Ghost Of Death Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Ok, jeg skal kjøpe hovedkortet ASUS A7N8X Deluxe og lurer hva slags prosessor jeg skal velge. Spm nr.1: Hva er forskjellen mellom Barton og Thoroughbred? Nr.2: Hva betyr egentlig 2500+? Yter den like bra som en p4 2,4 eller yter den bare like godt som p4 1,8? Nr.3: er overklokkingspotensialet noe serlig med det hovedkortet? nr.4: Hvilken kjøler duger? (Fra komplett?) Denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl ? Nr.5: Hvilken prosessor skal jeg velge? 2400+ Thoroughbred eller 2500+ Barton? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 1. barton har 512kb cache (og bygger på 0.13-micron teknologi?), tb har 256kb. 2. visstnok like kraftig som en p4 2.4 3. sikkert knakende bra 4. coolermaster duger ikke, med mindre du liker hylende vifter som tar knekken på trommehinnene dine. 5. barton, uten tvil Lenke til kommentar
Bramnar Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Svar1: Det er to forskjellige kjerner( Rett meg visst det er feil), og Barton har 512kb l2 cache og 333 Mhz bus, mot Thoroughbred som har 256kb L2 cache og 266 Mhz bus Svar2: Xp2500 betyr at den har en pr rating som tilsvarer 2,5 Ghz etter Amd sin gamle Duron prosessor visst jeg ikke husker feil, men den tilsvarer rundt om 2,4 Ghz Intel Svar3: Det duger sikkert, har ikke noen særlig erfaring med kortet Men ett kort jeg kan anbefale er Abit NF7-s v2. Det er også litt billigere, men visst du trenger ekstra funksjonen på Asus sitt så ta det, visst ikke gå for Abit. Svar4: Det virker som en grei kjøler, det er sikkert noen andre her i forumet som kan fortelle deg litt mer om den Svar5: Gå for Xp2500 Barton Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Du har fått gode svar på spørsmålene (som er rette), men kjøler anbefaler jeg deg IGLO Silent Breeze 462. Har denne selv og har vært fornøyd helt til nå.. Ikke hører jeg den nå, ettersom jeg har fått nytt skjermkort så da ble maskinen mye stillere, det eneste som plager meg nå er PSU-Vifta :oops: Ta IGLOen, hvis det ikke dukker opp noen andre som interesserer deg mere. Vifta finner du hos PS DATA (billigste plassen jeg fant). Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Takker for alle svar! Da blir det Asus A7N8X Deluxe, Barton 2500+, og Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR (er "litt" blakk nå, så ikke noe råere skjermkort) men jeg er IKKE sikker på hvilket minne jeg skal bruke! Siden jeg mest sannsynlig skal gjøre bussoverklokking, er jeg ikke sikker! Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Må desverre si meg uenig i noe av dette. Asus A7N8X er ikke et kort som klokker spesielt bra. Både busoverklokking og cpu-overklokking er mye bedre på Abit NF7 v2.0 kortene. Igloo vifter er ikke noe man bruker til overklokking med mindre det er beskjeden småklokking du skal bedrive. Coolermaster Aero7 er mye bedre til overklokking, og den har hastighetsregulering slik at man kan skru den ned til et ikke hørbart nivå når man ikke klokker. Edit: så nå at det var Aero7 du snakket om, og ikke GlacialTech.. så da er vi enige Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Spm. 1: Bartons største forskjell er at TBred har 256kb L2 minne på prosessor, mens barton har 512kb L2 minne.. Bartons prosessorer kjører på 333mhz (166*2) mens Tbred i hovedsak kjører 266 (2*133) selv om de største Tbred og kjører 333. Spm. 2: 2500+ er en PR rating som Amd bruker for å si at du får tilnærmet ytelse som en P42,5 Ghz, men da P4 systemet har Quad-pump på minnebus (4x) mens amd kjører Dobbel, så vil alltid Intel ha litt bedre MinneBåndbredde.. Spm. 3: kortet du har valgt er ikke verdens mest overklokkbare, men det er ett stabilt og godt kort som du vil komme langt med allikevel. Selv vil jeg anbefale ett abit nf7-s v2.0 Spm. 4: Den kjøleren du har valgt deg ut funker helt supert, for det er en av de bedre luftkjølerne på markedet, men vil du presse mest ut av systemet, må du nok gå for vannkjøling. Spm. 5: Der må du nesten se hva du får av stepping. Jeg har enn 2400+ som har klart å kjøre stabilt på 2618Mhz med vannkjøling, mens formann på forumet her har sin 2500+ på over 2.7Ghz.. (husker ikke eksakt..) Ønsker deg hvertfall lykke til og håper svarene mine hjelper deg litt... Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Må si meg enig med Formann og Traskas her. Men jeg holder meg ikke for god til å "Nitpicke" litt. :smile: Altså, så vidt jeg vet er det ingen ting som heter PR Rating, det heter; Performance Rating. "Rating" bare en gang, see? Performance Rating er noe AMD valgte å implementer etter at de ble så grundig parkert av Intel i "GHz racet". Men AMD hadde blitt saksøkt tilbake til steinalderen av Intel dersom de hadde gått ut og sagt at "PR 1600 er like raskt som P4 på 1600MHz". De tok derfor en liten finte og gjorde som Bramnar var inne på, og sa at: "PR1600 betyr at prosessoren er like rask som en Athlon Thunderbird VILLE ha vært, dersom vi hadde klart å kjøre dem på 1600MHz". Så om en Barton med PR på 2800 kan måle seg med en P4 på 2,8GHz får de lærde fortsette å strides om. Jeg bryr meg ikke, bransjen må snart bli enige om en PR standard uansett. P4 kommer jo nå med 3 forskellige FSB hastigheter (Alle har Quad Pumped Bus) så sånn sett burde dem jo hatt forskjellig PR også. AMD er rett rundt hjørnet med Athlon64 som benytter PR, tror ikke Intel kommer til å begynne med det før forskjellen på frekvensen begynner å bli mindre. Men man skal aldri si aldri, de er jo rett rundt hjørnet med nye prosessorer dem også. Når det gjelder valg av skjermkort; jeg hadde (som jeg har sagt ørten ganger før i andre tråder) heller kjøpt et R9500(nonpro) fra Connect 3D enn R9600. Tester viser at disse to kortene er omtrent like gode, mens de fleste holder en finger på at 9600 ikke er noen forbedring i forhold til 9500. http://www6.tomshardware.com/graphic/20030...0416/index.html som du kan se fra denne testen klarer ikke engang 9600pro å slå 9500nonpro i 3DMark2001. C3D korta er i tillegg produsert på R9700 PCB, og det har lenge vært kjent at man kan "Modde" disse i software til å yte like bra som et R9700Pro and beyond. Alt du trenger å gjøre er å installere de siste driverene herfra: http://www.omegacorner.com istedenfor originaldrivere. Jeg har samme kortet selv, og det gir meg 19200 poeng i 3DMark2001 (Det klarer mer men jeg vil ikke voltmodde hovedkortet). Nå er det jo ikke bare gull og grønne skoger, man risikerer jo å få et kort som ikke kan 9700moddes, men det kan sansynligvis klokkes fra 275MHz til ca 375MHz på core uansett. Så hvis du allikevel skal kjøpe 1500kroners kort så hadde jeg gamblet på 9500nonpro. Jeg har trålet Webshoper og det er fremdeles 5 stykker som påstår at dem har det på lager. Når det gjelder kjøling er jeg ikke noen guru, og ihvertfall ikke på luftkjøling, men Aero7 har til og med jeg fått med meg at er bra. Uansett, lykke til med valg og kjøp av nye komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå