Redaksjonen. Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det finnes mange ulike harddisker på markedet, men hva bør du velge? Vi gir deg råd og tips i vår anbefaling. Anbefaling: Harddisk Lenke til kommentar
BAT Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Siden dere linker til SSD anbefalingen så burde kanskje den også vært oppdatert. Den er oppdatert 10 juli i fjor og det har skjedd ganske mye siden da. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Siden dere linker til SSD anbefalingen så burde kanskje den også vært oppdatert. Den er oppdatert 10 juli i fjor og det har skjedd ganske mye siden da. Hei, Harddiskene ble nettopp tatt, og SSD-ene er neste punkt på lista :-) 2 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Først av alt, som jeg har skrevet i de fleste guidene skrevet de siste dagene, er det veldig bra at dere kommer med slike saker som det her, men det er to ting jeg stusser over: 1. Jeg stiller meg litt spørrende til inndelingen av "Budsjett", "Mellomklasse", og "High-end". Inndelingen synes jeg er god når det kommer til prosessorer, grafikkort og andre komponenter hvor det er vesentlige forskjeller mellom de ulike klassene, mens her er det strengt tatt kun lagringskapasitet som skiller (to av klassene for stasjonære). Hva med "Under 1000,-", "1000-1500,-" og "2000,- og videre"? 2. Hva med å utdype eventuelle forskjeller mellom Seagate Barracuda og WD Black? For hva er det som gjør WD Black 2 TB til et godt mellomklasse valg når en kan kjøpe en 2TB under budsjettklassen (Seagate Barracuda)? Er det virkelig en klasseforskjell mellom disse to produktene? -Deluze 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+654231 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Synd at Samsung la opp kampen om HDD. Deres spinpoint serie har aldri sviktet (meg), og lyden er så godt som ikke eksisterende.. Lenke til kommentar
Ahjohnsen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Det er synd at artikkelen ikke nevner at WD Velociraptor finnes i laptop størrelse med en kapasitet på 600GB. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 støtter ikke HK P8Z68 V PRO en SSD funksjon der man kombinerer av noe slag? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Synd at Samsung la opp kampen om HDD. Deres spinpoint serie har aldri sviktet (meg), og lyden er så godt som ikke eksisterende.. De la ikke opp, de solgte delen til Seagate, som også er veldig gode, om ikke bedre. Du får fortsatt kjøpt Samsung F3 diskene f.eks, men da under navnet Seagate Barracuda (F3). 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg synes denne artikkelen har et stort forbedringspotensiale når det gjelder selve støynivåene på diskene som det rett og slett ikke nevnes noe om når hver enkelt anbefales. Det er forskjeller mellom WD og Seagate og spesielt 10.000rpm vs 5200rpm disker. Generelt er Seagate diskene noe mer stillegående enn Western Digital , men det er ganske stor forskjell mellom hver enkel og noen modeller hos WD kan oppfattes som mer stillegående enn lignende modeller hos konkurrenten. Man har jo litt kjapp informasjon her , Tomshardware har vel noen artikler også om saken om jeg ikke husker feil. 2 Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Det er synd at artikkelen ikke nevner at WD Velociraptor finnes i laptop størrelse med en kapasitet på 600GB. Hvis det er BLHX serien med Velociraptor disker som f eks WD6000BLHX du tenker på så er det helt riktig at disse leveres som ren 2,5" disk uten 3,5" "Icepack" kjøleløsningen. Grunnen til dette er at BLHX så vidt jeg husker er ment for bladservere og high end arbeidsstasjoner med egnet kjøleløsning. 1 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Jeg ønsker ikke selv, og anbefaler heller ikke de som spør meg å kjøpe en roterende OS disk om det ikke det skulle være spesielle behov (kapasitet). Alle som har en hjemmeserver/NAS burde glemme disse snurrebassene og heller satse på SSD Selv har jeg fortsatt en 1T disk i den stasjonære der arkiv, bilder og backup ligger som speiles automatisk på NAS og Linux server. Har vurdert å kjøre "HDD-fri" men må innrømme jeg ikke føler meg helt avslappet med å kun la dette ligge på servere. Her i huset kjører 1 av 4 Laptop'er, 2 av 5 stasjonære og en Linux server OS på SSD, og da kun Laptop'en som eneste disk. Så det er et stykke igjen... Endret 30. april 2012 av morten_b 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) 2. Hva med å utdype eventuelle forskjeller mellom Seagate Barracuda og WD Black? For hva er det som gjør WD Black 2 TB til et godt mellomklasse valg når en kan kjøpe en 2TB under budsjettklassen (Seagate Barracuda)? Er det virkelig en klasseforskjell mellom