Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Overganskoblinger vannrør

Anbefalte innlegg

Skulle montere nytt blandebatteri fra IKEA på toalett, men selvfølgelig passet ikke tilkoblingene. På kranen er det en 3/8" hun-tilkobling, som jeg målte innvendig til å være ca 15mm. På den gamle kranen målte jeg tilkoblingen innvendig til å være ca 16-17mm. Fant ikke noen overgangskoblinger på Biltema som virket å stemme overens med dette, der var det bare overgang fra 15mm innvendig til 19mm innvendig.

Noen tips til hva overgangskoblingen jeg trenger har for slags benevning før jeg stikker innom rørleggerbutikken som sikkert er mer interessert i å gjøre jobben for noen tusenlapper enn å selge meg overgangskoblinger til en femtilapp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn bilder.

De overgangene du så på Biltema var sikkert fra 3/8 til 1/2" (ytterdiameter på nippel ca 21mm, innvendig i mutter ca 18,5), og jeg ser ikke helt for meg noen vanlig brukt gjenge som er 16-17 innvendig. Det måtte i tilfelle være 7/16" rørgjenge (som jeg ikke tror finnes), eller en millimetergjenge, muligens M18x1,5? (18 utvendig, 16,5 innvendig) -men det er heller ikke vanlig å bruke på en sånn plass... :hmm:

Lenke til kommentar

Dro innom rørleggeren. Han mente det var en gammel standard som ikke var i bruk lenger, så jeg måtte bytte koblingene på selve rørene. Endte med å få en grei pris på at rørleggeren tar en tur innom, heller enn at jeg skal begynne å styre med noe som kan ende med lekkasje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...