Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen starter ikke... (Touran -06, 1.9 tdi)

ayasha

Anbefalte innlegg

Hei!

Bilen vår vil ikke starte. Det kommer lys i dashbordet og slik når vi vrir om nøkkelen, men ingen lyd fra motor. Er det noen som vet hva som kan være galt?

Vi har ikke hatt noen slags startproblemer tidligere, det bare skjedde helt plutselig i dag...

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du noen lyder i det hele tatt når du vrir om nøkkelen? Får du et klikk i fra motorrommet? Lyden kan være litt vanskelig å høre, så få en til å stå utenfor når du vrir om.

vanskelig å si for samboeren min står alene utenfor en matbutikk, mens jeg er hjemme :/ han sier han ikke hører noe. bare så det er sagt så har han prøvd med startkabler ;)

Lenke til kommentar

Kjørt langt?

Grunnen til at jeg spør om det kommer noen lyder overhodet, er at OM det kommer en klikkelyd fra motoren (eller rettere fra selve startermotoren), så kan det være at "innslaget" på startmotoren er sliten.

Da må startmotor overhales eller byttes. I de fleste tilfeller kan en slå med en klubbe av tre, gummi eller plast, rett på selve startmotoren. Det kan være nok til å få den til å starte der og da, og noen få ganger til. Men uansett må da startmotoren byttes. Uten at jeg kjenner denne bilen, så vil de biler jeg har vært borti, ikke kunne vise noen feilllamper når dette skjer.

Jeg ville ha bestillt veihjelp, og er man litt heldig er det en erfaren person som kommer, som nok finner noenlunde fram til feilen der og da. Å finne startmotoren på en slik bil kan nok være en viss utfordring: På mange biler er denne gjemt ganske så langt bak/under motoren, slik at en må til underfra for å finne den.

Det kan selvsagt være mange andre feil også, bare så det er sagt! Og om startmotoren snurrer men motor ikke klarer å gå, er det helt andre feil.. :-)

Lenke til kommentar

Tusem takk for svar, Fikse :) Ja det er spørs om han må bite i det sure eplet å ringe naf :( Har fått hjelp av de før med den andre bilen, men de sjekket jo ikke bilen i det hele tatt... Så er vel ikke så heldig denne gangen heller..

Bilen har gått nesten 90.000 km.

Hadde håpet dette var en filleting, så han kunne kjøre hjem bilen, men....

Han snakket forrsten om at før han parkerte utenfor butikken så drev musikkanlegget og skru seg av og på.... ? Et spor? ;)

Lenke til kommentar

Ja, at stereoen slår seg av og på kan være et spor, definitivt. Men jeg kjenner ikke bilen, så det kan være en bråte med andre feil også. Alt fra en filleting til noe mer alvorlig. 90.000 er jo ingen alder for en slik bil, men du vet, nye biler har så mye "leamikk" at "alt" kan skje, forårsaket av de mest banale ting :omg:

For meg høres det iallfall ut som at det kan være smart å få redningsbil på stedet, evt tauet til verksted. I utgangspunktet vil jeg anbefale merkeverksted, siden de kjenner bilen (og erfaring med hva som ryker hvor og når). Selv om et ordinært autorisert verksted gjerne har lavere priser i utgangspunktet, blir det fort dyrere når de må bruke lengre tid på å finne/fikse feilen (men for all del, ingen regel uten unntak) :)

Lykke til, og gi gjerne et svar her når dere vet mer :dribble:

Lenke til kommentar

Oppdatering : Han hadde fått hjelp og fikk trillstartet bilen. kjørte et lite stykke og måtte slakke ned i et lyskryss og der stoppa bilen og varsellamper og målere gikk helt bananas visstnok. Så er like langt egentlig...

Lenke til kommentar

Hmm.. Har opplevd mye det samme på en annen bil. Starter funket ikke, men fikk trillestartet. Men motor tullet seg litt, og instrumentene viste for det meste helt feilt. Der viste det seg at det var en løs kabel mellom batteri og starter, slik at den bare hadde begrenset kontakt. På den bilen gikk det et sett med kabler mellom batteri/sikringsboks, via starter og inn til dynamo. Disse gikk det varmgang i, så de delvis smeltet og tidvis kortsluttet.

Det trenger selvsagt ikke være dette som er feil på deres, men jeg blir ikke forundret om feilen ligger i området rundt starter og dynamo iallfall.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips, fikse! :) Du har vært til stor hjelp,. og jeg setter stor pris på din hjelpsomhet :)

Samboeren min ble kjørt hjem i naf-bilen istad, bilen står på verksted. Hørtes jo litt logisk ut den teorien du kom med her, for det virker jo helt klart som om det er noe elektrisk iom at lampene blinka og lyste og styra. Klokka og kmtelleren hadde restartet seg og visst.

Verkstedet er vel stengt i helga nå da sikkert, så får krysse fingrene for at de har litt tid til å ta en liten titt på mandag, selv om det var ikke akkurat medregna i budsjettet denne mnd... ;)

Lenke til kommentar

Ikke heng dere så mye opp i feilmeldinger nå. Tipper spenningen er "på bærtur" nå, så mye rart kan dukke opp uten at det trenger å bety noe som helst. Emission er jo utslipp på godt gnorsk...og det er ikke noe ukjent å få opp på en nyere dieselbil. Men ikke bry dere om den nå, det er neppe den som lager tullet.

Bilutgifter kommer alltid ubeleilig. Moores lov eller noe slikt! Been there, done that osv.

Håper det ikke blir så grisedyrt for dere :-)

Forresten så kan det være en idè å få koblet av batteriet. Er det en kortslutning et sted, så kan det bli varmt!

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar begge to! :) Ja det er vel ikke enkelt å finne feilen uten at verkstedet får tatt en titt. Kjedelig, men slik er det bare! :(

Indian : Da dynamoen din tok kveld, var motoren helt stille når du prøvde å starte den?

Vi skal se om vi får lånt oss en bil å dra på vw idag og høre om de kan se på den på mandag. Verkstedet er stengt i dag, så må snakke med de på salgsavdelingen.

Det er ikke så lenge siden vi kjøpte bilen så krysser fingre og tær for at eierskifteforsikringa til IF dekker dette........

Kommer med tilbakemelding når vi finner ut hva det er jeg.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

ayasha: Fant dere ut hva det var? Har en Skoda Rapid 2013 som har stått parkert i bilen siden mandag og da vi skulle starte den nå blinket bare alle lysene i dashboardet og det var en slags tikkelyd fra motoren, som om den prøvde å starte. Måtte gå inn med barna så fikk ikke sett mer på det nå men får gå ut i i kveld og sjekke litt mer og greit å få tips om hva vi må se etter.

Bilen fungerte fint da den ble parkert mandag ettermiddag, og har ikke merket noe tull før heller.

Endret av Papaja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...