disse to produktene? De nevner jo dette med garanti, du har 5år med Western Digital kontra 2år med Seagate som nylig reduserte (nylig og nylig, er vell 6mnd+ siden?) sin garantitid på disker fra 5 til 2år. I Norge har vi jo uansett 5år reklamasjonsrett men det lover jo bra når produsenten selv garanterer disken i 5år. Forøvrig så er vell Black serien til Western Digital ifølge StorageReviews.com ørlitegran raskere. Selv går jeg stort sett fra Western Digital sin RE (RAID Edition / Enterprise) serie, og etter harddiskkrisen som følge av flommen i Thailand så har jo stort sett Western Digital RE4 vært priset noenlunde likt med Western Digital Black serien (har dog blitt litt forskjell igjen nå) så du kunne plukke deg opp en raskere, mer driftsikker disk til samme prisen av consumer modellen. Hvorfor betale noen hundrelapper ekstra for RE-serien, jo rett og slett fordi alle 3.5" disker jeg bruker står i filserveren og det siste du ønsker er at disker i en 24/7 server skal gå kvelden så 10TB med data går rett ut av vinduet. Kjører riktignok ZFS RAIDZ-2 så to disker kan jo ta kvelden før det er fullstendig krise, men jeg betaler litt ekstra for å holde meg på det jeg føler er den litt ekstra sikre siden. Min erfaring er at du gjerne opplever raskere og mer effektiv service fra produsenten så fort du har enterprise / business produkter og ikke consumer produkter også. Hadde 4x Seagate Barracuda 7200.12 (?) 2TB i en QNap TS-459 Pro for noen år tilbake og iløpet av en måned så hadde to av diskene tatt kvelden og RAID5 oppsettet var kaputt. Endret 1. mai 2012 av RamGuy 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Takk for et fyldig svar RamGuy! Spørsmålet mitt var mer rettet mot artikkelforfatter som tanker om hva jeg mener burde ha vært med i artikkelen, men jeg setter pris på svaret ditt. For ditt oppsett, og tilsvarende, forstår jeg at det er verdt de ekstra kronene for å få en mer driftsikker disk, men for den gjevne bruker (som forhåpentligvis har sikkerhetskopier på en ekstra disk) virker det ikke like nødvendig (selv om jeg absolutt kan se argumentasjonen for det). Det som gjør meg litt trist (og samtidig glad) er svar av den typen du kommer med. Det første som slå meg er at (noe av) dette er ting som burde vært med i artikkelen, og dette er en tanke som slår meg ofte. Tristheten kommer dermed av manglende dybde i artikler, og gleden kommer av at det er noen individer på forumet som innehar stor kunnskap på ulike felt. Kudos til dere! Tips til HW: Jeg har vondt for å tro at dere ikke legger merke til de nettopp nevnte individene. Hva med å ta i bruk deres kunnskaper under arbeidet med å skrive artikler? -Deluze 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 2. Hva med å utdype eventuelle forskjeller mellom Seagate Barracuda og WD Black? For hva er det som gjør WD Black 2 TB til et godt mellomklasse valg når en kan kjøpe en 2TB under budsjettklassen (Seagate Barracuda)? Er det virkelig en klasseforskjell mellom disse to produktene? De nevner jo dette med garanti, du har 5år med Western Digital kontra 2år med Seagate som nylig reduserte (nylig og nylig, er vell 6mnd+ siden?) sin garantitid på disker fra 5 til 2år. I Norge har vi jo uansett 5år reklamasjonsrett men det lover jo bra når produsenten selv garanterer disken i 5år. Forøvrig så er vell Black serien til Western Digital ifølge StorageReviews.com ørlitegran raskere. Selv går jeg stort sett fra Western Digital sin RE (RAID Edition / Enterprise) serie, og etter harddiskkrisen som følge av flommen i Thailand så har jo stort sett Western Digital RE4 vært priset noenlunde likt med Western Digital Black serien (har dog blitt litt forskjell igjen nå) så du kunne plukke deg opp en raskere, mer driftsikker disk til samme prisen av consumer modellen. Hvorfor betale noen hundrelapper ekstra for RE-serien, jo rett og slett fordi alle 3.5" disker jeg bruker står i filserveren og det siste du ønsker er at disker i en 24/7 server skal gå kvelden så 10TB med data går rett ut av vinduet. Kjører riktignok ZFS RAIDZ-2 så to disker kan jo ta kvelden før det er fullstendig krise, men jeg betaler litt ekstra for å holde meg på det jeg føler er den litt ekstra sikre siden. Min erfaring er at du gjerne opplever raskere og mer effektiv service fra produsenten så fort du har enterprise / business produkter og ikke consumer produkter også. Hadde 4x Seagate Barracuda 7200.12 (?) 2TB i en QNap TS-459 Pro for noen år tilbake og iløpet av en måned så hadde to av diskene tatt kvelden og RAID5 oppsettet var kaputt. Jo, men samtidig så er det relativt abnormalt med så liten prisforskjell, til vanlig er RE-disker ofte oppimot 50% dyrere enn tilsvarende consumer-variant. Og i utgangspunktet er ikke to disker som klikker i løpet av en måned noe problem, fordi man bytter disker raskere enn det. Men det blir jo en individuell vurdering såklart. TIl RAID-bruk med consumer-disker så vil jeg uansett anbefale hitachi, som er godt egent til det. AtW 2 Lenke til kommentar
