for meg, og de bildene jeg tar, er det helt ubrukelig. Og siden jeg ikke har tatt meg råd til en av de større og dyrere så klarer jeg meg heller uten. Du må finne ut hva du trenger. Intensjonene dine med denne tråden, lære mer om fotografering, var mye bedre enn hvordan tråden har utviklet seg. Om du allikevel bestemmer deg for å kjøpe, så kan jeg ikke være mye til hjelp da jeg ikke har noe særlig erfaring med Canon, men jeg har hørt mye bra om 55-250, det har jeg ikke om 75-300. Bildene jeg får er jeg som sagt fornøyde med, og for å få skikkelig greie på objektiver med større brennvidde enn kit-obj. så tenker jeg at det er en god start å begynne med 55-250mm. Da har jeg rekkevidden som jeg trenger for mine prosjekter og akkurat samme sjansen til å øve på instillingene som jeg har på kit. Jeg startet tråden ved å spørre om en blurry-effekt, og jeg tenker ikke med det første at det er absolutt grunnleggende hvis du ikke vet hvilket objektiv jeg trenger. Skal fortsette å lese i bøkene som jeg har, for videre læring. Takk for alle tips. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ved å kjøpe en 55-250 vil du få relativt store vansker med å utvikle deg hvis ønske er det å lære om blender lukker og iso. Du har lite å gå på ved det objektivet. Dårlig blender som gjør at disse "blurry" bildene er umulige å få til nesten. Lær deg innstillingene, kjøp noe fastoptikk med lavt blender tall. Foreksempel 50mm f1.8 til under 1000kr. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 men noen ganger vil jeg gjerne få til en effekt (f.eks. bakgrunnen er blurry, mens hovedobjektet er i fullt fokus), og dette syntes jeg ikke at foto-bøkene min forklarer så veldig mye om. Lurer på om det finnes norske videoer (eller evt. engelske) som forklarer bruken av Canons kameraer med spesiell dybde i hvit-balanse, blender og lukkertid. På forhånd takk! - Marius Guide: Dybdeskarphet TUTORIALS: DEPTH OF FIELD Depth of Field Table Objektiver med største blenderåpning som er mindre enn f/2.8 er vanskelige å få liten dybdeskarphet med mindre det er teleobjektiver over 300mm. Setter du kamera på AV og alltid objektivet på største blenderåpning vil du lettest få liten dybdeskarphet og samtidig den høyeste mulige lukkertid i forhold til ISO innstilling og tilgjengelig lys. Reguler ISO etter behov. Hvit balanse: Auto er tryggest hvis du skyter RAW. Ingen grunn til ikke alltid skyte RAW. Ved skiftende dagslys (solen kommer og går pga. skyer) for mer jevn hvitbalanse mellom flere skudd; sett kamera til Dagslys. (anbefalt ved video og Jpeg der det er vanskeligere å forandre hvitbalanse) Lenke til kommentar
wergz Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Ved å kjøpe en 55-250 vil du få relativt store vansker med å utvikle deg hvis ønske er det å lære om blender lukker og iso. Du har lite å gå på ved det objektivet. Dårlig blender som gjør at disse "blurry" bildene er umulige å få til nesten. Lær deg innstillingene, kjøp noe fastoptikk med lavt blender tall. Foreksempel 50mm f1.8 til under 1000kr. Takk for tipset! Men liker bedre zoom/tele sammenliknet med fastoptikk. Har du mye erfaring med fastoptikk? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Den store fordelen med fastoptikk er ekstra bildekvalitet og lysstyrke. Stor blender får du ikke med zoomoptikk uten at det blir seriøst stort, dyrt og tungt. Men uansett - en EF-S 55-250 kan du ikke gå feil med. Råtips hvis du planlegger å kjøpe sånt noe fra USA: "Ikke gjør det". Så ryker garanti i Norge, fem års reklamasjonsrett, og mange penger - du skal betale frakt, 25% moms på både vare og frakt og fortollingsgebyr. Så - veldig mye er det altså ikke å spare. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Den store fordelen med fastoptikk er ekstra bildekvalitet og lysstyrke. Stor blender får du ikke med zoomoptikk uten at det blir seriøst stort, dyrt og tungt. Men uansett - en EF-S 55-250 kan du ikke gå feil med. Råtips hvis du planlegger å kjøpe sånt noe fra USA: "Ikke gjør det". Så ryker garanti i Norge, fem års reklamasjonsrett, og mange penger - du skal betale frakt, 25% moms på både vare og frakt og fortollingsgebyr. Så - veldig mye er det altså ikke å spare. Da slipper jeg å tenke på kjøp i utlandet! Tusen takk for tipset. Nå fikk jeg tankene på objektiv med fastoptikk også, i stedet for bare zoom. Takk for det også! Edit: Nå sier ikke jeg at jeg er en konsert-fotograf.. men hvis muligheten kommer i framtiden: Hva er da det rette utstyret, og de rette instillingene? Er det ikke vanskelig å IKKE kjøre på med høy ISO? Endret 28. april 2012 av wergz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå