Gå til innhold

Hva er rimelig tid for å fikse en defekt router? (Dustinhome)


Anbefalte innlegg

Bestilte en Asus RT-N66U og den klarte bare ca 40Mb både på tråd og trådløst. Sendte den tilbake til dustinhome etter en tlf samtale med support. Personen jeg snakket med sa de skulle sende en ny umiddelbart når de mottok retur av router.

 

Dette har ikke skjedd og support på e-post sier da: "Det er mulig at vedkommende har logget feil da i så fall, regner med at han har lovet å ta den på plussgaranti. Jeg får dessverre ikke gjort om dette nå når den allerede er sendt til leverandøren."

 

Dustinhome fikk returen 13.04 og ennå har jeg altså ikke hørt noe fra de etter at de sa: "Routeren er sendt til leverandøren for test. Vi venter på tilbakemelding fra leverandøren. Oppdatering vil bli sendt når vi mottar den."

 

Personlig syns jeg det er dårlig service og først love ting, for så å si de ikke kan gjøre noe med deres egen dårlige interne kontroll. Samtidig må det vel være en grense for "innen rimelig tid" på å få fikset et produkt - hvor lenge er da dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Selv om du som kunde ikke tror noe skjer, så er det mye ved slike forsendelser som skjer. Du sender, transporttid, de mottar og registrerer, sjekeks kanskje av egne reperatører, sjekkes videre med asus som kanskje krever den tilsendt, ny forsendelsestid osv. Vil si at typisk verkstedtid er ca. 3 uker, men har opplevd helt opp til 8 uker.

 

Noen kan være sære og kreve at du sender med nettverkskort eller i verste fall hele pcen for at de skal teste alt slik du bruker det på ditt system.

Lenke til kommentar

De tok ut retur 13.04, så det er altså 14 dager de har hatt den. Jeg som kunde bryr meg ikke om de sender den til produsent eller fikser selv. Jeg forholder meg til selger, altså Dustinhome i dette tilfellet.

 

Må vel fins noen regler/lover som sier noe om rimelig tid for repp av et splitter nytt produkt som ikke virker etter intensjonen når man kjøper det?

 

Er koblet CD modem - Router - switch - PCer/enheter. 100% samme oppsett nå foruten at router er erstattet med "HQ - RJ45 Coupler Unshielded" - altså bare koblet sammen WAN og LAN kablene der routern stod.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

 

Må vel fins noen regler/lover som sier noe om rimelig tid for repp av et splitter nytt produkt som ikke virker etter intensjonen når man kjøper det?

 

Ja, hvis en ting ikke fungerer ut av boksen, eller feiler innen 2 uker, har du rett på ny. Den regnes som DOA(Dead on arrival.)

Lenke til kommentar

Må vel fins noen regler/lover som sier noe om rimelig tid for repp av et splitter nytt produkt som ikke virker etter intensjonen når man kjøper det?

Ja, hvis en ting ikke fungerer ut av boksen, eller feiler innen 2 uker, har du rett på ny. Den regnes som DOA(Dead on arrival.)

Det er faktisk helt feil.

 

DOA-perioden er ikke lovpålagt, og er noe produsenten (eventuelt forhandleren) selv velger. De fleste har en DOA-periode på en eller to uker, mens andre ikke har det i det hele tatt. Apple har (hadde?) en DOA periode på 4 minutter mens jeg mener å ha hørt at Olympus, under visse forutsetninger, ihvertfall en gang hadde seks måneder.

 

Derimot har man rett på avhjelp (omlevering eller reparasjon) innen rimelig tid, noe Forbrukerrådet selv har uttalt er opp mot fem uker.

Lenke til kommentar

Må vel fins noen regler/lover som sier noe om rimelig tid for repp av et splitter nytt produkt som ikke virker etter intensjonen når man kjøper det?

Ja, hvis en ting ikke fungerer ut av boksen, eller feiler innen 2 uker, har du rett på ny. Den regnes som DOA(Dead on arrival.)

Det er faktisk helt feil.

 

DOA-perioden er ikke lovpålagt, og er noe produsenten (eventuelt forhandleren) selv velger. De fleste har en DOA-periode på en eller to uker, mens andre ikke har det i det hele tatt. Apple har (hadde?) en DOA periode på 4 minutter mens jeg mener å ha hørt at Olympus, under visse forutsetninger, ihvertfall en gang hadde seks måneder.

 

Derimot har man rett på avhjelp (omlevering eller reparasjon) innen rimelig tid, noe Forbrukerrådet selv har uttalt er opp mot fem uker.

 

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag og. Jeg har sikkert vært heldig de to gangene jeg har krevd nytt produkt pga DOA. Kan vel også hende at den butikkansatte heller visste mer enn meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-82119

Som nevnt er 3-8 uker min erfaring. Det jeg tenker på og som jeg har erfart er at verkstedet ofte sender spørsmål tilbake til forhandler på egne epostadresser og at forhandlere ofte glemmer å svare på det. Plutselig ønsker verksted å vite hvilken nettverkskort eller plugg den brukes på, os, serienumre osv eller de krever strømforsyningen eller annet om det ikke er sendt med.

 

Når en så ny sak ryker så burde dustin home fikset det med en gang. De brukte mindre enn ett døgn for å levere nye skjerm på døra til meg, så servicen varierer tydeligvis.

 

Personen jeg snakket med sa de skulle sende en ny umiddelbart når de mottok retur av router.

 

Har du dette skriftelig så kan du bruke det, ellers bør du kontakte dem og påpeke at det har tatt lang tid nå.

Lenke til kommentar

Har det ikke skriftlig, da det var på tlf og jeg tok ikke opp samtalen.

Han sa de hadde 20+ igjen på lager og 18 stk var bestilt av de, så han skulle legge av en av de de hadde igjen. Samtidig hadde de (dustinhome) bestilt inn over 200 til.

 

Men når jeg da tok kontakt noen dager etter at de fikk retur, så hadde de altså sendt den til leverandør og dermed kunne de ikke gjøre noe med det sier han på e-post. Så deres ord på tlf bør man altså ikke stole på - ev ta det opp, slik at man kan dokumentere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det handler vel om hvem som skal betale for det. Om de deler ut en ny til deg blir det tap for dem om ikke leverandøren har godkjent det. Når de nå engang har sendt det til verkstedet settes en hel prosess i gang. Man kan jo diskutere om det er lurt å bruke tusenvis av kroner i forsendelse, sjekk, reperasjon ++ ++ når en ny koster noen hundrelapper men så lenge dh slipper å betale så gir vel de faen.

 

Personlig så har jeg hatt bedre og raskere gratis støtte når jeg har kontaktet produsenten direkte, dvs gått utenom hele selgeren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...