Gå til innhold

Vondt i et kne


infinitiv

Anbefalte innlegg

Etter å ha syklet et par mil har jeg opplevd flere ganger å bli veldig øm i mitt høyre kne utover dagen eller på kvelden. Det har ikke skjedd hver kveld etter at jeg har syklet, men de gangene jeg har opplevd dette kan smerten nesten beskrives som hodepine eller tannverk, bare i kneet, rett over kneskålen.

 

For cirka 6 år siden fikk jeg en fotballskade hvor jeg rev av korsbåndet i høyre kne, slik at jeg bare har ett korsbånd der nå. Kan dette være årsaken, slik at jeg kan risikere å oppleve dette resten av livet mitt når jeg sykler, eller kan årsaken være at sykkelen rett og slett er for stor for meg (noe den også er, skal kjøpe ny)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt ovenfor ta definetivt kontakt med lege og få dette vurdert ordentlig.

 

Når det er sagt så er knevondter ganske alminnelig blant syklister og kommer vanligvis fra feil oppsett. For lavt eller høyt sete eller for lite eller for mye float i pedalene er vanlige årsaker.

 

Du nevner at sykkelen din er for stor, Det kan hende at du da har setet for høyt eller kanskje krankarmene er for lange.

 

Få noen til å observere deg når du sykler, hvis du vugger med hoftene er setet definetivt for høyt.

 

Du kan også tenke litt på teknikk. Hvis man sykler mye på høye (tunge) gir kan man lettere få plager som du beskriver, prøv lavere gir og høyere kadens.

 

Se ellers: http://sheldonbrown.com/pain.html#knees

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...