Gå til innhold

Bilist vs syklist. Noen som har peiling?

Yamazero

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er blitt en kollisjon mellom bil og syklist. Syklisten fikk brudd ved øyepartiet og måtte opere kjeven blant annet.

På ulykkestidspunktet ringte et vitnet til politiet og han ble overført til AMK som sendte en ambulanse. Politiet kom aldri.

Bilisten dro til politiet for å høre hva han burde gjøre videre, så han er blitt loggført hos politiet. Syklisten meldte ikke fra seg før etter 5-6 dager (pga legebehandling), og tok turen selv til politiet for å melde ifra om personskade. Politiet fant ikke navnet eller noe hendelser fra bilisten i datasystemet. Politiet sa til syklisten om å tenke litt mer hvis vedkommende ønsker å anmelde bilisten.

Short story, syklisten og bilisten møttes og skrive skademeld skjema sammen (1 uke etter ulykken). Bilisten får beskjed at syklisten skal ikke anmelde vedkommende.

Så spørsmålet er følgende:

Er det fare for at bilisten kan bli politi anmeldt uansett av politiet? Eller er det slik at ingen sak er blitt opprettet hos politiet og er ute av verden? Nå er det vel en forsikringsak.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Politiet ringte meg og vil ha meg til avhør. De vil gjerne vite hvordan jeg kjørte den dagen.

Politiet sier at jeg er ikke mistenkt men mer som et vitne da. (Jeg er altså bilisten).

Jeg kommer kjørende fra venstre ( der bilen står på bildet), og skal svinge til venstre i svingen og oppover. Mens syklisten kommer fra nord og skal ned mot sykkelstien rett ved bussskuret. Det blir altså kollisjon i svingen.

Jeg kjører alltid i midten av boligveien ( small vei, 4m brede, ikke plass til 2 bilder isåfall må man kjøre ut av veien), i tilfelle det kommer et barn på side eller noe slik. I det jeg nærmere meg svingen bremset jeg ned, så kjøre sakte og runder jeg av i svingen, og ligger ca 1 m fra svingekanten, og da treffer jeg syklisten.

Syklisten mente jeg kuttet i svingen.

Har syklisten vikeplikt? Hva kan skje nå, kan jeg bli siktet for noe? Kan både jeg og syklisten også?

Takker!

post-155246-0-08365300-1336665668_thumb.png

post-155246-0-94630700-1336665806_thumb.jpg

post-155246-0-34533300-1336665856_thumb.jpg

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Her er det vel ikke tvil, syklisten krysser veien midt i svingen for å komme over på sykkelsti. Ergo har syklisten vikeplikt.

Forøvrig underlig at politiet bruker ressurser på denne saken hvis du og syklisten har blitt enige? Har det skjedd noe nytt, har syklisten anmeldt forholdet?

Lenke til kommentar

Ja syklisten har vikeplikt mener jeg. Men motargument til syklisten er at jeg kuttet i svingen og derfor ble det sammenstøtt.

Det har ikke skjedd noe nytt, og syklisten har aldri anmeldt meg heller. Det er politiet som ringte og vil høre kossen eg kjørte. Det er jo personskader inni bildet, så kanskje derfor de vil se nærmere på saken da.

Lenke til kommentar

Mener du at du hadde 1 m klaring til muren på din venstre side i det du rundet svingen? Det synes jeg ikke er OK, de må i så fall skje i gangfart. Det er godt mulig at syklisten brøt sin vikeplikt, men i dette tilfellet kan det like godt hende at syklisten hadde tenkt å følge muren rundt helt til det ble klar sikt.

Sett fra oversiktsbildet later det til å være masse plass for deg til å holde mot høyre i svingen selv om veien som leder dit er smal.

Hvordan traff du syklisten. Syklisten forhjul/bakhjul mot din bils venstre front, høyre front vestre flanke etc?

Lenke til kommentar

Altså som jeg forklarte så kjørte jeg fra en small vei (4m) og var i midten av kjørebanen. Slik kjørte jeg mot svingen, og runder av i svingen mot venstre.

Syklisten kom syklende i høyre fart enn meg for å si det sånn! Hadde syklisten bremset ned, og sørget at det var fritt vei så hadde ikke blitt noe kollisjon. Kanskje en liten sammenstøtt men uten personskader.

Jeg kjørte langt under 10 kmt t, jeg bremset ned rett før svingen. Hadde jeg kjørt i 1 kmt så hadde syklisten kollidert med meg uansett.

Det er merker i midten og høyre front av bilen.

Lenke til kommentar

Og en ting til: jeg søkte litt på lovdata om trafikkregler og det står:

§ 6. Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.

På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig.

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

4. Kjøretøyer som kommer fra motsatte retninger, kan svinges til venstre for hverandre.

Ut i fra det jeg leser så gjelder jo punkt nr 2 for meg ? Altså "På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig."

Hvis du zoomer nærmere busskuret på bilde nr 2, så ser du et veikilt.

Lenke til kommentar

Altså som jeg forklarte så kjørte jeg fra en small vei (4m) og var i midten av kjørebanen. Slik kjørte jeg mot svingen, og runder av i svingen mot venstre.

Syklisten kom syklende i høyre fart enn meg for å si det sånn! Hadde syklisten bremset ned, og sørget at det var fritt vei så hadde ikke blitt noe kollisjon. Kanskje en liten sammenstøtt men uten personskader.

Jeg kjørte langt under 10 kmt t, jeg bremset ned rett før svingen. Hadde jeg kjørt i 1 kmt så hadde syklisten kollidert med meg uansett.

Det er merker i midten og høyre front av bilen.

Hvis du holdt svært lav fart var det ikke nødvendigvis uaktsomt fra din side, og hvis syklisten kjørte så fort at han ikke kunne stoppe for en stillestående hindring i veien så ville det vært uaktsomt av han. Siden kollisjonen var på høyre side så tyder det på at syklisten var over på venstre side av veien og dermed teknisk utløste vikeplikt. At syklisten har skyld her synes klart. Det betyr imidlertid ikke at bilisten er fritatt skyld.

Tenk over hvordan denne situasjonen ville ha utspillt om syklisten istedet for å skulle svinge av til venstre heller skulle følge veien rundt svingen til høyre. Hvis en bil da kommer med bare en meter mellom seg og muren er sjangsen for kollisjon svært stor. Å møte et kjøretøy som kommer i mot i ens egen halvdel av veien er ikke normalt regnet som påregnelig. Så selv om syklisten gjorde feil i.o.m. at han kjørte for fort på en uoversiktlig strekning, så kan jeg ikke se bort i fra at bilfører også må påta seg noe skyld for å kjøre på en del av veien som ikke er forventet.

Når det gjelder "så nær midten som mulig", så forstår jeg det slik at du var godt over midten, det er nok ikke hva som er ment med paragraf 6.2. På en smal vei kan man ikke trekke enda mer over midten selv om man skal svinge til venstre, og er det uoversiktlig må man tvert i mot holde seg så langt til høyre som mulig i tilfelle det kommer noen i mot.

Forøvrig later det til at å følge veien til venstre rundt denne svingen er den naturlige fortsettelsen av veien, dermed skulle bilen uansett vært i midten av sitt kjørefelt selv om veien hadde vært bred nok til å ha ordinære kjørefelt.

Ang. vikepliktsskiltet antar jeg det viser vikeplikt for de som skal ut i hovedveien. Slik jeg har lest saken tror jeg ikke det gjelder noen av dere.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ja jeg hadde veldig lav fart! Vitnet sa også at det går ikke ann å kjøre fort i svingen heller. Da er man virkelig en idiot!

Men tror du politiet ønsker å gjøre noe mer med saken? Syklisten vil jo ikke anmelde meg. Personen mente at jeg ikke gjorde dette med vilje, og det var et kjedelig uhell bare. Jeg forstår det slik at politiet ønsker jo å vite hva som skjer for statistikk og rapportering.

Er det en mulighet at saken blir henlagt siden det blir en forsikringssak? Eller hva tror du utfallet blir?

Vikepliktskiltet er på bussholdeplassen, som har ikke noe med saken å gjøre;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er underlig at det legges ressurser i dette fra politiets side. Og min skepsisalarm begynner å varsle forsåvidt. Enten har de for lite å gjøre, ellers så har de faktisk en baktanke. Skadestatistikk bedriver politiet svært lite med forsåvidt. Der er forsikringsselskapene en bedre kilde for oss som driver med slikt.

Politi har mulighet til å opprette sak uavhenging om partene ikke vil anmelde.

Lenke til kommentar

Jeg forstår også politiet sin side av saken. De ønsker jo å vite hva som har skjedd. Trafikkulykke med personskader skal jo etterforskes av politiet.

I dette tilfelle tror jeg at det handler om statistikk og rapportering. De ønsker å vite hva som skjedde. Men jeg har en følelse at de kan fort sikte meg hvis de mener jeg har kjørt som en idiot her. Samtidig kan også syklisten får skyld.

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Litt oppdatering.

Etterforskeren var en meget snill og forståelsesfull dame. Hun så at jeg var nervøs fra starten, og trøstet meg at jeg var kun her som vitne og var overhodet ikke mistenkt for noe straffbart. Hun hadde på forhånd konfrontert med sine kolleger ift saken og de kom fram til slutt at jeg ikke var mistenkt for noe. Da fikk jeg beskjed om å ta det med ro. Hun mente at jeg ikke gjorde noe straffbart i det hele tatt. Så nå kommer hun etterhvert til å sende papirene til juristen som vil se på det. Hun sa også at hun vil skrive ned at hun og kollegene sine kom på at jeg ikke gjorde noe straffbart. Så det ser ut som det ordner seg.

Lenke til kommentar
Her er det vel ikke tvil, syklisten krysser veien midt i svingen for å komme over på sykkelsti. Ergo har syklisten vikeplikt.

Helt feil konklusjon. Den veien Yamazero kom ut fra er egentlig stengt. Med fysisk stengsel på utsiden av gang- og sykkelveien. For å komme seg ut på offentlig vei har han slik jeg ser det foretatt et tjuvtriks og benyttet gang- og sykkelveien som en lokalvei for å komme seg ut på veien utenfor stengselet. Dette er altså snakk om kryssing av en ubrutt gang- og sykkelvei, og da er det bilisten som har vikeplikt. Faktisk er all slik bilkjøring som i dette tilfellet ulovlig hvis det ikke er skiltet spesifikt på stedet om at kjøring på gang- og sykkelvei til og fra eiendommer er tillatt. Å kjøre bil på en gang- og sykkelvei er det samme i trafikkreglene som å kjøre på fortau.

Jeg antar at veien Yamazero kom ut fra i den andre enden er skiltet som blindvei.

Hadde jeg vært syklisten i dette tilfellet hadde jeg ikke nølt, jeg hadde anmeldt Yamazero for brudd på trafikkregel 4.1

Paragraf 4. Bruk av kjørebane

1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

Bilister har heller ikke lov å stanse for av- og pålessing på gang- og sykkelvei, og selvsagt heller ikke parkere der. Ved kryssing av fortau eller gang- og sykkelvei f.eks via en inn- og utkjøring fra f.eks bensinstasjon, boligtun og parkeringsplass, så har bilistene vikeplikt for alle som lovlig ferdes på fortauet eller gang- og sykkelveien.

Bilister som ikke kan disse trafikkreglene (eller andre trafikkregler) oppfyller faktisk ikke den kontrakten de inngikk med samfunnet da de fikk "lappen". Disse bilistene bør derfor ikke kjøre bil før de har oppdatert seg om gjeldende regler.

Her er de gjeldende og oppdaterte trafikkreglene (stort sett uendret siden 1986), les og lær:

http://www.lovdata.n...60321-0747.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

SeaLion: Jeg må le litt!

Du sier "Med fysisk stengsel på utsiden av gang- og sykkelveien. For å komme seg ut på offentlig vei har han slik jeg ser det foretatt et tjuvtriks og benyttet gang- og sykkelveien som en lokalvei for å komme seg ut på veien utenfor stengselet."

Hvor i all verden har du dette fra? Hvor ser du dette fra bildene jeg har lagt ut?

Lenke til kommentar

Det er jo meget tydelig på alle tre bildene dine. Ved bussholdeplassen er det ei trafikkøy med gress og tre stålstengsler i retning rett fram den veien du kom ut fra. Du måtte svinge til høyre ut på gang- og og fortsette bak busskuret for å komme ut på veien utenfor eller svinge til venstre for å kjøre ut fra gang- og sykkelveien på utkjørselen fra "parkeringsplassen" som vises i øvre bildekant på det første bildet. Du valgte det korteste, men med mindre det finnes et underskilt som tillater kjøring til og fra eiendommene, så har du foretatt en ulovlig manøver slik jeg ser det. At veien ikke er stengt på innsiden er selvsagt fordi gående og syklende skal kunne ferdes ut og inn der.

Rett meg gjerne hvis jeg har feil, men slik du har framlagt saken så tyder bildene dine på at jeg har rett.

Lenke til kommentar

Jeg tror dessvere du har misforstått det hele;)

Se bildet nedenfor.

post-155246-0-45397500-1337118348_thumb.png

Jeg bor i et av husene som du ser helt til venstre. Og når du skal kjøre til hovedveien, så må du svinge til venstre og oppover. Ved svingen kan du ikke ta til høyre fordi det er en sykkel sti og bussskur. Bak de tre stengslene er det bussholdeplass, hele området er for bussene. Se bilde nr 3.

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Kjedelig sak. Fint at det ikke ikke gikk verre.

Synes det virker som om syklisten har en god sak her. For meg virker det som om du har forårsaket ulykken ved å ligge feil plassert I veibanen I svingen (altså at du kjørte på feil side av veien.).

Hvor syklisten skulle virker ikke så viktig da det uansett ikke var plass til møtende trafikk innenfor deg. Skummel sak.

Hadde du ligget langt mot høyre hadde saken vært anderledes. Da hadde du også sett syklisten tidligere,og han hadde sett deg tidligere, og uhellet hadde kanskje ikke skjedd.

Forøvrig ville jeg tippet at politiet er interessert også fordi syklistens rettigheter skal sikres dersom skadene utvikler seg I feil retning. Men jeg vet egentlig ingenting om hva politiet tenker.

Lykke til. Håper alt går bra. Husk at min synsing på nett er nettopp det. Synsing fra en tilfeldig person som ikke kjenner saken spesielt godt.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Kjedelig sak. Fint at det ikke ikke gikk verre.

Synes det virker som om syklisten har en god sak her. For meg virker det som om du har forårsaket ulykken ved å ligge feil plassert I veibanen I svingen (altså at du kjørte på feil side av veien.).

Hvor syklisten skulle virker ikke så viktig da det uansett ikke var plass til møtende trafikk innenfor deg. Skummel sak.

Hadde du ligget langt mot høyre hadde saken vært anderledes. Da hadde du også sett syklisten tidligere,og han hadde sett deg tidligere, og uhellet hadde kanskje ikke skjedd.

Forøvrig ville jeg tippet at politiet er interessert også fordi syklistens rettigheter skal sikres dersom skadene utvikler seg I feil retning. Men jeg vet egentlig ingenting om hva politiet tenker.

Lykke til. Håper alt går bra. Husk at min synsing på nett er nettopp det. Synsing fra en tilfeldig person som ikke kjenner saken spesielt godt.

Takk uansett for din mening;)

Du må huske at syklisten er ansett som kjørende, og vedkommende har vikeplikt for høyre. Syklisten skal jo bremset ned før svingen og sørge at det er fritt til høyre.

Bilen lå altså i midten av den small veien like før jeg runder av svingen til venstre, dvs at halvparten av venstre siden av bilen ligger på en måte i feil fil. Men dette er et boligvei. Jeg hadde tilnærmet gangfart i det jeg svingte. Det går ikke ann å kjøre fort der fordi det er nesten en 90 graders vinkel.

Det er nok pga forsikringen at saken ble anmeldt. Jeg tror nok dette må gjøre hvis i ettertid det trengs bevis at dette skjedde tror jeg, og ellers at syklisten skal få pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...