d'espresso Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei. Per leverer inn en maskin til en butikk, når han leverer den blir han gjort oppmerksom på at dersom det ikke er en garantisak må Per betale. Det synes Per er urimelig, men det gjør ikke butikken. Har noen en paragraf (prøvd å søke, uten hell), som tilsier at forbrukeren må betale for feilsøking evt. rep når det ikke er garanti? Takk! Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Synes ikke dette er urimelig.Hvis det ikke er garanti,vil jo dette være som et service-oppdrag for butikken/verkstedet,og det må man jo betale for . Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Er helt enig med deg, og det er det som er fasiten.. Men skulle gjerne hart en klokkeklar paragraf Lenke til kommentar
darket Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 du må få beskjed om dette ved innlevering, at hvis det ikke dekkes av garanti\reklamasjon så må du betale for frakt og evnt sjekk. Har du ikke fått denne beskjeden kan du nekte å betale. har du skrevet under på dette eller fått beskjeden muntlig må du betale. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Tja, det bygger jo på flere paragrafer i lovverket. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36. § 28. Tilbakeholdsrett Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av mangelen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. 2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Hei. Per leverer inn en maskin til en butikk, når han leverer den blir han gjort oppmerksom på at dersom det ikke er en garantisak må Per betale. Det synes Per er urimelig, men det gjør ikke butikken. Har noen en paragraf (prøvd å søke, uten hell), som tilsier at forbrukeren må betale for feilsøking evt. rep når det ikke er garanti? Takk! Synes ikke dette er urimelig.Hvis det ikke er garanti,vil jo dette være som et service-oppdrag for butikken/verkstedet,og det må man jo betale for . Er helt enig med deg, og det er det som er fasiten.. Men skulle gjerne hart en klokkeklar paragraf Her tror jeg du enten har lest oppgaven og/eller fasiten feil, eller så har oppgaveskriveren blandet sammen garanti (§18a) og reklamasjonsrett på en mangel (§16). Hvis vi kan forutsette at Per er forbruker, og han har kjøpt tingen fra butikken han leverer den inn i så gjelder Forbrukerkjøpsloven, se http://www.lovdata.n...020621-034.html for hele loven. §30 sier om avhjelp ifm med avhjelp for en mangel: "Gjennomføring av avhjelp [...]Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.[...]" Paragrafen sier at hvis det ikke er en mangel ved tingen kan butikken kreve betaling hvis de har gjort oppmerksom om det på forhånd. At en ev. garanti (§18a) ikke dekker reparasjonen betyr absolutt ikke at forbrukeren selv må dekke reparasjonen, han kan likevel ha rett på en kostnadsfri reparasjon hvis det er en mangel etter Forbrukerkjøpsloven (§16). Endret 27. april 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hvis det gjelder reklamasjon på mangel etter fkjl. leter du etter § 30 tredje ledd. Hvis det gjelder garanti har vi noe her i landet som heter avtalefrihet Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Betaling for forundersøkelse er ikke noe uvanlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå