Redaksjonen. Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Få kjøligere og mindre støyende PC med dette tipset. Minitips: Smart plassering av bærbar Lenke til kommentar
Populært innlegg ArmandAanekre Skrevet 27. april 2012 Populært innlegg Del Skrevet 27. april 2012 Jeg mener at "tips" som dette nærmest er en fornærmelse mot hardware.no's lesere.. Gi brukerne av hardware.no skikkelige tips! Et tips som har gitt meg et par timer ekstra levetid på batteriet, mindre varme og mindre støy er å skru ned maksimum prosessortilstand. Man trenger ikke være datanerd for å gjøre dette. 1. Åpne kontrollpanelet, velg "Maskinvare og Lyd" og velg Strømalternativer. 2. Mest sannsynlig står maskinen din på "balansert" ytelse. Du kan også opprette din egen strømstyringsplan basert på den balanserte. 3. Velg "Endre planinstillinger" og klikk deretter på "Endre avanserte strøminstillinger" 4. I listen som dukker opp klikker du på "plussen" ved "Strømstyring for prosessor" og etterpå "Høyeste prosessortilstand" 5. Her kan du definere maksimum ytelse på prosessoren både når den går på strøm og når den drives fra batteriet. Ved batteridrift kan du sette denne tilstanden til et sted mellom 20% og 50%. Du bør prøve litt forskjellige innstillinger, men i hovedsak bør du gå så langt ned du kan helt til du merker at maskinen blir merkbart tregere. Core i3 og andre moderne prosessorer har ganske avansert strømstyring som automatisk klokker hastigheten opp og ned avhengig av belastning.Dette fungerer bra Med "Høyeste prosessortilstand" satt til 100% vil prosessoren fremdeles klokkes ned til minimum, problemet er bare det at ved den minste antydning til belastning fyker klokkefrekvensen oppover og bruker strøm. (Standardinnstillingen for den balanserte planen er 100%) På min maskin som har en Core i3 blir ikke maskinen merkbart tregere før jeg har kommet ned til 30%. Dette fører til at f.eks scrolling av en webside IKKE klokker CPU opp til 2GHz men lar den være på 800MHz og CPU bruker ca ca. 5W i stedet for 11W. I løpet av en lang dag blir summen av dette godt merkbar. For å sjekke strømforbruk og prosessorhastighet før og etter endringen kan man bruke gratisprogrammene CPU-Z og HWMonitor. Scroll litt opp og ned på en webside med mange bilder (db.no) og se på resultatet. http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html 10 Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Er det her virkelig noe dere bruker tid på å skrive? Hvem er målgruppen deres egentlig? Bestemor? 5 Lenke til kommentar
0stepop Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg mener at "tips" som dette nærmest er en fornærmelse mot hardware.no's lesere.. Gi brukerne av hardware.no skikkelige tips! (snip...) Helt enig. Jeg og mange andre kunne ønsket hw.no var mere communitystyrt. La brukere, som deg f.eks, skrive artikler og la dem bli postet på, eller forfremmet til, frontsiden. Det er ingen tvil om at det er mange her som besitter mye nyttig informasjon som flere kunne hatt fordel av. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Next story on hw.no: fewer running applications makes your computer faster! 8 Lenke til kommentar
enl Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Denne kunne like godt vært på nettavisen/vg. Skal det være noe tips rettet mot leserne av hardware.no, bør nivået ligge over tabloid/molbonivå. Lenke til kommentar
cosm0 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Når man ser seg rundt så er det tydligvis flere enn bestemor som kunne trengt noen små "tips" Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er det. Men nettverket bør bestemme seg for "målgruppen". Det er forskjell på at en med lite IT-kunnskaper søker råd i forumet, og de som leser artiklene som de spyr av seg med lav sko. Om det skal komme mange slike "tips" så foreslår eg at de lager en egen del av nettverket som heter "PC og sånt", og linke det inn mot VG, DB osv. Da treffer de rett målgruppe. 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 HW er nå offisielt under nivået til itavisen... 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Opprett en sak på at hvis man går tom for lagringsplass trenger man ikke kjøpe ny maskin. Sikkert ingen som leser hw som vet at man kan slette/avinstallere tull fra disken Endret 27. april 2012 av JFM Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Selv ikke IT-avisen bruker spalteplass på vås som dette , skjera Hardware.no ? Dette er lavmåls av en hardware nettside. Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg blir provosert og forbanna på artikler som disse , hvem faen tror dem at vi er ? Lenke til kommentar
myreværingen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 this is racism! Neida, dere må få opp nivået litt her :o, det er KANSKJE <5% som har brukt for dette. Jeg går utifra at 99%> er enig i det @ArmandAanakre sier. Lenke til kommentar
Soppost Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Går for vanlig bordvifte jeg altså... Syns ikke det øverste bildet med sanden var det mest passende bilde til denne artikkelen. Hadde ikke vært fristene å få masse dritt og sand, spesielt, inn i datamaskina. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Suttrer fælt på denne artikkelen. Likevell er det nok av og det kommer stadig nye tråder på forumet om folk som klager over at sin bærbare blir varm og/eller at den støyer. HW.no har nok flere besøkende på sin nettside enn de som er IT guruer og de som tror de er IT guruer. Dog når det er sagt, så er Cooler Master U2 og Cooler Master U3 bedre kjøler enn Cooler Master NotePal ErgoStand. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Som eg har nevnt tidligere, det er forskjell på de som kommer inn på diskusjon.no for å få hjelp/tips, og de som går til hardware.no for å få teknisk lesestoff/nyheter. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 "Smart plassering av bærbar": Ikke sett den på en varmeovn. Ikke legg den på dyna. Dritbra artikkel. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Er det her virkelig noe dere bruker tid på å skrive? Hvem er målgruppen deres egentlig? Bestemor? Ja, fordi de fleste av oss trenger ikke en slik artikkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå