Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kom borti CL_CMOS knappen, og nå starter ikke PC-en

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er meget uerfaren med Datamaskiner, bruker de bare til å spille med. Men iallefall, jeg skulle sette inni kabelen til headsettet mitt i sted, og klarte å komme ani CL_CMOS knappen ved et uhell...... PC-en slo seg av med en gang, og når jeg nå prøver å starte den igjen så kommer "Starter Windows" meldingen opp i noen få sekunder også får jeg Blåskjerm og PC-en restarter seg. Dette skjer om og om igjen uten at PC-en klarer å slå seg på igjen.

Noen som har løsninger på dette? Ville vært uendelig takknemlig hvis noen hadde klart å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk og endre sata/disk kontrolleren at denne er satt i AHCI mode.

Sjekk også HDD Boot Order - at du booter rett windows installasjon.

Ellers - prøv å huske hva du har endret på i BIOS/Cmos Settings - og legg inn manuelt det samme som du hadde - etter at du har brukt "Load Optimized Defaults".

Lenke til kommentar

Selv om du ikke har endret noe selv, så kan maskinen være satt opp med andre settings i BIOS enn hva som er standard. Dette gjøres bla. for å optimere ytelsen på bla. disksystemet. Når BIOS nullstilles kan det føre til at Windows ikke klarer å snakke med disken med den driveren Windows forventer å kunne bruke.

Ta en titt inn i BIOS, og se hva f.eks. diskkontrolleren er satt opp som.

Hvis den ikke er i AHCI-mode, kan du teste om det løser problemet å endre den til AHCI. Hvis ikke kan du endre tilbake, eller ta en ny reset, no harm done.

Lenke til kommentar

Clear_CMOS verdiene er ikke samme som optimaliserte defaults.

Så om du har clearet cmos settings må/skal du alltid bruke "Load Defaults" eller "Load Optimized Defaults" om denne finnes for å få satt alt til 'vanlige' standardiserte instillinger igjen.

Hilsen en føre dette BIOS modder.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...