Pusekatten Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvor er det egentlig blitt av Samsung Spinpoint F3 1TB? Dette var jo den raskeste 7200rpm disken til normal pris etter hva jeg husker. Forstår at hw.no ikke tar den med, når den ikke er å finne i butikker mer :/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvor er det egentlig blitt av Samsung Spinpoint F3 1TB? Dette var jo den raskeste 7200rpm disken til normal pris etter hva jeg husker. Forstår at hw.no ikke tar den med, når den ikke er å finne i butikker mer :/ Samsung lager vel ikke disker lenger. AtW Lenke til kommentar
hpha Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hei. Finnes det en søkestreng i "prisguide" som kan skille ut de laptoppene som har plass til to harddisker/ SSDer? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvor er det egentlig blitt av Samsung Spinpoint F3 1TB?Dette var jo den raskeste 7200rpm disken til normal pris etter hva jeg husker.Forstår at hw.no ikke tar den med, når den ikke er å finne i butikker mer :/Samsung lager vel ikke disker lenger.AtW Som det ble skrevet i et innlegg lenger opp, så ble Samsung sin HD-divisjon kjøpt opp av Seagate, og samme disken heter nå Seagate Barracuda F3 1TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746602 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 2. Hva med å utdype eventuelle forskjeller mellom Seagate Barracuda og WD Black? For hva er det som gjør WD Black 2 TB til et godt mellomklasse valg når en kan kjøpe en 2TB under budsjettklassen (Seagate Barracuda)? Er det virkelig en klasseforskjell mellom disse to produktene?De nevner jo dette med garanti, du har 5år med Western Digital kontra 2år med Seagate som nylig reduserte (nylig og nylig, er vell 6mnd+ siden?) sin garantitid på disker fra 5 til 2år. I Norge har vi jo uansett 5år reklamasjonsrett men det lover jo bra når produsenten selv garanterer disken i 5år. Forøvrig så er vell Black serien til Western Digital ifølge StorageReviews.com ørlitegran raskere.Selv går jeg stort sett fra Western Digital sin RE (RAID Edition / Enterprise) serie, og etter harddiskkrisen som følge av flommen i Thailand så har jo stort sett Western Digital RE4 vært priset noenlunde likt med Western Digital Black serien (har dog blitt litt forskjell igjen nå) så du kunne plukke deg opp en raskere, mer driftsikker disk til samme prisen av consumer modellen.Hvorfor betale noen hundrelapper ekstra for RE-serien, jo rett og slett fordi alle 3.5" disker jeg bruker står i filserveren og det siste du ønsker er at disker i en 24/7 server skal gå kvelden så 10TB med data går rett ut av vinduet. Kjører riktignok ZFS RAIDZ-2 så to disker kan jo ta kvelden før det er fullstendig krise, men jeg betaler litt ekstra for å holde meg på det jeg føler er den litt ekstra sikre siden. Min erfaring er at du gjerne opplever raskere og mer effektiv service fra produsenten så fort du har enterprise / business produkter og ikke consumer produkter også. Hadde 4x Seagate Barracuda 7200.12 (?) 2TB i en QNap TS-459 Pro for noen år tilbake og iløpet av en måned så hadde to av diskene tatt kvelden og RAID5 oppsettet var kaputt. Ser definitivt poenget ditt, og har også vurdert det til egen hjemmeserver, men når man får kjøpt en Seagate 7,2K til 900,- vs. WD RE4 til 2000,- (priser fra komplett.no nå i dag), så kjøper jeg heller 2 rimelige fra Seagate, enn en RE-disk. Min erfaring er at disker sjeldent ryker, men om de ryker, så er det gjerne pga for svak PSU (strømforsyning) eller så har man ustabil strøm der man bor, og en UPS burde da være en obligatorisk del av oppsettet. Dessverre er det nok gjerne hjemmebrukerne som i større grad burde anbefales disse diskene, da de sjeldent kjører backup, men i stor grad flytter filene til en billig NAS eller eksterndisk, og tror de har en backup. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Etter å ha hatt 5+ Seagate barracuda-disker, som alle tok kveld innen ett år, kan jeg ikke med god samvittighet anbefale de til noen. Jeg har en 1 måned gammel 2tb fra seagate som lager voldsomme klikkelyder, og sikkert har noen dager igjen. Det er mindre risikabelt å drive med flammeblåsing i en hydrogen-luftballong, enn å stole på seagate til å ta vare på viktige data. Har et full size Lian Li med god ventilasjon, og har til sammenligning aldri hatt problemer med noen samsung-disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå