frankhaugen Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Først vil jeg si at voldtekt er en motbydelig forbrytelse, og det er det værtse et menneske kan gjør mot et annet og at jeg på ingen måter forsvarer voldteksmenn/kvinner. "Voldtekt" er juridisk en ganske stram definisjon, men på folkmemunne er det samleutrykket for å tvinge noen til å ha sex med en, (somregel er det en mann som voldtar en kvinne men ikke alltid). Mange ønsker betydelig lange og harde straffer for voldtektsmenn, mens i praksis er 6-12 måneder den vanligste straffen som gis samtidig som det er nesten umulig å få noen dømt for voldtekt, og begge har sine grunner: Fengselstraffen har ifølge forskning ingen eller lite avskrekkende virkning mot sedlighetsforbrytelser, (sexualforbrytelser på folkmunne). På 80-tallet, (og før), var mange unge menn urettmessig anmeldt av unge kvinner, (mange av disse angret etter å ha blitt litt eldre), noe som gjorde at det ble krevet mer enn bare vitnesbyrd fra offeret. Oppdagelsen av DNA-testing, (DNA-tester er nesten et krav for å få noen dømt for voldtekt hvis ikke andre vitner er tilgjengelig) Et fengselsopphold i seg selv har ingen hjelpende effekt på sedlighetsforbrytere med mindre man er heldig og havner i et fengsel med sedlighetskurs. "Perspektivvoldtekt" Så hva kan man gjøre? hvordan kan man forbygge voldtekt? Først og fremst trengs et riks-"sedlighetsfengsel" der alle sedlighetsforbrytere kan sone, og få et spesialisert opplegg for å "behandle" deres forskrudde hjerne, (gjelder alle sexuaqlforbrytere og ikke bare voldteksmenn/kvinner); dette for å forhindre at sedlighetsforbrytere gjenntar slike handlinger. For å forebygge trenger man et bedre system for personer som har "usunne" sexuelle fantasier til kunne søke hjelp, (det er et grønt nummer for personer med spillavhengighet så hvorfor ikke noe tilsvarende for potensielle sexualforbrytere). Overfalls- og serieevoldtekter er straffet veldig hardt, 7-10år ca.. Det bør brukes litt ressurser på å gi informasjon til befolkningen om hva som et voldtektsoffer kan gjøre for å minimere traumene sine, og for å hjelpe å identifisere overgriperen, (altfor mange kvinner faller for trangen sin til å dusje etter en voldtekt og slik vaskes vekk viktig DNA-materiale som hår, spytt, sæd, og hud-celler). Dette er det min hjerne klarer å tenke på å gjøre, det finnes sikkert mange andre løsninger, (selforsvarskurs er ikke en god idé etter min mening). Til slutt vil jeg utdype om "perspektivvoldtekten", da dette er et fenomen fra nyere tid, der en person føler seg voldtatt mens den påståtte voldtektsmannen ikke er klar over at "han" begår en voldtekt; for å utdype er dette kan være at en gutt presser en jente og hun sier OK, ikke fordi hun vil ha sex men fordi hun tror at sier hun ikke OK kommer gutten til å skade henne, selv om, en trussel ikke er ytret. Annet eksempel er at en voldtektsofferet ikke har gjort det klart at dette er noen han/hun ikke vil AKA "vennevoldtekten". Siste eksempel er når politiet får to identiske historier ifra offer og gjerningspersonen mens gjerningspersonen mener det var frivillig. Løsningen her er kommunikasjon, for en jente som ikke vil ha sex MÅ kommunisere klart og tydelig at dette ikke er noe hun vil. Bare noen tanker som har gnagd, og jeg min kilde om dette er min venninne som jobber med sedlighetssaker i Politiet. -frank PS: "Luremus", som tar en gutt for langt får ingen sympati hos meg. Å late somom man skal ha sex for så å "avbryte" på 'third base' er å leke med ild: før eller senere blir man brent, fordi det er et stadie der en mann's høyere kognetive funksjoner kutter ut og det dyriske kommer fram når opphisselsen blir stor nok, (en effekt som nås lettere beruset/ruset da man allerede har nedsatt kognetiv funksjon). Det soim skjer et at Frontalkorteksen i hjernen som holder på intellektet, logikken og moralen, blir overstyrt av de mer grunnleggende instinktene som kommer ifra "lavere" hjerne-deler; veldig få menn klarer å styre sine handlinger når man passerer denne grensen, så dere kvinner, (og menn), som liker å leke med ilden trenger å revurdere det dere holder på med, for et "vil ikke" etter en time med "ta meg" kan ikke nødvendigvis registreres. 2 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Synes det var litt uklart hva du vil diskutere her, så en pressisering kunne vært greit. Et moment som kan være verdt å diskurere er hvorvidt noen kan straffes dersom det bare er ord mot ord mellom påstått offer og gjerningsmann. Dersom det er enighet som hva som har skjedd, med unntak av om det var frivillig eller ei, kan det bli vanskelig å dømme noen. Da slikt som regel skjer uten vitner eller tydelige tegn til fysisk kamp er det ikke lett å bevise hvorvidt det var frivillig eller ei. Det er heller ikke utenkelig at offeret har sine motiv for å få svertet den påståtte overgriperens omdømme og/eller ønsker vedkommende dømt (som gjerne kan ha vært tilfellet f.eks. i Strauss-Kahn-saken). Politiet har gode avhørsmetoder som kan avsløre mye, men noen er også svært gode til å lyve og manipulere. Dersom et overgrep begås er det rett og rimelig at vedkommende straffes strengt, men justismord er også et grusomt overgrep og faren for det gjør disse sakene vanskelige. Endret: Nytt eksempel på en kvinne som anklaget menn for voldtekt: http://www.ba.no/nyheter/krim/article6073679.ece Det viste seg at det hele var frivillig fra begge sider... Endret 23. mai 2012 av grizzlyx Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg syns vi kan lovfeste at før man går til sengs med en kvinne, så må man ha kontraktsfestet akten og tidspunkt. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg har en tanke/idé om dette her. Straff og alt sånt er som det er i dag. Forbryteren kan motta hjelp i fengselet, der det er mulig. Forbryteren kan velge å motta hjelp etter fengselet, om det er ønskelig. Men offeret kan lide psykisk i mange år etterpå. Kanskje hele livet til og med, men da kanskje ikke i en "over ta alt"-følelse. Jeg tenker på f.eks angst som kan forhindre offeret å ta seg jobb, ha et sosialt liv, seksualparter osv. Mitt forslag går på at offeret får tilbud om psykolog. Offeret må gå til timene sine helt til psykologen sier "kult, nå fungerer du". Om forbryteren får 1.5 år og offeret må gå til psykolog i ett år; Kjempefint. Om forbryteren får 2 år og offeret må gå til psykolog i fem år; Kjempefint - men da er mitt forslag at forbryteren betaler psykologtimene utover sin fengselsstraff - akkurat som man gjør med fedre og barnevern. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 MRN: Slik er da vitterlig systemet i dag også. Du får ved sedelighetsforbrytelser både oppreisning og erstatning for økonomiske merutgifter, til f. eks. psykolog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå