Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første forsikringssak. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei! I desember eller tidlig januar hadde jeg et uhell på en liten parkeringsplass. Det var mørkt og jeg skulle rygge, og siden det var en veldig liten plass rygget jeg veldig sakte. Kom uheldigvis borti en BMW, jeg gikk ut og forsikret meg om at det ikke var noen skader og ventet på eieren som kom etter et par minutter. Vi fant ut at det hadde blitt et lite merke i hardplasten bak på bilen hans og at jeg skulle dekke eventuelle kostnader, og en bilkyndig på stedet sa at det max kom til å ende på et par hundrelapper. Vi skrev derfor ingen skademelding, men utvekslet kontaktinfo. Han har nå i april kontaktet meg og sier at jeg skylder han for reparasjon på lakkskader til 4650,- og forsikringsselskapet hans har sendt meg skademeldingsskjema. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det var så absolutt ingen lakk som ble skadet. Som sagt var det et lite merke i hardplasten på fangeren hans, og det lille merket kan umulig ha kostet nesten 5000! Hadde nesten ikke fart på bilen, som sagt fordi jeg visste det var en risiko for å treffe noen.

Lenke til kommentar

Taksten er vel for så vidt ganske grei. Lakkering av hele "støtfangeren" vil ligge deromkring inklusive arbeid. Spørsmålet her blir vel om den "skadelidte" senere har fått seg en selvforskyldt "skade", og så bestemt seg for å belaste deg senere. Send skademeldingsskjema til hans og ditt forsikringsselskap, legg ved brev hvor du forklarer hendelsesforløpet og be om nøyaktig takstrapport.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Vi skrev derfor ingen skademelding, men utvekslet kontaktinfo. Han har nå i april kontaktet meg og sier at jeg skylder han for reparasjon på lakkskader til 4650,- og forsikringsselskapet hans har sendt meg skademeldingsskjema. Hva skal jeg gjøre?

 

Dette er en litt lei sak. Tok du eller dere noen bilder den dagen? Så lenge det ikke foreligger noen som helst dokumentasjon på hva som har hendt, blir det ord mot ord. Var det noenlunde ny BMW han hadde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skriv alltid skademelding. Ta alltid bilder. Dersom du ikke får bruk for det, er det bare å slette. Selv om det sendes inn til forsikringsselskapene, kan det i ettertid avtales å dekke skaden uten å ta den på forsikringen. Uten dokumentasjon står du veldig svakt.

 

Du sier det ikke er lakkskade, men at det er et "hakk" i hardplasten. Da er det faktisk en lakkskade, siden støtfangeren er lakkert. Skaden utbedres ved å reparere hakket og lakke hele støtfangeren, og summen du nevner er på ingen måte urimelig. Den "bilkyndige" som nevnte noen 100-lapper kunne umulig vært særlig bilkyndig.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
zanta;

Du sier det ikke er lakkskade, men at det er et "hakk" i hardplasten. Da er det faktisk en lakkskade, siden støtfangeren er lakkert. Skaden utbedres ved å reparere hakket og lakke hele støtfangeren, og summen du nevner er på ingen måte urimelig. Den "bilkyndige" som nevnte noen 100-lapper kunne umulig vært særlig bilkyndig.

Nå har vi ikke fått opplyst nøyaktig modell BMW det var snakk om, men vil bare legge til at det jo ikke er uvanlig med støtfangere som bare er delvis lakkert, og at det dermed ikke nødvendigvis er noen lakkskade. Bortsett fra det er jeg enig i det du skriver. :)

 

 

Vel, det var så absolutt ingen lakk som ble skadet. Som sagt var det et lite merke i hardplasten på fangeren hans, og det lille merket kan umulig ha kostet nesten 5000!

Litt enkelt og flåsete (men sant) sagt når det gjelder bilskade og kostbarhet; så er det ikke størrelsen på hakket det kommer an på, det er plasseringen!

 

Det er feks ikke automatisk noen fordel at skaden er på en ulakkert del, det kan være det, men i mange tilfeller er det bare en ulempe. På lakkerte plastflater (for eksempel en støtfanger) kan man utbedre skaden, og lakkere på nytt, og dersom bilen er mer enn et par år gammel vil forsikringsselskapet gjerne også forlange at man bare lakkerer halve fangeren der det er mulig, for å holde prisen nede.

 

Har man derimot en fanger hvor for eksempel nedre halvdel er i svart/grå ulakkert plast, og som ofte også har struktur/granulering, så kan det ikke repareres og gjenskapes opprinnelig overflate. Hele den nedre delen må da skiftes, noe som typisk innebærer full demontering av fangeren. Er man riktig uheldig med bilen man har valgt å påføre riper, så finnes det også en del bilmodeller som har svart spoilerdel og/eller svarte pyntelister som ikke er løse avtagbare deler.

 

På en slik bil vil en knøttliten nær ubetydelig ripe i den ulakkerte delen fort kunne koste det tredobbelte av det beløpet du nevner fordi man da må kjøpe hele fangeren ny, demontere og flytte over absolutt all innmat, og lakkere hele den delen som skal være lakkert (noe som i seg selv også er dyrere på slike siden det må maskeres rundt alt som ikke skal lakkeres).

 

Men det siste er bare skrekkeksempel på hvordan det kan bli, for å illustrere poenget med at plasseringen av ripen er alfa omega for utfallet.

For å kunne si noe mer fornuftig og konkret i ditt tilfelle, om det er dyrt eller billig, etc, må vi ha mer presis info om bil og skade. :)

 

 

Legger ved et eksempel på BMW som har svart spoiler (nedre fanger-halvdeler) som må byttes hvis den får skader, BMW X3;

 

bmw-x3-review.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...