Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygger PC -- ubrukte deler

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte nettopp en PC i deler fra komplett (http://www.komplett....aspx?sku=620613). Jeg har ikke bygget PC før, så dette tok en stund.

Er nå så godt som ferdig.

Jeg har enda ikke forsøkt å skru den på, men jeg har noen små bekymringer. Hadde vært kult om dere kunne gi noen innspill! Jeg beklager hvis dette er feil forum; jeg så ingen som passet bedre. Så her er spørsmålene.

1. Hva er farlig å plassere feil? Er det noe jeg bør passe godt på at stemmer før jeg våger å skru den på?

2. Jeg har ubrukte deler her og der. Stort sett ledninger jeg tenker må være ekstra (1 av slaget jeg koblet mellom strøm og gpu, en ekstra sata kabel) men jeg har også en såkalt "ASUS SLI bridge connector" jeg ikke fant instrukser til (er dette for å koble sammen 2 gpuer?), og det er en pose med en bunt røde/sorte/gule ledninger med hvite ender (markert F1, F2 etc) samt en liten hvit metallplate med et fastskrudd grønt chipbrett. Den hvite platen er av det slaget du fjerner for å få plass til skjermkortet.

3. Fra strømforsyningen går det kabler (rent bortsett fra de jeg koblet til selv til dvdrom, hdd, gpu etc). 24 og 8pin kablene går til motherboardet, men det er også en kabel som ender i 2x 4pin. Må disse noe sted?

4. Jeg har 3 ekstra kabler (2 av dem er av samme type, og skal åpenbart lede strøm til *noe*, mens den andre er ca. 20 cm lang og ser ut til å passe på motherboard-pins og et annet sted) som er ubrukt. Jeg har ikke brukt kabler av deres slag overhodet. De fulgte med strømforsyningen. Er dette meningen? Manualen er svært lite hjelpsom, da den kun lister opp en haug av kabeltyper, hvorav de fleste har farger mine kabler definitivt ikke har (jeg har f.eks ingen oransj/sort/rød/gule sata-kabler, men ser da ut til å ha kabler som passer til hdd/ssd/dvdrom). Strømforsyningen min har følgende forbindelser foreløpig: 2x kabler til motherboardet, 1x til dvd-rom, 1x til hdd, 1x til ssd, 1x til gpu.

Endret av tt_rss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Komponentene passe som regel bare en plass (med mindre du bruker makt)

Sjekk at du har plassert minnebrikkene riktig. Dette står i hovedkortmanualen.

2. Ekstra kabler er ikke noe å bekymre seg for. GPU strøm er for evt CrossfireX (2 skjermkort)

SLI broen er for to skjermkort ja.

3. Hvis alt har fått strøm trenger du ikke å bry deg om den siste.

4. Google "molex". Er det slike du snakker om?

Ellers er det bare å slå den på å se. Skal MYE til for at noe kan skade kompoentene.

Hvis noe er virkelig gale vil den slå seg av.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

1. Komponentene passe som regel bare en plass (med mindre du bruker makt)

Sjekk at du har plassert minnebrikkene riktig. Dette står i hovedkortmanualen.

2. Ekstra kabler er ikke noe å bekymre seg for. GPU strøm er for evt CrossfireX (2 skjermkort)

SLI broen er for to skjermkort ja.

3. Hvis alt har fått strøm trenger du ikke å bry deg om den siste.

4. Google "molex". Er det slike du snakker om?

Ellers er det bare å slå den på å se. Skal MYE til for at noe kan skade kompoentene.

Hvis noe er virkelig gale vil den slå seg av.

Takk! Ja det ser ut til å være en molex. Platen med fastspikret chipbrett ligger i samme posen. Må jeg gjøre noe med disse?

Bitene jeg listet opp er de som har fått strøm. Er det noe mer å tilføye? Regner med at chassis-viftene får den strømmen de trenger fra motherboardet.

Endret av tt_rss
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med den platen altså. Men den er nok ikke viktig.

Så lenge du har koblet til viftene på hovedkortet er det greit.

Regner med du har husket "powerled" "reset" osv ledningene?

Ja, dog uten ASUS q-connector kit. Fant den først senere, og skjønte det slik at den er for å gjøre det enklere å nå frem. Da jeg allerede hadde festet dem så jeg ingen grunn til å bruke den. Det var andre ting som kunne festes der pwrled, +- noe, reset etc var, men tror ikke jeg har dem. F.eks var det en som bare het LED.

Poster et bilde av den platen + oppdatering i morgen.

Endret av tt_rss
Lenke til kommentar

Ser egentilg ut som du har fått svar på det du lurte på, men kommer med et innspill likevell.

Har du husket å skru inn disse:

installing-a-motherboard-01.gif

Mellom Hovedkortet og kabinettet?

Det er egentlig en selfølge å gjøre det men spør bare for sikerhets skyld.

Edit:

Er den tingen her den platen du snakker om?

L2hvbWUxL3RlY2hraW5nL3B1YmxpY19odG1sL2hvbWUvaW1hZ2VzL3N0b3JpZXMvY2FzZXMvRnJhY3RhbERlZmluZS1YTC9EU0NfMDU2Mi5KUEc=.jpg

Edit2:

Om det er en slik du "plate" du har, er det en vifte kontroller, du kan bruke isteden for å ha viftene pluget i Hovedkortet. Det har egentlig ingen betydning hvor du plugger viftene, men jag anbefaler at har dem pluget i hovedkortet. Om du har viftene plugget til hovedkortet kan hovedkortet juster selv hvor fort viftene sakl gå eetter hvor varmt det er. om du har dem pluget i vifte styringa må du selv vri på bryteren for å endre hastihet på viftene.

Endret av Zorgeir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...