Roy Arne Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Vi forteller deg hva du bør se etter. Guide: Slik finner du den beste spill-TV-en 1 Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Enda en god artikkel! 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 27. april 2012 Populært innlegg Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Ikke kjøp de aller billigste modellene da disse ofte gir mer problemer med responstid, fargegjengivelse og kontrast. Dette er ikke hva jeg har inntrykk av. Viktigere enn pikselresponstid (som nå til dags pleier å være såpass ålreit at det ikke lenger oppgis) er input lag, som artikkelen blander sammen med det førstnevnte (de er ikke det samme). Dette er et stort problem på dyre fjernsyn med mye prosessering og dill-dall som gjør bildet bedre på bekostning av tiden det tar fra du trykker på knappen til det skjer noe på skjermen. "Spillmodus" slår av disse tingene, men da sitter du igjen med en helt annen bildekvalitet enn den du får under normal bruk, så om du bare skal spille kan du like gjerne droppe toppmodellen. Billige fjernsyn har ikke så mange funksjoner som jåler opp bildet, og er gjerne derfor bedre på spill også. Dette snakker ikke selgere høyt om, siden lokkemodellene også ofte er det beste valget til rent spillbruk. I følge hdtvtest.co.uk, som er en av de få sidene som faktisk tester input lag, er de billigere Panasonic-plasmaene de beste på dette (selv om de dyrere modellene også er tilfredsstillende). Min gode, gamle Tatung 32" er en mye bedre spill-TV enn min fars 46" Samsung 3D-LED, for å si det sånn. Selv med "game mode" aktivert kan ikke sistnevnte holde følge, og kontrollene føles seige og trege. Endret 27. april 2012 av Isbilen 11 Lenke til kommentar
myreværingen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Bra artikkel HW dere må lage et votesystem eller noe lignende der vi kan gi tilbakemelding fort, så kan dere rette opp på dårlige og bra artikler. bare et forslag 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Isbilen er inne på noe veldig viktig. Det aller viktigste på en spillTV er input laggen, hvor ujevne piksele er under oppdatering er ikke et spesielt stort problem i seg selv. Fatteren har en fin 50' LCD med gamermodus, bare så fryktelig synd at den fortsatt bruker noen evigheter på å få bildet opp på skjermen. Nesten umulig å spille noe hvor det eneste du skal gjøre er å reagere på en spesifik bildeoppdatering uten noen form for lyd feedback, noe du trenger for f.eks å walljumpe i Supermario 64(du klare kanskje 3-4 med ekstremt god timing, siden det er ingen annen lydfeedback for å dekke over forsinkelsen). Uten gamermodus er den enda tregere... [uJS Links Img] sad.png Endret 27. april 2012 av del_diablo Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Skjer med gode artikkler for tiden? adBlock blir skrudd av på hardware nå! 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Enda en artikkel som fortjener en tommel opp! Fortsett som det her, produser velskrevne artikler som tar for seg både ting og tang (helst separat). Det er massevis av emner dere kan dekke og gjøre forståelig for den gjengse leser. -Deluze 3 Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 "Slik finner du den beste spill TV-en" Skrivefeil i overskriften. Om dere vil unngå den knotete "spill-TV-en", så kan dere vel bare skrive "Slik finner du den beste TV-en til spill?" (evt. spillfjernsynet). Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Synes dette var en rar artikkel, er ganske så vanlig at jo dyrere tv du kjøper og da spesielt lcd m/led jo mer bildebehandling kretser er det. Ergo mer input lag...jo billigere tv du kjøper jo mindre avanserte bildebehandlings kretser er i sving og input lag minker. Og dagens skjermer som har en spillmodus gjør et fint bilde med mye input lag til et grøtete monster med lite til moderat input lag. Et bra plasma tv idag får så si aldri innbrenning, det kan få derimot image retention...to heeeelt forskjellige ting og noe som går bort forholdsvis fort. Det er også etter min mening bortkastet å kjøpe et 20.000,- tv for å få best mulig bilde på spill, da disse skjermene og spesielt etter kalibrering (noe så si ingen gjør btw...) vil gi et skikkelig bilde på film, kildemateriale av høy kvalitet i 1080p. Detaljene i et konsoll spill vil aldri ta utnyttelse i samme grad som en film på disse skjermene. Fleste som trenger en bra spill skjerm kommer langt med 5000-10000kr. Nei, dette var en artikkel en skal ta med en stor klype salt...+ for initiativ dog. Endret 27. april 2012 av _LarZen_ 3 Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Velg LED-LCD eller vanlig LCD om du spiller spill som har mange stillestående, og lyse menyer under spilling, da disse gjør at plasma kan få problemer med innbrenning. Dette er vel strengt tatt ikke noe som har vært et problem siden de tidligste generasjonene plasmafjernsyn. Det som nå skjer er, som nevnt i posten ovenfor, "image retention". Men med mindre du har tenkt å la denne menyen stå på statisk i flerfoldige timer i strekk er heller ikke dette noe man trenger å bekymre seg for. Endret 27. april 2012 av Optimuz Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Bruker selv en KDL40EX720 til spill (konsoller og PC) og er godt fornøyd med billedkvalitet/farger/sortnivå/respons. Greit å ha direkte tilgang til ting som Netflix, Youtube og Hulu også (via VPN), slipper støyen fra konsollene. 3D sliter noe med ghosting; Nvidia 3D vision og LG W2636D gir en langt bedre 3D-opplevelse. Det eneste direkte minuset så langt er selve menysystemet, som virkelig føles gammeldags (tenk Tekst-TV...) Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Flott artikkel, men alt annet enn hjelpsom for dem som tror på innholdet. Kjøper du den dyreste TVen de anbefaler, så sitter du igjen med en "spillskjerm" som har 100+ms i input lag. http://www.trustedreviews.com/lg-55lm660t_TV_review_2d-performance-and-input-lag_Page-3 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Veldig god artikkel, bra HW! Hva med å skrive en artikkel om PCskjermer? Saxy98 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Velg LED-LCD eller vanlig LCD om du spiller spill som har mange stillestående, og lyse menyer under spilling, da disse gjør at plasma kan få problemer med innbrenning. Dette er vel strengt tatt ikke noe som har vært et problem siden de tidligste generasjonene plasmafjernsyn. Det som nå skjer er, som nevnt i posten ovenfor, "image retention". Men med mindre du har tenkt å la denne menyen stå på statisk i flerfoldige timer i strekk er heller ikke dette noe man trenger å bekymre seg for. Uenig, kjenner mange med ganske moderne plasmaer der image retention er ett irritasjonmomment, det er relativt hemmende for bildekvalitet selv om det forsvinner etterhvert. AtW 1 Lenke til kommentar
Stoffer86 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Flott artikkel, men alt annet enn hjelpsom for dem som tror på innholdet. Kjøper du den dyreste TVen de anbefaler, så sitter du igjen med en "spillskjerm" som har 100+ms i input lag. http://www.trustedre...nput-lag_Page-3 Nå er det en ganske så stor forskjell på 660 og 760 så litt feil å dra inn den. 760 får jo skryt for at den er kjapp på responstiden Det er altid interessant, hvordan en skærm gengiver hurtige bevægelser i sport, spil og film, og jeg tog derfor LM760T igennem vores vanlige testscener, der presser skærmen til det yderste. Efter de såkaldte scanning backlight-systemer blev introduceret for et par år siden, så er LCD/LED-skærme blevet betydeligt hurtigere fordi responstiden er forbedret ? og det samme kan siges for LM760T. LM760 er et hurtigt LCD-TV, og selv i vores stresstest, kæmpede skærmen blot med smule sløring på hurtige bevægelser (det gør alle Tv). Der var heller ingen problemer med overdrive slør, og det er jeg sikker på specielt gamere vil sætte pris på. EDIT: Leser at input lag er målt til 30-40 ms, så ca 1.5-2.5 frames. Endret 27. april 2012 av Stoffer86 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Responstid og inputlag er ikke det samme. AtW Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Responstid og inputlag er ikke det samme. AtW Kjenner jeg er spent på å lese hva forskjellen er ATWindsor... Endret 27. april 2012 av _LarZen_ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Responstid og inputlag er ikke det samme. AtW Kjenner jeg er spent på å lese hva forskjellen er ATWindsor... Responstid er tiden det tar for en pixel å skifte farge på en skjerm, feks fra svhart til hvitt og tilbake til svart igjen. I disse dager er vel grey til grey mer vanlig å oppgi dog. Ligger kanskje på rundt omkring 10 ms på de fleste LCDer, manifisterer seg med lavere oppfattet oppløsning når ting beveger seg, og i ekstreme tilfeller ghosting o.l. Input-lag er tiden fra bildesignalet blir sendt fra din PC/konsoll (evt fra bildet begynner å rendre, avhengig av om man regner hele systemet), til det faktisk tegne opp på skjermen. Ofte kan det være oppimot 100 ms. Hvorfor er dette viktig? På film er det ikke det, på spill er det svært viktig, fordi maskinen ikke vet hva du kommer til å gjøre. Mao så vil du se noe på skjermen, du vil deretter reagere med å trykke på en knapp, men du er 100 ms for sent ute, fordi dette skjedde i spillet internt for 100 ms siden. I tillegg vil du merke at handlingen din ikke kommer før 100ms etter du trykte. En monitor kan ha null responstid, og fortsatt masse inputlag . AtW 2 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Vel slik jeg forstår det så er responstid bare et annet ord for input lag. Responstid forekommer av idet du beveger/trykker på kontrolleren, og tiden det tar for det signalet å gå trådløst til din konsoll,konsollen sender informasjon til tv, tv mottar og alt etter hvor mye bildebehandling det er på tv vil variere hvor stor responstid det blir, eller som det nå så populært kalles, input lag. Respons tid er bare en kjede hendelser som skjer, som idag kalles input lag. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er vel en "advokatdefinisjon". Responstid er vel "hvor lang tid bruker den på å skifte bilde", mens input lag er: "Hvor lang tid tar det mellom den mottar bildet og det blir tegnet?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå