Petterfp94 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Heisann! Sitter nå i samme situasjon nå som mange andre før meg. Jeg er nå ett år fra å måtte bestemme hva det skal bli av meg i livet. Jeg er i skrivende stund 18år, og går 2. året på vgs, hvor jeg tar realfag på almenn linje. Jeg har siden jeg var liten drømt om en karriere innen forsvaret. Når jeg var i 8års-alderen skulle jeg bli jagerflypilot, etterhvert utviklet det seg til en drøm om å bli kaptein (Ja, jeg vet overgangen er stor), men i det siste har jeg lurt mer og mer på å gå jeger-veien. For å beskrive situasjonen min litt bedre - så dere får ett bedre bilde av meg - Så jobber jeg nå på ett treningssenter på deltid. Her tilbringer jeg det meste av tiden min utenom både skole og jobb. Styrken har aldri vert bedre, har jobbet meg opp i vekt i løpet av det siste året (Gått fra 68kg 'fett' til 83kg 'muskler'), og skal nå 1.mai begynne på en opptrappingen på kondisjonen, og satser på å ha en fin kombinert styrke/utholdenhet i løpet av det neste året. Hverken snuser, røyker eller drikker, men er ingen taper av denne grunn *STOLT*! Jeg drømmer stadig om en militær utdannelse - og gjerne karriere. Men en av tingene jeg setter som "krav" for at jeg skal ville gå denne veien, er at jeg skal få brukt utdannelsen. Jeg ønsker derfor f.eks ikke å gå noen form for krigsskole, for etter det inntrykket jeg har fått, er dette bare en lederutdannelse som setter deg i stand til å planlegge taktiske operasjoner og lede disse fra sikker avstand (Gi gjerne beskjed om jeg tar feil her). Mitt ønske er å kunne bruke treningen jeg får, til å delta skarpt på frontlinjen i utenlandske operasjoner. At marinejeger-veien er rett å gå i forhold til dette, er jeg ikke i tvil om. Men er og litt i frykt av at dette er en livstil, og ikke en jobb. Jeg er en gutt som og ønsker muligheten til å kunne stifte familie en dag, reise på ferier og kjøpe båt Er det noen her inne som sitter på informasjon om hvor en gutt som meg burde prøve seg i det norske forsvar? Takker på forhånd for gode svar Vet det ble mye her, men ønsker å fremstå som seriøs, og ikke som en av disse som skal bli kul spion når de blir stor. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Har du tenkt på førstegangstjeneste? Litt av grunn til at jeg spør om det er fordi det kan gi en "liten" pekepinn på hva du går til. Og førstegangstjenesten kan være en hjelper for at du skal få en jobb i forsvaret. Da spesielt hvis du ikke vil gå krigskole eller befalskole Vil skrive opp de mest "vanlige" måtene å jobbe i forsvaret: Befalskole: 1 års utdanning + 1 år praksis. Du vil få graden sersjant. Etter pliktåret kan du søke på avdelings befal stillinger i forskjellige deler av forsvaret. Du kan være avdelings befal til du blir 35 år. Du trenger ikke førstegangstjeneste for å komme inn. Grenader/Matros: Vervet i forsvaret. Du har en 3 års kontrakt som du kan få utvidet en gang (i noen spesielle tilfeller 2 ganger). Så da kan du jobbe mellom 6-9 år som grenader/matros. Etter det må du enten ta befalskole eller krigskolen. Maks alder for vervet personell i forsvaret er 35 år. Fullført førstegangstjeneste er et krav på de fleste stillingene som jeg har sett Krigskolen: Finnes to typer. Den vanlige er hvor du går befalskole først. For så søke deg til krigskolen som da blir 3 år. Eller så kan du gå gjennomgående krigskole, som er 4 år. Du kan lese mer på forsvarets sine sider. Eller så kan du spørre hvis det er noe som er uklart. Utifra det jeg leser så virker det som du er mest giret på å komme deg utenlands. Stemmer det? Hvis jeg var deg ville jeg da ha gått førstegangtjeneste. Helst noe som er aktuelt for å komme deg utenlands. Sikter du for å gjøre noe operativt under førstegangstjenesten så pleier som regel det å holde. De forskjellige grenene har alle styrker som er utenlands til en viss grad. Men du må tenke på at du blir grenader som vil kunne jobbe i 6-9år. Så hvis du vil tenke langsiktig så er krigskolen veien å gå. Grenader får deg så langt, så stopper det. Det samme er det med befalskolen. Selv har jeg tenkt å gå befalskole, jobbe noen år som avdelings befal for så søke meg inn på krigskolen. Og ikke for å være frekk. Men du bør tenke deg litt bedre om. Selvom du sier at krigskolen ikke passer for deg, så er det ikke sikkert at noe annet vil passe. Bare fordi du trener på treningsstudio så betyr ikke det at du vet hva du går til. Jeg har sett folk som har vært bra fysisk knekke sammen fordi de ikke takler det psykiske. Jeg vil anbefale deg å gå førstegangtjeneste. Hvis du vil ha noe hardt og slitsomt så kan du prøve deg som fallskjermjeger. Eller så søker du deg dit du har interesse for. Lenke til kommentar
Petterfp94 Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Tusen hjertelig takk for utfyllende og godt svar. Jeg presiserte det kanskje ikke godt nok i innlegget mitt, men gjeldende spørsmål var ang. førstegangstjeneste ja. Det stemmer til dels det du sier ang utlandet. Jeg er giret på det, men for å jobbe! Jeg ønsker - som jeg prøvde å si i sted - bruke treningen jeg får! Spørsmålet mitt var egentlig en del siktet mot, hva som er lurt for meg å velge i førstegangstjeneste for å kunne delta i skarpe operasjoner. Så må jeg og få presisert at jeg ikke sa at krigskole ikke passet for meg, men at inntrykket mitt var slik. En av grunnene til at jeg skrev innlegget var for å lære mer av andre sin erfaring. Må le litt av meg selv, jeg skjønner godt at du ber meg tenke meg om "Bare fordi du trener på treningsstudio så betyr det ikke du vet hva du går til". Du må IKKE må dette intrykket av meg! Fullstendig feil! Hehe. Jeg er en veldig lærd person, som sitter på svært mye kunnskap. Jeg vet godt hvilke treningsrutiner som trengs for å bestå de fysiske målene. Når det kommer til de psykiske har jeg allerede laget en liste over verste frykter jeg IKKE skal la meg knekke av. Jeg er klar over at visse retninger innen forsvaret er svært psykisk krevende. Å jeg tror absolutt ikke at jeg tror jeg har det som kreves - Enda. Er til dels derfor jeg skriver dette innlegget, for å kunne rette meg mer mot det valget jeg kommer til å ta når jeg søker meg inn til førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Tusen hjertelig takk for utfyllende og godt svar. Jeg presiserte det kanskje ikke godt nok i innlegget mitt, men gjeldende spørsmål var ang. førstegangstjeneste ja. Kom ikke helt klar frem. Men da skjønner jeg litt mer hva du mener. Spørsmålet mitt var egentlig en del siktet mot, hva som er lurt for meg å velge i førstegangstjeneste for å kunne delta i skarpe operasjoner. Der har du nokså mange muligheter. Velg noe som virker litt operativt. Panserbataljonen 2. Bataljonen Sanitet Vakt og Sikring (alle grenene) NIS (luftforsvaret) Samband (er kanskje ikke helt det du er ute etter hvis du tenker i første linje) CSS bataljonen Militær politiet (samme som samband) Hundefører Er helt sikkert flere stillinger som egner seg i utenlandstjeneste. Vet at flere i luftvern ble spurt om de ville bli med i intops, da som vakt og sikring. Ditt første mål etter førstegangstjeneste burde være å komme deg inn i TMBN. Avdelinger innenfor TMBN er som regel de som blir først sendt ut til utenlandsoperasjoner. Så må jeg og få presisert at jeg ikke sa at krigskole ikke passet for meg, men at inntrykket mitt var slik. En av grunnene til at jeg skrev innlegget var for å lære mer av andre sin erfaring. Beklager det. Trodde du snakket om å jobbe fult i forsvaret. Og da kan du sjelden komme langt uten krigskolen. Var derfor jeg nevnte det. Når det kommer til de psykiske har jeg allerede laget en liste over verste frykter jeg IKKE skal la meg knekke av. Det er bra. Bare tenk om de tingene kan knekke deg når du er sulten, trøtt og går på din siste energi. Men jeg vil ikke skremme. Det er for at du skal være forberedt Endret 27. april 2012 av toy_man Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det psykiske er vel litt tøffare enn berre noe fobier. Spesielt om du vil til utlandet. Du må inse at du kan bli skutt. Dine venner kan bli skutt og drept rett i øya på deg. Greier du isolere det vekk og fortsette med det du skal gjere? Om dokke blir beskutt, greier du å holde hodet kaldt og gjere det du skal? Greier du å drepe noe selv? Og som toy_man skreiv, når du er heilt utmatta og har null energi igjenn, så du 20km du må springe? Underveis krysse ei iskaldt elv? Hiv på noe som krever styrke? Det er ikkje for å skremme deg, men tenk litt over det. Ja, sjansen er ikkje så stor at du blir drept eller skal drepe noen. Men den er der. Og då er det EKSTREMT viktig, at du har det psykiske som skal til. Lykke til anyway! Lenke til kommentar
Petterfp94 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Igjen, takk til deg Toy-man! Nå ser det ut som vi er på samme bølgelengde her. Tusen takk for mange gode tips, alt tas til vurdering! cefey: Tusen takk for litt skremming, det kan nok ofte trenges for å få sånne gutter som meg ned tilbake på jorden igjen. Jeg er fult forberedt på at denne "drømmen" er reint styrt av tenåringen i meg som har sett for mange filmer og spilt for mye play-station. Jeg er forberedt på å få hjemlengsel etter en uke, og er forberedt på å innse at dette ikke er noe for meg. Men samtidig så er det en del av meg som tror at dette er skjebnes-bestemt, at alt så langt i livet har vert en prøvelse for å lede meg til det øyeblikket hvor jeg får bestått gjennomført jeger-.kurs (eventuelt). Jeg har kjøpt en del bøker jeg og bruker som en forberedelse, for å få et bilde av hvordan livet som soldat faktisk er. Akkurat nå holder jeg på med Andy McNab sin "Spoken from the front" som er en fortelling om Afghanistan-krigen, gjennom øynene på både soldater, kokker, mekanikere osv. Jeg fullførte akkurat Thomas Rathsack sin "Elitesoldat" Som var en fantastisk bok, ANBEFALES! Og "Brødre i Blodet" venter. Den er jeg meget spent på siden dette er en norsk bok, om norske soldater, fra en norsk forfatter, som og er offiser i forsvaret! Forberedelsene er i gang, uansett hvilket liv som venter meg. En fysisk sterk kropp, ett åpent og sunt sinn, en ståpåvilje, og sunn livstil, er alle egenskaper jeg har opparbeidet meg grunnet drømmene mine, men uansett - Ikke akkurat bortkastet enten det blir soldat av meg eller ikke! Beklager det. Trodde du snakket om å jobbe fult i forsvaret. Og da kan du sjelden komme langt uten krigskolen. Var derfor jeg nevnte det. Jeg snakker jo til dels om en karriere vei i forsvaret, som innebærer å jobbe fult (?). Kan du utdype dette litt? Endret 28. april 2012 av Petterfp94 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Beklager det. Trodde du snakket om å jobbe fult i forsvaret. Og da kan du sjelden komme langt uten krigskolen. Var derfor jeg nevnte det. Jeg snakker jo til dels om en karriere vei i forsvaret, som innebærer å jobbe fult (?). Kan du utdype dette litt? Klart jeg kan. Jeg tenker da på at du vil jobbe i forsvaret når du er over 35 år?. Det er som jeg skrev i første post, tre forskjellige hovedmåter å jobbe i forsvaret. Med befalskole utdanning eller grenader stilling kommer du bare så langt i forsvaret. Med grenader vil du kunne jobbe i 6 år (det som er mest vanlig, i enkelte tilfeller så har noen jobbet i 9 år) og du kan ikke jobbe videre som grenader hvis du fyller 35 år selvom du har bare jobbet i 3 år. Men etter du har vært grenader så kan du søke befalskole. Noen grenaderer får også tilbud om kurs. Som er kortere en vanlig befalskole utdanning uker og gir deg graden sersjant. Med befalskole kan du jobbe i en av forsvarets avdelinger til du er 35 år. Etter det så må du gå krigskole for å ha noen sjanse videre. Så hvis du vurderer å jobbe i forsvaret til du kan pensjonere deg. Så må du nesten vurdere krigskolen. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du kan bli spesialist, ingen av befalene mine har Krigskolen og noen var over 35 men alle hadde kontrakt i forsvaret pga. sine spesialiterer som spesialister på hund. Men da hadde jo begge jobbet flere år på hundeskolen begge som sjef for utdanningseksjonen osv. Så vanskelig å få spesialist kontrakt, men det finnes. Er også snakk om å utvide spesialist kontrakter spesielt til sliterne i TMBN som har vært sersjanter, fenriker, løytnanter og kapteiner uten Krigskole som ikke vil ta krigskolen da det er takk og farvell til det operative etterhvert. Lenke til kommentar
Petterfp94 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Med befalskole kan du jobbe i en av forsvarets avdelinger til du er 35 år. Etter det så må du gå krigskole for å ha noen sjanse videre. Så hvis du vurderer å jobbe i forsvaret til du kan pensjonere deg. Så må du nesten vurdere krigskolen. Skjønner. Men dette er vell et valg jeg kan ta i senere tid. Dersom jeg finner ut etter en stund at jeg ikke ønsker å fortsette innen forsvaret etter jeg fyller 35år, det er på en måte det operative som lokker meg. Ikke ledelses-stillinger. Er vell ikke noen aldersfrist på krigskolen? og uansett, så lenge du har den "foten innafor", og har vist deg som dyktig i det opperative så er det vell enklere å kunne gjennomføre krigskole seinere? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Øv mye fysisk. Øv mot kravene som forsvaret stiller. Pull-ups, push-ups (prøv gjerne makse eller så mange du greier på 2 min), samt marsj med sekk og jogging. 6-er kravet på befal skulen, under 9:30 på 3k, er VELDIG tøft krav. Ein må springe i fleire, fleire månader for å greie den. Har opplevd selv at overgong frå gym til det forsvaret ser på, var litt tøffare enn først antatt Lenke til kommentar
Petterfp94 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Øv mye fysisk. Øv mot kravene som forsvaret stiller. Setter pris på tipsene. Men de fysiske testene er ikke ett problem i det hele tatt. Jeg har klargjort periodeplaner for de neste 2år omtrent. Da selvfølgelig basert på at alle mål nås. Men når det gjelder fysisk trening så har jeg ingen problemer. Ikke se på meg som en gymrotte som tror jeg er verdens sterkeste kun fordi jeg sier jeg trener på treningssenter. Hehe. Jeg har tror jeg begynner etterhvert å få rimelig god greie på mer og mer, men man blir selvsagt aldri utlært og innspill, tips, og teorier fra andre er alltid ønsket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå